Auteur Topic: aansturen wissel  (gelezen 6334 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
aansturen wissel
« Gepost op: 2017-05-09, 15:40:00 »
Hallo
Ik heb als proef een wisselaansturing gekocht bij conrad maar ik heb een vraag betreffende de aansluiting van de draden.
Er  zijn de volgende draden; een geel ,een rood,twee bruin en twee blauw.
Kan mij iemand vertellen hoe deze draden dienen aangesloten te worden?
Dank bij voorbaat.
Groeten
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: aansturen wissel
« Reactie #1 Gepost op: 2017-05-09, 19:26:07 »
Herman.

Kun je aangeven welke wisselaansturing dat je hebt, conrad heeft er veel in alle soorten en maten.
Als je het bestelnummer doorgeeft dan kunnen we het opzoeken welke je bedoeld of een foto mag ook.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aansturen wissel
« Reactie #2 Gepost op: 2017-05-09, 20:21:53 »
Dank Heinst,maar het zal nog even duren.
groeten
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aansturen wissel
« Reactie #3 Gepost op: 2017-05-09, 20:46:10 »
hallo Heinst
Het bestelnummer bij conrad is 1396900-89
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re: aansturen wissel
« Reactie #4 Gepost op: 2017-05-10, 10:09:50 »
Herman,

Zit er geen handleiding bij?

Zo niet, met een seconde of drie had ik op de Conrad product pagina een link naar de gebruiksaanwijzing gevonden.

Succes,

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aansturen wissel
« Reactie #5 Gepost op: 2017-05-10, 13:25:12 »
Dank Gerard.
Het is een feit dat gij in de kluwen van divers treingebruik steeds alles weet te vinden,waar dan ook.
Daarom hartelijk dank en in het vervolg zal ik wel eerst harder zoeken.
Groeten
Herman


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: aansturen wissel
« Reactie #6 Gepost op: 2017-05-10, 14:01:34 »
Herman,

zoals Gerard al aangeeft is het te vinden in de handleiding, er komt nog wel iets bij,
Deze aandrijving is niet zomaar te gebruiken in het digitale systeem, je hebt daar nog een hulpschakeling bij nodig.
Lenz levert zo'n ding in de vorm van de LA010 maar dit is ook zeer eenvoudig zelf te maken op een stukje experimenteer print, heb ik ook eens gedaan en dat werkte goed maar gebruik deze op dit moment niet meer.

Kijk maar een op onderstaande link dan zie je heel veel en ook nog iets en ook niets mee te maken heeft

https://www.google.nl/search?q=la010&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjYzr7io-XTAhWPKlAKHZy9AJgQsAQILA&biw=1344&bih=720#spf=1
www.google.nl/search?q=la010

Ook een afbeelding bijgevoegd hoe een printje kan worden gemaakt.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-05-10, 14:18:10 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aansturen wissel
« Reactie #7 Gepost op: 2017-05-11, 13:25:13 »
Heins P
Uw schema is voor digitale aansluiting,is dit ook niet te gebruiken met gelijkstroom?
Groeten
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: aansturen wissel
« Reactie #8 Gepost op: 2017-05-11, 14:26:25 »
Herman,

In de handleiding staat dat te gebruiken is met 16V/AC, dit houd in dat er een trafo nodig is met 16 volt wisselstroom (AC).
Als je het op een trafo aansluit kan kun je hem niet meer bedienen met de multimaus  maar gewoon met een schakelaar met de hand (ouderwetse handbediening), zie dan de afbeelding bij de handleiding.

Ook op een trafo met gelijkrichter (gelijkstroom) zal hij wel werken maar dan hoef je de diode die in de bruine draad zitten niet te gebruiken maar je gebruikt dan een schakelaar waarmee je de plus en min omdraait

Probeer het maar eens uit met een 9 volt baterij, je laat de diode zitten en sluit de bruine draden met diode samen aan op de min van de batterij en de rode op de plus en de aandrijving zal gaan en als je nu de plus en min omdraaid dan gaar de aandrijving de andere kant op

Ps. overigens als je het op digitaal aansluit op bv een 10775 dan worden de diode ook verwijderd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-05-11, 14:52:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aansturen wissel
« Reactie #9 Gepost op: 2017-05-11, 15:31:10 »
Dank Piet
Ik zal dit eens uitproberen,maar nu is het niet allerbest met de gezondheid,dus even stilaan doen.
Groeten
Herman