Auteur Topic: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????  (gelezen 7009 keer)

Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #15 Gepost op: 2017-10-28, 17:14:34 »
Ik zal de simulatie nog eens laten lopen..

Bij mij was het stoppen van de ZF voldoende en het handmatig starten van een lok naar een andere positie om de boel weer lopend te krijgen.

verder heb ik niet gekeken.


Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #16 Gepost op: 2017-10-28, 17:33:17 »
Heel graag !

Want het gaat dus niet om het boeltje weer aan het lopen te krijgen, dat lukt idd wel door "ruimte" te maken....


Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #17 Gepost op: 2017-10-28, 20:55:21 »
Hallo san,

Mijn laatste poging ... anders is de conclusie dat ik het programma niet begrijp :-)

Ik heb alles bezet staan zoals je hieronder aangeeft, en de lok op ds8 gestart, deze rijdt naar DW01, en inderdaad 2 rode signalen, logisch , want de lok kan niet verder, er is geen vrij blok. De vervolgrit is echter nog aktief in de ZF  ds 09 dw01

ook logisch want hier staan een hele raffel vervolgritten in , die allemaal niet uitgevoerd kunnen worden omdat er niets vrij is.

door enkel DW 02 en pw01 de bezetmelding te deactiveren (met traffic control)  begint alles meteen weer te lopen.

een 2e poging door ipv dw 02 en pw 01 , de DW 04 te "on"bezetten , loopt alles meteen weer door ..

kan ook niet anders, want er zijn ja vervolgritten waar het systeem opdracht voor krijgt, maar niet kan uitvoeren. deze houden alles vast.

Dus of bezetting vrij geven, of inderdaad ALLE aktieve ZF stoppen en verder gaan ...

sorry, kan er niets anders van maken....


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #18 Gepost op: 2017-10-28, 21:33:25 »
San.

Ik zit momenteel veel op de telefoon en ben niet in de gelegenheid om het plan op de pc te bekijken.

Maar om het probleem op lossen heb ik de volgende toevoeging.
Nadat je de lok hebt teruggezet en er 2 rode seinen overblijven en als ik het goed begrijp zijn die seinen het probleem om het nogmaals te proberen.
In een eerder bericht heb ik dit al eens geschreven, ga met je muis naar heit rode sein in het blok en klik die (zodra je er op staat veranderd de muis aanwijzer in in soort lantaarn met een haakje)  aan en je sein zal groen worden en doe dat bij beide en je blok is niet meer geblokkeer door de rode seinen.
Bij een bezet blok kun je iets vergelijkbaars doen in het extra venster traffic controle en zo het blok vrijgeven.

Zodra ik iets meer tijd heb zal ik eens kijken naar je baan op de pc.

Gr. Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #19 Gepost op: 2017-10-28, 23:41:05 »
Piet,


Ik heb je eerder bericht nog eens bestudeerd en daarin zeg je dat die rode seinen worden "gereset" zodra dat blok opnieuw gebruikt moet worden door een schedule. Dat heb ik getest en is inderdaad zo. Een groot deel van het probleem blijkt daarmee opgelost.
Eigenlijk moet ik me dus niet storen aan een leeg blok met twee rode seinen....

Je tweede opmerking over het met de hand de seinen verzetten d.w.v. de lantaarn-cursor moet ik nog testen.

Bedankt vast, Je hoort weer,

San
 

Rocofan

  • Gast
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #20 Gepost op: 2017-10-29, 01:45:21 »
Als de seinen op rood staan door het aktief zijn van een ZF, lijkt het mij niet mogelijk om deze op groen te zetten. zou wel grappig zijn.

Daarbij er is toch ook een default stand van een sein ? wat maakt het uit als het sein rood is als er geen aktie is...

Ik heb nu meer dan 4 uur met het plan gedraaid en het betreft gewoon een gestarte ZF die de boel op rood zet, en terecht.




Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Dubbel rood sein en dus herstart TC ????
« Reactie #21 Gepost op: 2017-10-29, 10:56:28 »
Rocofan,

Ik heb steeds gezegd dat er rijdend geen probleem is dus uren rijden ook niet, ook heb ik steeds gezegd dat ik niet vraag naar de oorzaak van de rode-seinen-situatie. Ik ook aangegeven de vast lopende situatie bewust te creƫren om het voorbeeld van de rode-seinen-situatie en haar gevolgen te kunnen reproduceren.
Van een nog lopende Successor was en is geen sprake want behalve het stoppen van dat schedule heb ik ook de trein uit het block verwijderd.

De opmerking uit de eerste reactie van Piet blijkt de eye-opener om "gewoon" verder te kunnen zonder TC te moeten afsluiten/opstarten. Hij heeft het bij het juiste eind door mij er op te wijzen dat het blok met de achter gebleven rode seinen door TC opnieuw wordt "geset" bij een eerst volgende reservering.

Ik zal me dus niet langer (moeten) storen aan zo'n achtergebleven leeg/onbezet blok met rode seinen..

De tweede opmerking over de lantaarn-cursor moet ik nog testen.

Toch zeer bedankt voor de uitvoerige inzet en reacties.

San