Auteur Topic: wissels aansluiten op DR4018  (gelezen 4920 keer)

Offline Martien

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
wissels aansluiten op DR4018
« Gepost op: 2017-02-06, 19:10:33 »
Heb sinds kort mijn baan aangepast en dmv de DR4018 wil ik mijn 20 wissels programmeren via de Multimaus van Fleischmann.
Heb van alles geprobeerd maar het lukt me niet. Soms gaat een wissel schakelen maar dat is eenmalig. Het rode ledje licht op zodra je via de maus schakelt maar de wissel reageert niet. Heb de voeding al apart gedaan, gecombineerd door power en signaal met elkaar te verbinden, maar ook dat brengt geen soelaas. Mogelijk zie ik wat over het hoofd. Wie is in de gelegenheid mij wat op weg te helpen?
Martien

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: wissels aansluiten op DR4018
« Reactie #1 Gepost op: 2017-02-06, 20:32:06 »
Martien,

Allereerst een vraag, heb je de Dr4018 nieuw gekocht of is deze reeds eerder door iemand gebruik
Waarom deze vraag, als hij reeds eerder is gebruikt dan kan het zijn dat er geprogrammeerd is en deze niet meer als wisseldecoder  en in de DCC staat ingesteld

Als hij nieuw is ga dan naar simpele start

Als hij niet meer in de wisseldecoder of DCC staat dan kun je deze weer terug brengen naar de fabrieksstand, als volgd
Dit kun je ook doen als je het niet zeker meer weet.

De module terug naar fabriekswaarden doormiddel van POM programmering
Doormiddel van onderstaande methode zet u de module terug naar fabriekswaarden via POM programmering.
Stap 1 : Sluit de signal ingang van de decoder aan op de rails uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Zorg ervoor dat de module spanning krijgt via de power ingang van de module. (U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)
Stap 3 : Zet uw centrale in POM programmeer stand (meer informatie over POM staat in de handleiding van uw centrale)
Stap 5 : Kies locadres 9999 op uw centrale Stap 6 : Druk op de schakelaar van de module totdat de led gaat branden
Stap 7 : Programmeer vervolgens decimaal waarde 8 in CV8
Stap 8 : Druk op de schakelaar van de module totdat de led dooft
Stap 9 : Belangrijk bij een RESET is dat de module nu even zonder spanning komt te staan. Dus koppel de decoder op zowel de power als de signal ingang los en wacht 3 tot 5 seconden.
Stap 10: De decoder kan terug onder spanning gezet worden en staat nu weer in de fabriekswaarden. LET OP! De decoder heeft vanaf nu ook weer adres 1

Het snel en simpel voorzien van een wisseladres doe je als volgd
Snelle simpele start
Doormiddel van onderstaande stappen kunt u direct aan de slag met de decoder als 8 Kanaals wisseldecoder.
De module een adres geven
Om te beginnen heeft de DR4018 module een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres “1” en is de module ingesteld als wisseldecoder en in DCC formaat.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de programmeer schakelaar op de module in totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
Stap 6 : De eerste uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende OUT uit gangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.
Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij OUT1 adres 56 heeft gekregen, OUT2 nummer 57 krijgt, OUT3 nummer 58 etc etc…..

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-02-06, 20:33:43 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martien

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: wissels aansluiten op DR4018
« Reactie #2 Gepost op: 2017-02-07, 19:47:12 »
Beste Peter,
hartelijk dank voor uw reactie. De DR 4018 zijn wel nieuw maar hiervoor op dezelfde baan gebruikt dus zekerheidshalve ga ik ze resetten. Daarnaast vernam ik dat de Multimaus van Fleischmann pas vanaf CV6 kan worden gebruikt, dus geef ik de eerste wissel maar vanaf CV 6 mee en zo verder.
Ik ga dit vanavond uitproberen en houd u op de hoogte.
Groet,
Martien