Auteur Topic: DR4088LN en Train Controller  (gelezen 15443 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #15 Gepost op: 2017-03-08, 16:36:01 »
beste Jo,

Hallo Arie,

Die S88 module kun je in dit geheel ook nog steeds gebruiken, nl. zo :


Je koppelt de S88-module aan een LN-module d.m.v. een UTP-kabel.
Die LN-module krijgt dan bij het programmeren niet als tweede wissel commando wissel16 maar wissel32.
Eenvoudiger kan niet.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #16 Gepost op: 2017-03-08, 16:48:55 »
Dat geen niet goed. Verkeerde knop.

Geldt dit ook voor het door koppelen van de loconet aansluitingen?
Ik ga er twee aan elkaar koppelen! Dan slui tik dus eerst de tweede module aan de eerste; dan programmeer ik de eerste opnieuw met wissel adres 1 (of een andere) en stap 3 uit de handleiding wissel 32. En dan in TC blok 17 wordt adres 1 input 17 ....
Of programmeer ik de tweede eerst met 1 en dan 32?
De derde module komt aan een loconet Hub en een Digitrax wisseldecor die programmeer ik dan dus met 2 en stap 3 met 16... de blokken 33 en verder worden in TC dan blok 33: 2.1; 34 2.2 enz t/m 2.48. begrijp ik dat zo goed?
Ik denk dat ik dan maar beter niet vanuit een Digitrax kan doorlussen. Dit met het oog op de adresseringen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #17 Gepost op: 2017-03-08, 17:06:08 »
Arie,

Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Loconet is een eenvoudig protocol, waar je dwars door elkaar heen gekoppeld, allerlei "afnemers" aan kunt koppelen, ongeacht wat ze doen.

[edit] Ik zou maar met het invlechten van die S88 wachten tot de rest werkt [/edit]

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #18 Gepost op: 2017-03-08, 17:14:02 »
Gerard, als ik hem ga gebruiken is  het misschien, heel erg misschien voor wat rangeer sporen. Maar voorlas nog wie hebben wil kan hem voor een zacht prijsje krijgen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #19 Gepost op: 2017-03-28, 18:47:45 »
Heren dank voor jullie adviezen. Het programmeren is gelukt. helaas loopt ik tegen het volgende probleem aan. Ik heb de baan opgedeeld in 48 blokken. Alle blokken zijn tweezijdig geïsoleerd. Ook van de tussenliggende wisselstraten. Nu de eerste 16 blokken zijn geprogrammeerd en de proefritten hebben plaatsgevonden constateer ik dat er een blok tussen zit waar stroom doorheen loopt! Ook als er geen lok op de rail staat. Ik heb dat blok al helemaal nagekeken of er iets niet goed aangesloten is.
Ook de wisselstraat weer losgekoppeld. En weer aangesloten. Ik denk dat die het miet kan zijn omdat ik met proefritten al op verkeerd polariserende puntstukken liep. Dat is voor het aansluiten van de blokken al in orde gemaakt. Ik denk dat het daar dus niet aan kan liggen. Mijn baan is opgebouwd met flexrail van 90 cm per stuk. ieder 90 centimeter heeft een voeding die ik eerst aan een parallelvoeding had gekoppeld. Die zijn allemaal losgekoppeld en worden een voor een aan elkaar gekoppeld om vervolgens naar de terugmeldmodule te worden geleidt.  Ook al deze montage handeling nog eens na gelopen en kan daarin niets verkeerds vinden. Ik heb op het forum eerder iets gelezen over een defecte DR4088 Digikeijs. Was dat het zelfde probleem? Of toch een andere klacht? Komt iemand dit probleem bekend voor? En zijn er tips of adviezen?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #20 Gepost op: 2017-03-28, 19:01:14 »
Dit soort "vals positieve" meldingen. heb ik ook wel eens. Bij mij wordt het vaak veroorzaakt doordat ik geen iso-lasjes gebruikte. Een blok maakte dan per ongeluk contact met een - permanent gevoede - wisselstraat.

Gerard

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #21 Gepost op: 2017-03-28, 20:00:00 »
Hallo Arie,


De terugmeldmodules van DigiKeijs zijn erg gevoelig.
Als jouw terugmeldsectie vrij groot is, of bijvoorbeeld ook zeer veel wissels bevat, kan dat leiden tot een "spook-melding".
Een oplossing kan zijn, om de sectie op te delen in kleinere stukken en elk stuk op een terugmelder-ingang aan te sluiten.
Dat kost je dan helaas wel meer terugmelder-ingangen.


Gr.
Jo

Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #22 Gepost op: 2017-03-28, 21:52:18 »
Hallo Jo,

Als je bedoeld dat de s88 bezetmelder gevoeliger zijn, dan klopt dat wel. Maar niet de Loconet bezetmelder, die zijn stabieler.
Zelfs als je van Digikeijs 1 Loconet module met daar achteraan de s88 module uitbreiding dan geeft dit vrij stabiele bezetmelding.

Met vriendelijke groet,

Jan

 
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #23 Gepost op: 2017-03-28, 22:05:14 »
Jan, maakt de lengte dan ook nog uit? Ik zal binnenkort mijn layout wel bijwerken met wat detail foto's.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #24 Gepost op: 2017-03-28, 22:57:04 »
Hallo Arie,

Als je bedoeld dat je met 1 loconet bezetmelder met daaraan een booster, heb ik op 8 meter lengte geen problemen mee.

Enkel alleen s88 dat direct (toendertijd) met IB, gaf dat flinke onstabiele voeding.

Nu heeft Digkeijs juist dit weten te ondervangen door na de centrale een Loconet module in te zetten en achter de Loconet de s88 modules aan te sluiten.

Zij hebben dit in de aanbiedingen ook dat pakket aangeboden.

Met vriendelijke groet,

Jan

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #25 Gepost op: 2017-03-28, 23:21:36 »
Hallo Arie en Jan,


Met "gevoelig" bedoel ik, dat er door een lange lengte rail aan één ingang een soort antenne ontstaat waardoor de bezetmelder al actief is, zonder dat er een stroom-afnemer (lok of wagen met verlichting o.i.d.) op staat; een soort "spook-melding"dus.


Persoonlijke ervaring :
Situatie : terugmelding dmv s88n-modules achter 1 loconet-module, die aan de IB2 gekoppeld is.
Één grote wisselstraat naar mijn schaduwstation. In totaal 11 wissels, die ervoor zorgen, dat 12 sporen bereikt kunnen worden. Die "massa" rails gaf op één terugmelder al "bezet-signaal".
Oplossing : Door de wisselstraat in drie ongeveer gelijke stukken op te delen en elk stuk op een eigen terugmelder aan te sluiten, kon ik bezetmelding verwezenlijken.


Ervaring bij een vriend :
Situatie : "terugmelding dmv s88n-modules achter 1 RB-module, die aan de z21 (wit) gekoppeld is.
Heeft (nog) geen last van spook-meldingen gehad, maar heeft wel vastgesteld, dat als hij een vinger op een betreffend stuk spoor legt, hij een bezetmelding veroorzaakt.
Oplossing : voorlopig nog niet nodig


Ervaring van een kennis :
Situatie : IB2 - Loconet-modules - s88n-modules.
Had spookmeldingen, omdat hij een héél lange sectie van ongeveer 8 meter wilde laten bezet melden. Dat ging dus onherroepelijk fout.
Bovendien had hij vrij lange bedrading, omdat alle modules op een centrale plaats waren gemonteerd.
Oplossing : Sectie opgedeeld en de module zó dicht mogelijk bij de secties geplaatst.


Zo zie je, dat de ene situatie de andere niet is. Maar overal is een oplossing voor.....

Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #26 Gepost op: 2017-03-29, 07:28:24 »
Gerard,Jan en Jo dank voor jullie reactie. Bij al jullie opmerkingen zit wel wat in. Ik ga de wisselstraten goed nakijken. De lengte bekabeling.... ik weet niet of die korter kan. Ik gebruik alleen (nog) maar loconet! De S88 bLijft voorlopig als reserve ongebruikt liggen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #27 Gepost op: 2017-03-29, 09:48:21 »
Met alle respect Arie, je gebruikt niet alleen maar Loconet. Het gaat juist om de verbinding tussen de bezetmeld modules en de blokken. Als die over langere stukken parallel lopen aan de voeding voor bijvoorbeeld je wisselstraten (vaak lopen die draden naast elkaar) dan kan dat door inductie (de al genoemde "antenne werking") voor vals positieve meldingen zorgen.

Wel bijzonder dat dit dan voor slechts één van je blokken geldt trouwens.

De tip om dit zo goed mogelijk te voorkomen is om er voor te zorgen dat inderdaad de modules zo dit mogelijk bij de blokken zitten!

Misschien iets om even te onderzoeken?

Gerard

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #28 Gepost op: 2017-03-29, 11:07:51 »
Beste Allen,

De bekende "Antenne effect" heeft Gerard precies aangegeven.
Het komt niet van de rails zelf maar van de bekabeling onder de treinbaan en tevens de dikte van de draden.
Daar heb ik toentertijd met de IB heel veel last van gehad en werd geadviseerd 0.4 mm kwadraat te gebruiken.
Van die 0.4 mm kwadraat ben ik afgestapt en gebruik nu 0.75 mm kwadraat, en wel een coating beschermde kabel.
Dat bevalt mij uitstekend!.
Daar is een heel discussie over geweest waarbij het verschil tussen gevlochten Cu draad of massieve kerndraad. De ene heeft daar geen problemen mee en de andere wel.
Ook hier gebruik ik onder de treintafel een ringleiding van massief 2.5 mm kwadraat met vertakking naar 0.75 mm kwadraat.

Als ik jullie mijn ervaring mag delen dan heb ik een ervaring met drie verschillende centrale met bezetmelder aansluiting.

- IB-IR met Viessman 5233 bezetmelder s88
- Rautenhaus selectrix met bezetmelder
- DR5000 met Loconet 4088LN
- IB-IR met Loconet met Viessman 5233

Van de IB-IR werkt de s88 onbetrouwbaar omdat de s88 ook de wissels en seinen aangesloten zijn.
De rijspanning ging fluctueren waardoor het nauwkeurig stoppen van een loc een afwijking heeft van 2 cm.

Met IB-IR via Loconet aan Viessman 5233 werkt goed.

Met Rautenhaus en hun bezetmelders SLX816 is een gescheiden systeem dat rijden, melden en schakelen een gescheiden stroomcircuit hebben (slx0 en slx1). Dit systeem leest 13x per seconde de bezetmelder gegevens af en is zeer betrouwbaar. Echter de boosters zijn minder betrouwbaar.

De nieuwe generatie DR5000 met loconet DR4088LN is wat de prestatie betreft vergelijkbaar als met de Rautenhaus.
Heb een test van 4 sporen die elk een lengte hebben van 8 meter en aangesloten op 1 bezet melder. Alles op DCC rijden.

Op spoor 1 IB-IR met loconet 5233 + booster (1 bezetmelder)
Spoor 2 Rautenhaus + slx816 + booster (1 bezetmelder)
Spoor 3 DR5000 + DR4088LN + booster (1 bezetmelder)

Ik werk met 2 besturingsprogramma's

- Traincontrole Gold G2 en Windigipet 2015.2

Spoor 1 met IB-IR met loconet 5233 gaat het stoppen van een loc met ongeveer 5 a 7 mm van de opgegeven haltepunt.

Met Rautenhaus en DR5000 stoppen de locs precies 2 mm, dat is voor rangeren voor aan en afkoppelen wel prettig.
Dit over een traject van 8 meter, dat bij het begin van de 8 meter gedeelte geleidelijk afgeremd wordt tot 10 cm aan het eind van het traject.

Dit alles geeft aan dat de stroomstabiliteit van een centrale en de bedrading enz, enz, bijdragen geven tot betrouwbaar "stabiele stroomleverancier" zijn.
Een goed gestabiliseerde stroom circuit is voor digitalisering echt onontbeerlijk. Zeker wanneer men met besturingsprogramma gaat combineren.

Ben volledig overgestapt op Digikeijs systeem. ;) :D


Met vriendelijke groet,

Jan


 
« Laatst bewerkt op: 2017-03-30, 11:23:57 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: DR4088LN en Train Controller
« Reactie #29 Gepost op: 2017-03-30, 21:13:46 »
Als die over langere stukken parallel lopen aan de voeding voor bijvoorbeeld je wisselstraten (vaak lopen die draden naast elkaar) dan kan dat door inductie (de al genoemde "antenne werking") voor vals positieve meldingen zorgen.

Geldt dit alleen voor bijvoorbeeld voedingen van wisselstraten? Of ook voor de andere bedrading van de terugmelder naar de blokken? En kan het ook komen door dat een nul of min, of hoe het ook maar noemt bij digitale spanning, tussen de bedrading van de terugmelders loopt. Wat die situatie heb ik op een punt dat nul van tussen de bedrading van 4 blokken loopt. Gisteren toevallig waren er meerdere blokken die spookmeldingen gaven.  En alle drie lopen ze naast elkaar. Zaterdag maar eens even goed splitsen en ieder door een apart gootje laten lopen. Voor zover ik nu kan nagaan, zit nu niet bij de baan, heb ik verder geen grote lengte kabels die evenwijdig of dicht bij andere voedingen lopen. De terugmelders zijn zo dicht mogelijk bij de blokken gemonteerd.

Ik gebruik als het even kan zoveel mogelijk over gedimensioneerde kabels. Voor de terugmelders gebruik ik 0,75 mm montagesnoer. Met losse kern dus.

Met het gebruik van alleen loconet bedoelde ik dat ik de enige S88 niet gebruik.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.