Auteur Topic: Multimouse pakt adres 113 niet.  (gelezen 8360 keer)

Offline François

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2018-03-17, 11:09:43 »
Twee berichten terug  wordt gemeld dat je een Multimaus kunt updaten naar een hogere versie met de Z21.
Kan dat ook met de z21- (in mijn geval met versie 4 NL als taal)
En waar staat dat beschreven, want ik heb wel "ergens" gelezen dat je een WLAN mouse kunt updaten met een z21/Z21...

Wat ik node mis in de z21 software, is een import-export functie voor individuele locs of  groepen locs. Ik ben de afgelopen week flink bezig geweest om mijn collectie soundlocs in te voeren en dat is een ontzettende klus geweest, al was het maar omdat de beschrijving van de tot wel 25 extra soundfuncties van de diverse sound-decoders zo lastig is gedocumenteerd. Via een forum of ander centraal punt zou je een uitwisseling van bestanden kunnen organiseren van in de handel zijnde sounddecoders. Dan hoeft niet ieder individu moeizaam alles uit te puzzelen (welk pictogram gebruik je nu waarvoor, want niet alle huidige soundfuncties hebben een pictogram) en handmatig in te voeren.
Import/export van de hele collectie, mét de plaatjes, naar een telefoon is me, na wat gepruts, wel gelukt. Het is een wat stroeve procedure omdat ik dat niet via mail kon doen. Dit omdat mijn oudere tablet weigert om gmail te accepteren (want een of andere Google-app paste niet bij mijn hardware...). Dus moest het via bestandsuitwisseling in de"windows verkenner-"app Xplore.
François

Offline M. van Kammen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 1
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #16 Gepost op: 2018-03-18, 12:54:24 »
Ja, dit kan wel met de z21 start, zelfs zonder Wlan,

De nieuwe firmware van de MM en de z21start zonder Wlan, maar daar is een crossover-patchkabel voor nodig tussen de bv Windows 10 pc en de z21start.
Dus wel de normale internet (van de PC) verbinding loskoppelen en de crossover patchkabel daarvoor in de plaats.

Heb je die tussen de pc en de z21start geplaatst, ga je (op de pc) naar het icoontje netwerk rechtsonder, netwerk aanklikken, in venster adapteropties wijzigen aanklikken (bovenaan) en in het nieuwe venster rechtsklikken op ethernet.
Hier onderaan op eigenschappen klikken.
In dat nieuwe venster kies je voor internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4).
Klik op eigenschappen, vul hier het vakje het volgende IP adres gebruiken zwart in en in het kader 192.168.0.100 .
Ga daarna klikken op kader eronder en het Subnetmasker wordt automatisch ingevuld. Klik op OK en sluiten.
De MM van de X-bus omzetten naar de R-bus op de achterzijde van de z21-start.
Nu kun je met de Z21 maintenancetool van Roco de updates verzorgen naar de z21start en de MM. ;)
Na de gedane arbeid de kabels (MM en netwerkkabel internet) terugplaatsen en de standaard waarden weer invullen voor internet natuurlijk.

Gr. Martin
« Laatst bewerkt op: 2018-03-20, 11:15:52 door M. van Kammen »

Offline François

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #17 Gepost op: 2018-03-19, 18:37:10 »
Kijk dat is nou nuttige info! Eerst die cross-cable gezocht waarvan ik wist er een te moeten hebben liggen.
En na wat prutsen met ipconfig en de netwerkinstellingen kwam mijn pc inderdaad op de gewenste adreswaarde te staan.
Toen de z21 maintenaince tool gestart die inderdaad aangaf de z21 te vinden. Daarna de update van de maus v2 naar versie 4 met NL als taal. Dat werd geweigerd want geen maus aan de R bus. Het duurde even voor ik snapte dat die niet aan de voorzijde zat ( want x-bus). Enkele  seconden later was het al gepiept.
Dus op de vermelding dat de Maus aan de R-bus moet hangen na, een heel nuttige handleiding!
En na afloop je pc/laptop weer op: ip adres verkrijgen zetten ipv dat vaste adres...!
Dank
François
« Laatst bewerkt op: 2018-03-19, 19:17:39 door François »

Offline M. van Kammen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 1
Re: Multimouse pakt adres 113 niet.
« Reactie #18 Gepost op: 2018-03-20, 10:52:53 »
Graag gedaan!! ;) Ik was inderdaad vergeten dat de MM van de X-bus naar de achterzijde, R-bus omgezet moet worden. ::) Heb het even verbetert, nu staat alles bijelkaar! 8)

Gr. Martin
« Laatst bewerkt op: 2018-03-20, 11:16:42 door M. van Kammen »