Auteur Topic: Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?  (gelezen 4223 keer)

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?
« Gepost op: 2017-08-11, 10:35:17 »
Dag allemaal,
ik ben bezig mijn modelbaan te ontwerpen en loop nu tegen het volgende aan:
wil een Roco 10767 keerlus gebruiken voor een baanstuk waarop vooral kleine locomotiefjes zullen rijden. Om die op een wissel bij het binnenkomen te laten doorrijden wordt het kruisstuk van de wissel meegeschakeld met de wisselstand. Dit levert bij het uitrijden van de keerlus als de wissel wordt opengesneden kortsluiting op.
Mijn vraag is: hoe kan ik de trein de wissel laten omzetten door een contact b.v. midden in de keerlus? Iets met een relais? Ik wil voorlopig geen computer besturing omdat mijn baan eenvoudig blijft.
Ben benieuwd naar jullie reactie
Floris
« Laatst bewerkt op: 2017-08-11, 10:37:41 door Floris »
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

GerardWassink

  • Gast
Re: Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017-08-11, 11:10:20 »
Dag Floris,

Ik begrijp van je dat het binnenrijden van de keerlus gebeurt met een rechtdoor geschakelde wissel. Als dat altijd zo is, moet je er ook voor zorgen dat de wissel bij het verlaten van de keerlus (door de gehele trein!) ook weer wordt teruggezet op rechtdoor...

Het schakelen van een wissel door middel van een contact, daar zijn waarschijnlijk vele draadjes op forums over, wat heb je hier zelf al over gevonden / geprobeerd?

Gerard

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017-08-11, 21:00:39 »
Dag Gerard,
bedankt voor je reactie. Op het forum heb ik hierover niets gevonden. Hoop op meer reacties
Floris
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017-08-11, 21:45:28 »
Floris,

Je zou de wissels met de muis en met reedcontacten kunnen schakelen, dus automatisch door de lok (wel magneetje onder de lok) kunnen laten schakelen en dan ook nog met de multimaus.
In mijn tekening komt de lok van links en schakelt via het reedcontact de wissel rechtdoor en als de lok on de keerlus is dan schakeld dar reedcontact het wissel op afbuigend en kan de lok weer uit de keerlus en vervolgens op het rechte stuk word het wissel weer recht gezet. de lok loopt dan altijd via het rechte stuk in de keerlus, kan ook in de andere richting, afhankelijk van je aansluiting van het reedcontact of aandrijving
Let er wel op dat de gehele trein in de stukken tussen het wissel en de reedcontacten moet passen.
reedcontacten kun je ook vervangen door een andere manier van schakelen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-08-12, 10:19:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Hoe wissel omschakelen nadat trein in keerlus is gekomen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017-08-14, 18:37:40 »
Dank je wel Piet,
ik ga dit verder onderzoeken
Floris
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21