Auteur Topic: NS 1302 turqoise knakkend geluid  (gelezen 4297 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
NS 1302 turqoise knakkend geluid
« Gepost op: 2017-01-25, 10:56:36 »
Mijn turqoise NS 1302 lok van Electrotren maakt zo nu en dan een knakkend geluid; beter bij lagere snelheid te horen dan bij hogere. Bij zo'n knak zie je dat de lok ook "hikt" in zijn constante snelheid. De ene kant op is het meer dan de andere kant op. Het lijkt erop alsof de kunststof tandwieltjes zo af en toe tandjes overspringen waardoor je een knak hoort. Heeft iemand ook zoiets al eens ervaren en hoe dit opgelost. Zijn er mogelijkheden om alles te vervangen door stalen tandwieltjes, dat lijkt mij toch een stuk bedrijfszekerder.

Ondanks dit probleem kon ik hem toch goed op snelheid profileren in TC.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: NS 1302 turqoise knakkend geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2017-01-28, 16:16:28 »
Ferry iets soort gelijks heb ik met mat 46 gehad. Er zat een gescheurd tandwiel tussen. Muilwijk modelbouw heeft de assen en tandwielen vervangen voor een betere kwaliteit. Het treinstel rijdt nu perfect. Ongetwijfeld zijn er voor jou 1302 ook andere tandwielen te koop.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: NS 1302 turqoise knakkend geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2017-03-02, 11:28:34 »
Blijkt toch een bekend probleem te worden bij deze lok.
Jammer want slechte rij eigenschappen heeft ie niet.
Ben tot nu toe best in mijn nopjes met deze lok.
Helaas lees je steeds vaker over het probleem met de tandwielen. Jammer.

Gr Hans