Auteur Topic: Multimouse pakt adres 113 niet.  (gelezen 7202 keer)

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Multimouse pakt adres 113 niet.
« Gepost op: 2017-08-15, 13:12:51 »
Hoi,

Heb van artitec een plan U met nr 113 aangeschaft. Decoder, Lp 4 dcc, met de lokprogrammer ingesteld op adres 113.
Nu komt het, als ik adres 113 op de mouse invoer vertikt ie het. Zou je denken van een foutje, maar op geen van de 3 mousen gaat ie rijden. Terug gezet naar adres 3, en op alle 3 werkt het. Weer terug naar 113 gezet, noppes. Adres 138 ingevoerd en op alle 3 werken. Weer terug gezet op 113 en weer niets, op geen van de 3. Is adres 113 iets wat de mouse niet aankan? Ik dacht dat je met korte adressen tot 128 kon gaan. Waar moet ik dit ergens in zoeken.

Gr Hans.
« Laatst bewerkt op: 2017-08-15, 13:14:30 door Hans Gvz »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2017-08-16, 22:09:34 »
heel vreemd inderdaad....
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2017-08-16, 23:47:38 »
Hans,

De multmaus kan dit adres aan, je geeft zelf al aan dat adres 138 ook werkt, dan werkt de adressen daaronder zeker.
Omdat het op drie verschillend multimausen niet goed gaat zou ik een kijken of je het adres in de lok wel goed wordt ingevoerd met de lokprogrammer.
Probeer eens het adres in de lok met de multimaus in te voeren en niet met de lokprogrammer (menu + 1 en dan gewenste adres en dan ok), als je het op de baan doet dan deze lok alleen op de rails anders gaan de andere ook mee.
Het is een begin om te kijken of het mogelijk is dat de lokprogrammer de oorzaak zou kunnen zijn.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-08-17, 16:08:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2017-08-17, 09:16:08 »
Piet, dat heb ik ook geprobeerd. Uiteraard de decoder gereset naar adres 3. Test rondje gereden met de mouse en werkt naar behoren. Adres in gevoerd op 113 uiteraard zoals het hoort, maar weer niets. En het rare is, op geen van de drie krijg ik hem rijdend. Voor de zekerheid nog maar eens gekeken op de lopi echt de korteadressen aan kan. Wat ik wel heb begrepen dat het met de mouse tussen de 100 en 128 een grijs gebied betreft. Ik heb ook gekeken of ik op het internat iets hierover terug kon vinden, maar ook niets. Blijft wel een uitdaging om het toch werkend te krijgen op 113. Voor het gemak maar 3113 als adres genomen. Dus rijden gaat wel, maar het principe van de lok, of treinstel het adres gevenwat ie heeft gaat bij dit nummer niet op.

Gr Hans

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2017-08-17, 10:18:01 »
Wat nu als de decoder ingesteld staat als kort adres, en de mouse ziet hem als lang adres. Ben ik ook even mee aan de gang gegaan maar krijg het ook niet werkend. Dan zou je iets metcv 29 moeten rommelen. Hoe ben ik nog niet achter.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2017-08-17, 16:12:24 »
Hans,

welke versie staat er op de multimaus, de oude versie 1.00 had wel eens problemen maar de laatste versie 1.04 zou dat niet meer zo zijn.
eventueel update naar 1.04

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2017-08-17, 20:32:03 »
Piet,voor zover ik weet heb ik alle 3 de mousen 2 keer laten updaten.
Hoe kun je dat zien, welke versie erop staat?
Ik weet absoluut niet hoe je dat zichtbaar kan maken.
Ik leer graag bij ;)

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2017-08-18, 14:24:34 »
Hans,

nog eens naar de berichten gekeken en wat mij opviel dat adres 138 wel werkt en 113 niet, even wat verder gekeken en de handleiding er even op nageslagen. er staat bij hoofdstuk 2.2 het volgende

2.2.  “LANGE ADRESSEN” In CV1 kunnen alleen de locadressen 1– 99 worden geschreven. Alle locadressen vanaf 100 moeten via dit menu worden geprogrammeerd. Hiervoor is het echter noodzakelijk eerste de “lange adressen”in de locdecoder via CV29 vrij te geven (lees de decoder handleiding). Bij het oproepen van dit menu krijgt u kort “CV17/18” te zien. Dit scherm springt dan snel over naar het adres van de voor het laatst gebruikte loc – met vooraan de letter “L” en een knipperende waarde. Via de functietoetsen kan nu het gewenste adres worden ingevoerd. De cijfers van de weergegeven waarde verdwijnen na de invoer van het eerste cijfer. –Bevestigen met de “Licht/OK”-toets. Het display springt kort op “PROG” voordat u terugkomt bij het menu “LANGE ADRESSEN”.

Dat houd in dat je 113 met lange adressen moet programmeren.
Mogelijk kan de decoder hier nog roet in het eten gooien, er zijn decoder die lange adressen vanaf 128 kennen, hoe het is met de lp4 weet ik niet omdat ik deze niet gebruik, opzoeken in de handleiding daar zal het vast in staan
Als dat zo zou zijn dan is er een gat van 100 t/m 127, meer een grijs gebied, voor de decoder kort adres maar voor de multimaus langadres en mogelijk dan ook met de multimaus met lange adressen programmeren.

De versie kun je opzoeken onder het menu info 3.7 van de handleiding

3.7.  “INFOS” Een menu dat u informeert over de software-versie (“SOFTWARE”), het type X-bus (“X-BUS”) en het op dat moment gebruikte apparaat als Master (“CENTRALE”). De gewenste informatie wordt met behulp van de  pijltoetsen opgeroepen. Met de “Licht/OK”-toets gaat u een niveau terug.

Hans, hopelijk kun je hier verder mee.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-08-18, 15:51:49 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2017-08-18, 19:50:47 »
Piet, die info had ik inmiddels ook boven water. Kortom, cv17 192, cv18 113 en cv29 34. En dan werkt de plan U. Blijkt dat de lokprogrammer tot127 gaat met korte adressen en de maus niet verder gaat dan 99. En daar zit de kneep. Maar het werkt naar behoren. U allen bedankt voor het meedenken.

Gr Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2017-08-18, 20:24:22 »
Dit is precies de reden dat ik adressen altijd als lange adressen invoer.

Gerard

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2017-08-19, 08:35:31 »
Gerard, het is ook de eerste keer dat dit verschijnsel zich voordeed. En een mens is nooit te oud om te leren, kortom, een hoop geleerd en een ervaring rijker. En ongetwijfeld zal er zich nog wel eens een probleem voordoen. En gelukkig hebben we dit medium.

Gr Hans

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2017-08-19, 14:59:34 »
Piet,  multimaus software versie 1.02. Ik denk dat ik 1.03 gemist heb. En in december 1.04 erop gaat worden gezet. Of is 1.05 de nieuwste versie?

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2017-08-19, 15:30:43 »
Hans,

Versie 1.04 is de laatste versie.
1.03 is er niet geweest of mogelijk maar heel kort maar dan heb ik die ook gemist.
Je kunt deze update heel makkelijk zelf doen als je beschikt over een Z21 of een MultiZENTRALEpro of bij een spoor collega die deze heeft

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2017-08-19, 17:46:31 »
Piet, als ik het dus goed begrijp is de komende update dit jaar van Roco 1.05.
Helaas ben ik nog niet in het bezit van een Z21.
Heb eerst een draaischijf van Roco aangeschaft en een draaischijf kastje van Fleishmann.
De maus met een stukje snoer eraan werkt net zo makkelijk. Ten minste voor mij dan.
Kan mij zomaar voorstellen dat iemand ander liever een wifi maus heeft.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2017-08-20, 11:55:25 »
Hans,

Mijn gedachte zijn dat Roco zeker dit jaar geen update 1.05 van de Multimaus zal uitbrengen, verwacht dat er ook in de toekomst geen update meer zal volgen (is koffiedik kijken) omdat de Multimaus nu aardig stabiel is en er geen problemen zijn zover ik weet.
Een Z21 is beslist niet noodzakelijk, een gewone betraden Multimaus doet het prima

Een update naar 1.04 wordt door Roco alleen aanbevolen als men de volgende problemen ondervindt.
Als je decoderfunkcties gebruikt van F13 tot F20 als de decoder die ondersteund.
Als er problemen zijn met decoders van andere firma als Roco.
Als je meer dan 10 terugmeldmodule 10787gebruik.
Als er een foutmelding is bij het programmeren in de POM mode met Lenz Zentrale en ERR1 op de muis krijgt.
Of als er geen railcontacten in gebruik zijn en de blokken in Rocomotion rose bezet oplichten (computergestuurd)

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders