Auteur Topic: Uitdaging met bezetmelding  (gelezen 18934 keer)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Uitdaging met bezetmelding
« Gepost op: 2017-10-16, 13:22:52 »
Hallo,

We zijn op de club een 2Railbaan aan het voorzien van TC (zilver versie 8).
Drie terugmelddecoders zijn inmiddels aangesloten (rijstroomdetectie).
Ergens in het programma slaat TC dit op.
Onze vraag is tweeledig.
1 Waar slaat TC dit op?
2 Hoe komen we dit uitlezen?

Voor het controleren gebruiken we een wagon met een ledje.
Bij een paar blokken gebeurt hetvolgende, als de wagon in het blok komt, ligt de bezetmeldingskleur op.
Echter als de wagon wordt weggehaald blijft de "bezetmeld" kleur branden.
Wij staan hier voor een raadsel (uitdaging)
Alvast voor een evt reactie.

Met vriendelijke groet,
Cees
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2017-10-16, 14:07:40 »
Cees,

Op vraag 1 en 2 kan ik geen antwoordt geven omdat ik niet de programmeur bent van het programma. dat zal Freiwald waarschijnlijk ook nooit vrijgeven
Dat het ergens opgeslagen wordt is zeker maar zal zo dan ook om bovengenoemde reden ook niet kan worden uitgelezen.

Als met een wagon of iets anders dat de bezetmelder activeert, de melder kleurt (rose) en bij het weghalen van de wagon zal de melder niet gelijk weer teruggaan naar zijn oorspronkelijke kleur, dit duurt een aantal seconden en is gedaan omdat bij een slecht contact van de wielen niet een flikkerend effect te krijgen maar deze moet natuurlijk wel na een aantal seconden terug gaan anders is er iets mis met de bezetmelders.

een tip, als je een natte (vochtige vinger) dwars over de rails legt in het blok dan zal de bezetmelder al oplichten, zo kun je de melder ook controleren zonder dar er een wagon of lok op de baan staat, gaat veel sneller.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 2017-10-16, 14:42:19 »
Hi Piet,

Ik heb Cees geholpen om deze bezetmelders, op deze baan, te testen.
Inderdaad blijven er meerdere branden na opzetten en verwijderen maar de goed werkenden gaan behoorlijk snel weer uit.
Natte vingers daar hou ik niet zo van, het test-wagonnetje werkt goed.

groet
Harald

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 2017-10-16, 15:56:06 »
Ter verduidelijking Piet, het blijft continu de bezetmeldkleur geven!
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 2017-10-16, 16:06:43 »
Piet,
Antwoord op vraag 1 snap ik, dat hoef ik ook niet te weten eigenlijk.

Echter bij vraag 2 ligt dat iets genuanceerder denk ik, omdat het voor gebruikers een verdraaid handig overzicht zou zijn.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 2017-10-16, 16:34:53 »
Cees,

Kun je eens aangeven wat je allemaal gebruik, soort melders, welk systeen bv Z21 of anders van Roco of Lens of digikeijs enz.

En hoe je het eventueel hebt aangesloten.

Harald,

Met natte vinger werk bedoel ik niet dat je maar een gok doe of het goed is maar in dit geval gaat er door je vinger een stroompje lopen en is de vinger de weerstand waardoor die stroom gaat lopen en daardoor wordt de stroomdetector geactiveerd die op zijn beurt de melder inschakeld.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 2017-10-16, 18:20:54 »
Best Cees, Harald en Piet,

Misschien dat ik jullie iets van toegevoegde waarde kan betekenen.

De verwerking van een merk bezetmelder naar de software geschied praktisch in Binair getallen.
Binair is 0 of 1. Als het binair getal 0 is, is ie uitgeschakeld. Binair 1 is aan.
Die Binaire getallen is een soort electronische software schakelaar die in het software kan verwerken. Vandaar dat een bezetmelder bijv. uit staat is Binair 0. Zijn er stroomdetectie of stroomverbruikers dan staat de bezetmelder op rood is Binair 1.
Ik ken de silver versie niet maar bij Gold versie kun je in block de bezetmeldernummer opgeven en testen of de bezetmelder werkt.

Nu zijn bezetmelders als hardware gevoelig apparaten. Zoals Piet het al vermelde met natte vinger dwars over twee sporen geeft weerstand.

Wanneer een bezetmelder continue aan blijf staan, dan zou het kunnen betekenen dat er verschillende reden voor kunnen zijn.

1) tussen bezetmelder 1 en 2 met de doorlopende   nummers dienen iedergeval aan 1 spoorzijde gescheiden te zijn. En altijd de draad vanuit de bezetmelder module naar dat gescheiden spoordeel. Dus niet aan de spoorstaaf die aan elkaar zijn doorgetrokken met een metalisch rails verbinder.

2) als er een spoorbedding is gemaakt van steentjes vermengd met verdunde lijm. Dan is het vocht de boosdoender van het aanzetten van een bezetmelder. Dus goed laten drogen.

3) van een spoor dat gescheiden is en naar de volgende spoor dienen absoluut schoon gescheiden te zijn. Kunststoffen railsschoentjes is een alternatief. Maar doorslijpen van een spoorstaaf leverd weleens slijpsels tussen het gescheiden spoor. Dat levert flikkerend effecten op. Goed schoonhouden is de redemie.

4) Als ik het goed begrijp heeft Cees de Littefinski bezetmelder. Daar is ook een optie om een weerstandje tussen te zetten.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-10-16, 18:28:14 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 2017-10-16, 19:13:19 »
Helaas heb ik niet kunnen vinden dat Cees littefinskigebruik maar mogelijk heb ik iets gemist.

Mijn vermoeden van het probleem zou kunnen zijn dat de bezetmelders niet opvolgend zijn genummerd maar dat moet bij bv roco.
Maar eerst maar eens horen wat er gebruik wordt.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 2017-10-16, 19:26:40 »
Hallo Piet,

Mijn fout, excuus daarvoor dat Cees een Littefinsky zouden hebben.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #9 Gepost op: 2017-10-16, 19:30:47 »
Geen probleem Jan.
Overkomt mij ook wel eens dat ik denk dat het zo is en later is het mogelijk waf anders. Te veel haast zullen we maar zeggen.
Ge piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #10 Gepost op: 2017-10-16, 21:27:28 »
ach, dan doe ik er nog een schepje bovenop ...

Op vraag 1 -> het wordt opgeslagen in het totale bestand van je baan. Zie afbeelding 1. Maar je hebt er niets aan. Ik denk echter dat je het meer bedoelde om te kijken of je zo je probleem kon oplossen :-)

Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.

uiteraard werkt je wagon met je led prima, laat die oude knarren hier maar met die "natte" vinger werken, :-) :-) het draagt denk ik niets bij aan je probleem.

Wat ik mis in je verhaal is wat je bedoeld met " als de wagon wordt weggehaald " . Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.  Ik lees in je verhaal niet of het ook is zonder de wagon te gebruiken want dan is er inderdaad meer aan de hand, bv een sluiting met een ander "blok".

Ik denk dat je eens moet testen of je in elk blok slechts ëën melder hebt ingevoerd, en heb je niet de instellingen veranderd wanneer ie vrij komt ?(memory)

Kijk eens bij een blok wat wel goed werkt of je verschil ziet met een blok wat niet werkt,

sluit een melder die in een blok goed werkt eens aan op een blok wat niet goed werkt, zo weet je of het aan de melder ligt of aan het blok...

let goed op tussen schakelen edit en aktief modes !



En vooral, geef eens door welke hardware je gebruikt voor de bezetmelding :-)


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #11 Gepost op: 2017-10-16, 21:42:17 »
Roco fan.

Zou de mogelijk een kunnen uitleggen waarom de natte vinger door de oude knarren minder goed zou werken als met een wagen met een ledje, beide werken goed maar met een natte vinger ben je wel sneller.

Zou je mogelijk bij jouw forum profile je leeftijd en woonplaats kunnen aangeven dan is een vergelijking tussen oude knarren en een jong broekje mogelijk vast te stellen


Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #12 Gepost op: 2017-10-17, 01:04:47 »
Hallo Piet,

Ik ben 82 en woon in heerlen.  deze info voegt net zoveel aan de oplossing van het probleem toe als de natte vinger methode.

Ceess gebruikt een prima methode en het is niet de oorzaak van zijn probleem. meer heb ik dan ook niet gezegd, het voegt niets toe.

Mij heb je overigens niet horen zeggen dat de natte vinger niet werkt, ik zou hem alleen zelf niet gebruiken omdat het niet handig is bij een dergelijk probleem. Je hebt dan een liter water nodig voor de vochthuishouding en ligt ook nog eens in een spagaat als je monitor waarop de bezetmelding zichtbaar is niet in de buurt van je natte vinger techniek zit.

Daarbij was het ook nog enkel als grap ....




 

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #13 Gepost op: 2017-10-17, 09:46:47 »
Zullen we nu, in plaats van te blijven speculeren, eens even afwachten wat Ceess' antwoorden op alle gestelde vragen (impliciet en expliciet) zijn?

Ouwe knar 2...  :D 8)

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #14 Gepost op: 2017-10-17, 10:53:44 »
Hi allemaal,

Ik ben nog jong en m'n hele leven in de elektronika en weet uit ervaring dat een natte vinger voor verschillende situaties goed werkt.
Nu verder met het probleem.

groet
Harald