Auteur Topic: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????  (gelezen 6965 keer)

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Gepost op: 2017-10-21, 17:54:09 »
Allen,

Druk bezig met opzetten, testen, uitproberen etc en loop tegen het volgende verschijnsel aan.

Ik kom verschillende situaties tegen waarbij een loc tot stilstand komt in een blok en dat blok dan aan beide kanten een rood sein heeft.

Over de oorzaak van zo'n fout-situatie heb ik (nog) geen vraag, ik weet dat dat bijvoorbeeld voor komt wanneer ik een programmeerfout maak en vergeet een successor aan een schedule toe te voegen....

De vraag is, hoe herstel ik zo'n fout situatie. Ik heb dat schedule gestopt, de trein uit het blok gehaald maar nog steeds blijven die seinen dubbel rood. Pas als ik TC afsluit en weer start zijn die seinen niet meer rood en kan ik weel normaal verder.

Dat kan toch nooit de bedoeling/methode zijn ?

Maar wat is wel de methode om zo'n foutsituatie te herstellen ??

Ik ben benieuwd...


 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #1 Gepost op: 2017-10-21, 20:17:46 »
San,

afgezien of er iets fout is, je kunt het sein toch eenvoudig op groen zetten door met de muis op het sein te gaan staan en deze aan te klikken waardoor het groen wordt.

Ook zal het zo zijn als een sein op rood staat en het blok wordt niet gebruikt dat dan ook het gewoon zo blijft maar zodra het blok in een trein rit nodig is en traincontroller controleert deze rit dat dan het sein op groen zal gaan of je moet ergens voorwaarde hebben gesteld waardoor deze op rood moet blijven, het kan zelfs zo zijn dat wanneer een blok ver vooruit licht dat dan pas het sein op groen wordt gezet als de rit al wordt uitgevoerd,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #2 Gepost op: 2017-10-22, 11:34:08 »
Hallo San,

In de afbeeldingen zie je de volgorde van een treinrit van het ene naar het andere blok. Daar zie je ook hoe de seinen werken default. Ik heb dus niets ingesteld of gewijzigd, enkel een treinrit gestart.

Mogelijk moet je de inspector eens bekijken of die iets aangeeft, ik sluit me aan bij piet, dat er niets vreemds is.

***  treinrit is gestart via autotrain ***
« Laatst bewerkt op: 2017-10-22, 11:40:19 door Rocofan »

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #3 Gepost op: 2017-10-22, 19:15:03 »
Dank vast voor het meedenken, ik noemde het in mijn vraag een "foutsituatie" maar stelde daarin al dat het wellicht niet echt "fout" was maar wellicht een andere onvolkomenheid.

Ik kan het ontstaan van zo'n situatie nog niet echt verwoorden. Ik kan het wel vereenvoudigen.

Er zijn dus situaties waarbij een loc tot stilstand komt (al dan niet bewust of terecht) Ik wil op de een of andere manier het verkeer weer op gang brengen en dat lukt me eigenijk alleen door TC af te sluiten en weer op te starten. Zoals ik eerder aan gaf heeft "terminate schedule", het verwijderen van de loc uit het blok niet het gewenste resultaat. Dat blok blijft dan leeg achter, ik heb vandaag nog getest of ik dan de seinen van dat blok gewoon kan wijzigen, helaas..... Sluit ik dat TC af en start ik weer op dan zijn de rode seinen verdwenen.

Nog suggesties ?


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #4 Gepost op: 2017-10-22, 19:59:20 »
San.

Heb je deze situatie ook al geprobeert als je niet daadwerkelijk op de baan rijd maar wel in de simulatie mode.
Als het in de simulatie wel goed gaat dan zit het probleem op je baan.

Stel anders je banenplan beschikbaar (in een zip  bestandje) zodat we een mee kunnen kijken.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #5 Gepost op: 2017-10-22, 20:06:07 »
Piet,


Ik doe het testen fysiek op de baan, die staat echter in een aparte ruimte elders dus vanaf "de bank" duurt dat altijd even voor ik er op kan testen/reageren.
Ik zal zoeken/kijken of ik een reproduceerbare situatie kan creeren en dan met baanplan en al uploaden

San




Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #6 Gepost op: 2017-10-22, 20:53:53 »
Voor mijn gevoel zit het in "voorwaarden" van vrijgeven of het kunnen starten van de volgende rit die door een dergelijke voorwaarde wordt tegengehouden.

het afsluiten en opnieuw opstarten geeft dat een melding voordat je verder kunt ?

Ik zie meer heil in de berichten in de inspector / doctor ...


Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #7 Gepost op: 2017-10-22, 20:58:04 »
Zodra ik een reproduceerbaar voorbeeld heb zal ik hem met upload van de database uploaden.....


Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #8 Gepost op: 2017-10-26, 23:23:39 »
Daar is tie dan.... Een zipje van een database met een reproduceerbaar voorbeeld.

Ik stuur een trein van DS08 naar DS09, er volgt dan een Successor van DS09 naar DW01.

Omdat is in dit voorbeeld de achter DW01 gelegen sporen bewust bezet zijn kan de route niet vervolgd worden (e.e.a. met vlaggen gerealiseerd) en stopt de trein in DW01 met twee rode seinen.

Als gezegd een voorbeeld dat wellicht in de praktijk niet voor komt maar in de huidige testfase ontstaat zo'n situatie regelmatig en dat wil je zonder afsluiten/opstarten toch weer verder.

Ik hoop dat dit voor jullie reproduceerbaar is en er een suggestie is hoe deze situatie te herstellen zonder afsluiten/opstarten ?

Ik ben heel benieuwd.

Ter info: dit is een inmiddels gerealiseerd deel van de baan "in wording". Qua programmeren/testen beperk ik me even tot een rondje tegen de klok in. DW01, DW02, PW1-6 PZ1-6, DO 03, DO 02, DN 02..... SS01..... DS01.

Het overige is bewust nog niet geprogrammeerd.






Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #9 Gepost op: 2017-10-27, 22:06:58 »
Heb zojuist je plan geladen en na wat aanpassingen om het op de laptop te kunnen zien is mij je probleem eigenlijk niet duidelijk.

Ik haal de lok die in DW1 staat weg en zet die in DS8.
vervolgens tik ik de bezetmelding in DW1 uit, en ook in DW02 en PW01 ...

als ik nu ZF SD08 - SD09 start , loopt alles netjes door en stopt de lok zoals het in de instellingen staat in blok PZ 01
In PZ 01 staat inderdaad de seinen op rood en rijdt de lok niet verder, er staan echter in de ZF PZ 01 ->DO 03 bedingungen

Als ik een gelijke ZF start vanaf PZ 01 naar DO 03 , start deze gewoon, volgens mij dus iets met de bedingungen

toen ik de gestarte ZF bekeek , zag ik een zandlopertje ...  hij wacht dus ergens op ...

Na het weghalen van de schakelaar uitrijden in de bedingungen van ZF PZ 01 Naar GO 03 ... werkte het gewoon,

Nu werkt het uitrijden ( starten van de ZF ) gewoon en rijdt alles driftig rond. wel wordt de doorgang via DZ o2 liever gekozen als door DZ 03.

dus ik begrijp denk ik niet wat er bij jou niet loopt ?

Je kunt overigens in de Fahdienstleiter zien welke ZF er worden gekozen , of dat de lok wacht, door de zandloper of gele en groene ZF.
« Laatst bewerkt op: 2017-10-27, 22:48:34 door Rocofan »

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #10 Gepost op: 2017-10-28, 10:35:53 »
Hoi Rocofan,

Allereerst excuus dat is niet had aangegeven dat ik met twee monitoren werk dus ik neem aan dat je dat bedoelde met de aanpassing op de laptop.....
Als ik gewoon de boel laat rijden dan werkt alles inderdaad gewoon en heb ik ook geen probleem maar er ontstaan soms situatie's waarbij het stil valt, dat zijn vaak bewust gecreëerde, "handmatige" situaties om bijvoorbeeld beveiligingen te testen.
In de database zoals ik hem had bijgesloten was zo'n situatie aan de orde en DAAR was het probleem reproduceerbaar.

Ik hoop dat je die situatie ook kan reproduceren.

-De sporen PW01, PW02, PW03, DW04, PW05 en PW06 heb ik bewust BEZET.
-Een loc laat ik IN DIE SITUATIE vanuit SD08 starten.
Die zal dus door rijden tot IN DW01 en kan dan niet verder.
DAAR valt die trein dus stil en DIE situatie wil (en moet) ik dus herstellen.

Ik heb in deze situatie schedules gestopt, trein uit blok verwijderd maar dan blijft nog steeds een onbezet blok over met twee rode seinen, als ik NU afsluit en opstart zijn de seinen pas verdwenen....?

Ik zou natuurlijk ook alle bezettingen op kunnen heffen dan zal alsnog een successor uit een retry gestart worden maar da's in zo'n testsituatie veel te bewerkelijk en tijdrovend.

Ik hoop dat ik het op deze manier verduidelijkt heb en dat jij dit ten eerste ook kan reproduceren.

Blijf benieuwd,,

San










Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #11 Gepost op: 2017-10-28, 11:10:52 »
Hallo San,

ik heb je plan 20 min laten lopen en het loopt dan gewoon door.

Zoals aangegeven heb je op het doorvoerpunt slechts 2 blokken , waarvan er soms een ZF wordt gekozen die dan de boel gaat ophouden. je gaat van een hele dikke pijp vol water naar een hele dunnen en daar loopt de buffer dan vast.

Ik denk dat je dit enkel kunt oplossen door vanuit de 2 doorvoerblokken niet naar 1 punt maar naar minimaal 2 punten een doorvoer maakt. dit is bovenin het plan met al die sporen waar beide doorvoerblokken op uit komen.

Zoals ik het zie, heb je de doorvoer zo gemaakt dat het niet anders kan dan vastlopen.

andere oplossing is om nog eerder de toevoer te reguleren, door slechts een lok per keer door te laten stomen. maar dat wordt denk ik heel erg rustig :-)

succes !


Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #12 Gepost op: 2017-10-28, 13:25:19 »
Rocofan,

Inderdaad 20 minuten (of veel meer) laten lopen is geen enkel probleem. Met je opmerkingen over het doorstromen ben ik het ook eens maar ter info, het gedeelte waarover het nu gaat en wat dus nu op deze tekening staat is uitsluitend opstelspoor. Dus die rust en beperkte doorstroming zijn geaccepteerd.

Terug dus naar de kern van de vraag.

Hoe los ik een situatie op zoals geschetst, waarin een trein om reden zoals in het voorbeeld genoemd tot stilstand komt.

De vraag gaat dus niet over de oorzaak van die stilstand, sterker nog, ik creëer hem in dit geval bewust in bijvoorbeeld testsituaties.

Ter verduidelijking nogmaals, PW01, PW01, PW03, DW04, DW02, PW05 en PW06 zijn Bezet. Een trein komend vanuit DS08 zal middels successors dus in DW01 tot stilstand komen en het blok heeft dan (ik denk terecht) twee rode seinen.

Hoe NU verder, ik krijg die seinen niet van rood af anders dan door af te sluiten en op te starten.


Benieuwd weer,


San








Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #13 Gepost op: 2017-10-28, 16:17:38 »
hallo SAN,

ik heb je probleem wel begrepen, en heb je de oplossing ook gegeven.

Het sein blijft op rood staan doordat het systeem zich zelf vast zet, het enige wat de oplossing is om te zorgen dat het vastlopen niet kan gebeuren. hier heb ik ook al mijn visie op gegeven.

het sein gaat niet voor niets op rood staan, kijk maar naar de ZF in de fahrdienstleiter, daar zie je precies wie op wie aan het wachten is.

2e optie is een ander forumlid die een andere oplossing heeft.


Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #14 Gepost op: 2017-10-28, 16:34:22 »
Rocofan,

Ook ik begrijp dat door mijn bewust gecreëerde situatie het systeem zich zelf vast zet. Ik laat het immers bewust vast lopen in deze situatie. Jij geeft absoluut zinnige oplossingen om het vast lopen te voorkomen maar mijn vraag blijft niet het voorkomen van het vastlopen maar een herstel van de vastgelopen situatie zonder afsluiten/opstarten.

In zo'n geval zoals in dit voorbeeld stop het lopende schedule, verwijder ik de trein fysiek uit het blok,  breng ik de trein handmatig terug naar bijvoorbeeld SD08. Dan blijft een leeg, onbezet DW01 over met twee rode seinen.

Als ik deze bewust vast lopende situatie kan veroorzaken moet ik dat toch ook nogmaals kunnen herhalen zonder afsluiten/opstarten ?