Auteur Topic: Uitdaging met bezetmelding  (gelezen 18930 keer)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 2017-10-17, 12:03:56 »
Bedankt zover voor alle antwoorden en vragen. :)
Vzv van toepassing zal ik de vragen (in een volgende reactie) beantwoorden, in de verw8ing dat we hier me verder komen.
Interessant detail:
In de bedoeld baan zitten geen terugmelddecoders van Littfinsky ( heb ik idd ook niet genoemd) maar in mijn testbaan thuis wel. En thuis heb ik (tnt  :D ) geen problemen!
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #16 Gepost op: 2017-10-18, 12:42:20 »
Goedemorgen, hierbij wat gegevens
Op de baan
8-voudige rijstroomdetectie met galvanische scheiding (STM-8) (van Softlok)
die zitten per twee aangesloten op een terugmelder van Viessmann (s88)(massadetectie)
Die zitten aangesloten op een DR4088LN van digikeijs (de terugmeldaansluitingen die hier op zitten worden (nog) niet gebruikt) Alles uiteraard in serie, en met utp kabel en verloopstukjes.
Deze is weer aangesloten op een nieuwe IB Basic met USB aansluiting naar de PC.
Verder
We hebben testgereden, waarbij we de vijf stationssporen als kopsporen hadden opgegeven aan TC en een uitrijspoor (aan de linkerkant) ook als kopspoor. Drie locomotieven hebben hier geautomatiseerd heen en weer gereden zonder problemen.
Daarna is het baanplan (in TC) verder uitgebreid met een uitrijspoor aan de andere zijde en tegenover het station vijf schaduwstationssporen. (zie foto)
Handmatig kunnen we met TC over alle sporen rijden.

Nadat dit was ingebracht waren er de problemen.
Spoor 5d is op dit moment het enige spoor dat blijft branden.
De andere sporen die blijven branden nadat de wagon “handmatig” is verwijderd krijgen we wel uit via de software.
De hele baan is fysiek al gebouwd maar wordt opnieuw bedraad.
Het deel op de foto is het deel dat gereed is. Dit gaan we dus in TC in gedeelten uitbreiden.
Rocofan op de 2e foto zie ik idd dat je rijdt met de Gold versie daarin staat het duidelijker aangegeven vwb de blokken.
.” Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.“
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
Wat bedoel je precies met:
Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.
Vzv, hopenlijk kunnen jullie ons verder helpen.


Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #17 Gepost op: 2017-10-18, 13:49:43 »
Hallo Cees,

Allereerst moet ik zeggen dat hetgeen bij jullie wordt gebruikt bij mij niet zo bekent is omdat ik wat anders gebruik, dus daar niet zoveel over kan zeggen maar andere mogelijk des te meer.
Heb nog wel een vraagje, je gebruikt de STM8 die je per 2 aansluit op de S88 van Viessman en deze weer aansluit op de DR4088LN.
Bij mijn weten kun je de DR4088LN direct gebruiken voor de stroom detectie en heb je de andere niet nodig, Waarom is voor deze methode gekozen en mogelijk verklaart dat ook de storing.

Nogmaals ik gebruik wat anders en heb dan geen ervaring met wijze zoals jullie die gebruiken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #18 Gepost op: 2017-10-18, 15:22:41 »
...
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
...

Als ik me goed herinner is er in TC ergens een scherm waarop je alle benoemde bezetmelders met hun status in 1 oogopslag te zien kunt krijgen. Piet, weet jij zo waar dat zit?

Gerard

Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #19 Gepost op: 2017-10-18, 15:27:58 »
volgens mij heeft Herr Freiweld ooit eens een test cq controle plan beschikbaar gesteld voor wissels en bezetmelders.

de nieuwe Explorer ?

Zie de afbeelding voor de explorer ...

zie de bijlage voor de Hardware test van Freiwald. zowel wissels als melders.
« Laatst bewerkt op: 2017-10-18, 17:19:16 door Rocofan »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #20 Gepost op: 2017-10-18, 15:49:34 »
Gerard,

helaas kan ik dit niet zo met beantwoorden waar dat staat.

Mogelijk moet Cees eens kijken of hij bij de blokediter en dan de eigenschappen van de melders, hierbij kun je bij memorie vele instellingen geven wanneer en hoe en met wat een melder moet worden teruggezet, als hij B.V. op handmatig staat dan zal hij bij het weghalen van de wagon niet automatisch teruggaan.
Maar dit is zo allemaal moeilijk te zeggen als je geen inzicht hebt in het banenplan en hoe de instellingen zijn, een schermafdruk zegt niet zo veel.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #21 Gepost op: 2017-10-18, 17:31:47 »
Hallo Cees,

Technisch gezien werkt het wel zoals je het beschrijft, echter creeer je zelf wel een flinke vertraging op de terugmelders. waarschijnlijk voor de loconet omzetting ? ik neem aan dat jullie na alles aangepast te hebben overschakelen naar een directe melding ?

Een totaaloverzicht zul je niet kunnen halen uit TC, dat heeft te maken met het afschermen door de programmeur en de opbouw van de databases. Ik denk dat je je hierbij neer moet leggen. Freiweld heeft het probleem denk ik wel begrepen en is met een hardware test gekomen. ik denk dat je di eenvoudig moet aanpassen op je eigen hardware en dan heb je een mooi overzicht.
Ook geeft de explorer het een en ander aan informatie.

Ik bedoel met de wagon van de baan halen de opties die gegeven werden door andere leden zoals sluiting door ballasten en kontakt door slechte scheiding van de rails. dit zou ook zonder wagon foutieve meldingen moeten geven.

Maak anders een zip bestand van je baanplan, dan kunnen we eens kijken naar de opties van je melders, daar kan het ook zitten.



Goedemorgen, hierbij wat gegevens
Op de baan
8-voudige rijstroomdetectie met galvanische scheiding (STM-8) (van Softlok)
die zitten per twee aangesloten op een terugmelder van Viessmann (s88)(massadetectie)
Die zitten aangesloten op een DR4088LN van digikeijs (de terugmeldaansluitingen die hier op zitten worden (nog) niet gebruikt) Alles uiteraard in serie, en met utp kabel en verloopstukjes.
Deze is weer aangesloten op een nieuwe IB Basic met USB aansluiting naar de PC.
Verder
We hebben testgereden, waarbij we de vijf stationssporen als kopsporen hadden opgegeven aan TC en een uitrijspoor (aan de linkerkant) ook als kopspoor. Drie locomotieven hebben hier geautomatiseerd heen en weer gereden zonder problemen.
Daarna is het baanplan (in TC) verder uitgebreid met een uitrijspoor aan de andere zijde en tegenover het station vijf schaduwstationssporen. (zie foto)
Handmatig kunnen we met TC over alle sporen rijden.

Nadat dit was ingebracht waren er de problemen.
Spoor 5d is op dit moment het enige spoor dat blijft branden.
De andere sporen die blijven branden nadat de wagon “handmatig” is verwijderd krijgen we wel uit via de software.
De hele baan is fysiek al gebouwd maar wordt opnieuw bedraad.
Het deel op de foto is het deel dat gereed is. Dit gaan we dus in TC in gedeelten uitbreiden.
Rocofan op de 2e foto zie ik idd dat je rijdt met de Gold versie daarin staat het duidelijker aangegeven vwb de blokken.
.” Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.“
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
Wat bedoel je precies met:
Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.
Vzv, hopenlijk kunnen jullie ons verder helpen.

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #22 Gepost op: 2017-10-18, 20:50:16 »
Ter info
De baan is al langer geleden gebouwd en bedraad en geschikt gemaakt voor TC,
en uitgerust met de STM8's en de Viessmann decoders. 
Puur omdat dat toen voorhanden was.
Echter alleen de wissels werden met TC geschakeld en er werd handmatig gereden.
Op enig moment ongeveer een jaar geleden is het besluit genomen om de baan opnieuw te bedraden. Ik heb toen voorgesteld om de baan ook met TC te gaan besturen.
Daarvoor is de nieuwe IB basic aangeschaft maar die heeft geen S88 aansluiting meer (en die hadden we nodig) Derhalve is de DR4088LN aangeschaft, eigenlijk alleen dus om S88 te kunnen gebruiken.
zoals al vermeld in reactie # 16, is er op een deel al met TC gereden en dat werkte.
Bij de eigenschappen van de bezetmelding gezocht maar niks gevonden.
Verder heb ik de vraag nogmaals maar gesteld op het forum van Herr Freiwald.
 :-[ Daarna pas hier gezien dat die optie er niet is.
@rocofan
je hebt het over een bijlage maar ik zie geen bijlage bij jouw reactie, behalve de twee afbeeldingen.

Groet Cees
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #23 Gepost op: 2017-10-18, 20:53:02 »
Ohja en ook nog gezocht op het duitse forum naar "Weich- und Ruckmelder- Test" Maar dat herkent de zoekmachine niet. :(
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #24 Gepost op: 2017-10-18, 22:28:49 »
Ceess,
zit op dit moment niet op mijn PC maar als het goed is moet je het kunnen vinden op de site van Freiwald.
waar, zie hieronder, wel in het duits

in der Tauschbörse in diesem Forum finden Sie ein erweitertes Zubehör für TrainController Gold mit jeweils 8 bzw. 16 Rückmeldern, mit dessen Hilfe sich einfach und komfortabel eigene Rückmeldermonitore beliebiger Größe aufbauen lassen.

of hier,  http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=20344

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-10-18, 22:30:43 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #25 Gepost op: 2017-10-18, 23:08:22 »
hier de bijlage ... geen idee waarom hij in de eerste post niet is meegenomen :-(

ook staat hij voor V8 in de map C:\program files (x86)\railroad  & Co.80\examples\HWTest.yrr

en voor V9 in de map C:\program files (x86)\railroad  & Co.90\examples\HWTest.yrrg


Rocofan

  • Gast
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #26 Gepost op: 2017-10-18, 23:28:49 »
all clear .... zover als ik het heb begrepen is het probleem in een bepaald blok ...

zoals eerder aangegeven, ruil eens de niet werkende melder om met een wel werkende ..





Daarvoor is de nieuwe IB basic aangeschaft maar die heeft geen S88 aansluiting meer (en die hadden we nodig) Derhalve is de DR4088LN aangeschaft, eigenlijk alleen dus om S88 te kunnen gebruiken.
zoals al vermeld in reactie # 16, is er op een deel al met TC gereden en dat werkte.


Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #27 Gepost op: 2017-10-19, 08:17:21 »
Da's mooi kan Cees aan de gang.
Testen en "verwisselen" van de melders staat al op het TooDoo lijstje.

groet
Harald

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #28 Gepost op: 2017-10-19, 10:03:27 »
Tot zover iedereen bedankt voor de input.
Harald en ik kunnen nu even verder knutselen volgende week aan de baan.
Problemen als bv vochtigheid van ballast, zijn op de baan niet aan de orde, evenals de door jullie andere genoemde zaken, daarom was ik daar niet op ingegaan.
Testen en verwisselen stond al op de checklist.
Het progje bekeken, nu nog even doorkrijgen hoe hier mee om te gaan.

MvG Cees
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Uitdaging met bezetmelding
« Reactie #29 Gepost op: 2017-11-01, 20:56:02 »
Onze uitdaging is opgelost!!!
In eerste instantie kregen we met het programmatje van Freiwald erg vreemde aanduidingen van de bezetmeldingen, waar we dus echt geen soep van konden koken.
Wat bleek bij nader onderzoek bij de baan.
De oorzaak lag bij het aansluiten van de Viessman bezetmelders. Deze zijn jaren geleden onder de baan gemonteerd, door iemand die nu niet meer bij de club is. Die heeft dat gedaan zonder de kastjes te gebruiken. M.a.w. alleen de printjes onder de baan geschroefd.
Echter op de printjes staat geen aanduiding van "in en uit". Dat staat alleen maar op de kastjes.
De lege kastjes lagen nog ergens op de club, zodoende gezien wat "in en uit" is.
Dus de kastjes op de juiste manier met elkaar aan gesloten en probleem opgelost.
Op een blok na dat bleef hardnekkig bezet geven. Hier bleek een uitgang van de bezetmelder defect, deze vervangen en daarna werkte alles naar behoren.
Wat nu nog rest zijn een paar mechanisch onwillige wissels maar dat kunnen we oplossen.
Voorzover iedereen bedankt voor het meedenken.
Verder nog even aandacht voor onze open dag.
Op zaterdag 25 november hebben we een open dag.
Alle informatie hierover vindt je op onze website www.stomm.nl
De baan heeft een oppervlakte van ongeveer 350 m2.
Met als thema “Duitsland en Zwitserland”.
Vanaf de oostzeekust met oa een stuk van de haven van Hamburg tot en met het Duits middelgebergte is het ene (grootste) deel van de baan.
Het andere deel is een Zwitserse smalspoorbaan, met als middelpunt het dorpje Gletsch.
Dit alles in de jaren vijftig stijl.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)