Auteur Topic: Stellwerke  (gelezen 6767 keer)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Stellwerke
« Gepost op: 2017-10-31, 11:18:27 »
Hallo TC-Gold gebruikers,

Ik heb een vraag waar ik momenteel ermee worstelt.

Het gaat over Stellwerke venster waar het spoorplan wordt getekend en de adressen configuraties.(bezit de Duitse TC-Gold versie)
Daar ik 3 monitoren van 27" gebruik, wilde ik het spoorplan over de drie 27" oppervlakte verdelen.

Schijnt het zo te zijn dat men meerdere Stellwerke vensters aan elkaar kunnen koppelen via 'sprungmarker' ?.
M.a.w. elke monitor 1 Stellwerke venster.
Is dat mogelijk?.
Of zijn er andere mogelijkheden voor.

Hoe zit het dan met de rest van de Tools zoals ZF e.d. als elk monitor een Stellwerke venster heeft.

1 Stellwerke venster uitvergroten over 3 monitoren wordt een vertekend beeld weergegeven. 
Het gehele beeld wordt gemiddeld, zodat de tweede monitor het middelpunt van het hele spoorplan wordt weergegeven. Dat wilde ik niet.

Zijn er gebruikers die daar ervaringen mee hebben.

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-10-31, 11:33:03 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Stellwerke
« Reactie #1 Gepost op: 2017-10-31, 12:23:25 »
Jan,

Dit kan goed maar zorg er wel voor dat je de beeldschermen van je PC zo ingesteld hebt dat er dan op diedere monitor een ander beeld komt en niet dat de beeldscherminstelling zo staat dat op alle monitoren hetzelfde beeld is (beeldscherm instelling van je pc)

zie onderstaande schermafdruk van 2 schermen , zomaar een willekeurige afdruk, linkerhelft is een scherm en de rechter helft is een ander scherm

Op het rechterscherm heb ik bv een stelwerk staan en op het linkerscherm heb ik de andere schermpjes met diverse dingen staan zoals trafficcontrol, snelheid en bediening van een lok, en de draaischijf  en zo kun je er nog meer opzetten, groter en kleiner maken zodat ze bv netjes naast elkaar staan, wat je maar wilt.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-10-31, 12:34:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Stellwerke
« Reactie #2 Gepost op: 2017-10-31, 13:54:09 »
voor een derde beeldscherm heb je waarschijnlijk een 2e videokaart nodig.
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #3 Gepost op: 2017-10-31, 15:26:28 »
Beste Piet,

Hetgeen wat je in jouw sreenshot laat zien kan ik ook precies instellen waarbij de eerste scherm ondersteunende Tools kunt onder brengen en de tweede scherm met Stellwerke venster het spoorplan.
Nu gaat het mij om, om die derde scherm een aparte Stellwerke venster aan te maken en die te verbinden met de Stellwerke van de tweede scherm. Dat was mijn vraag of dat kan?.

Beste Hansman,

De nieuwe computer met de drie 27" monitoren hebben tegenwoordig een videokaart waar 4 monitoren afzonderlijk met Window10 vensters kunnen worden geconfigureerd. Het zijn zeer krachtige luchtgekoelde processor. 
De alle drie monitoren zijn gesplits afzonderlijk in te stellen.
TC-Gold programma schijnt de mogelijkheid te bezitten het spoorplan te splitsen in twee of meerdere monitoren, maar ik weet niet hoe. :)

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Stellwerke
« Reactie #4 Gepost op: 2017-10-31, 23:26:22 »
Hallo Jan,

Er vanuit gaande dat ik je vraag goed heb begrepen ... :-)

zie de printscreens , ik maak een nieuw stellwerk aan, bewerk het met naam, kan kleuren en instellingen veranderen (let op melding) , door ze zwevend te maken kan ik ze plaatsen waar ik wil ( kunt ze ook kopieeren en dubbel aanmaken en zo ook als registerkaart gebruiken)

en door contact punten kun je stelwerken splitsen en over meerdere tabsverdelen

ook is het geen probleem voor de extra stellwerken een fahrdienstleiter te krijgen, open een nieuwe fahrdienstleiter en kies rechtsboven het gewenste stellwerk :-)

grtz  eric


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #5 Gepost op: 2017-11-01, 08:58:55 »
Hallo Eric,

Exact mijn vraag.

Dus, een nieuwe Stellwerke venster aanmaken met een naam.
Nu laat je zien dat in de tweede screenshot of men die twee vensters wilde acepteren.
Wat gebeurt er dan, worden de spoorsymbolen automatisch connectie verbonden?.

Ik ga het proberen om op de derde scherm een nieuwe Stellwerke venster aan te maken.

Thanks.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Stellwerke
« Reactie #6 Gepost op: 2017-11-01, 10:08:54 »
Jan,

Een nieuw venster maak je met het tekenen dat in de eerst afb van Eric rechtsboven staat (stelwerk) Bovenste links met geel vlakje maak je er een bij en met het rode kuis haal je het weer weg.

Naam veranderen is niet noodzakelijk maar wel handig en bij de derde geef je aan of je de veranderingen bv kleur ook voor beide stelwerken wilt laten gelden, of niet

Je kunt in ieder stelwerk je banen plan apart tekenen bv. in de ene het zichtbare banenplan en in de andere het schaduwstation

Waar je de scheiding van de rails hebt gemaakt kun je een connector plaatsen in ieder scherm en worden de rails in het programma met elkaar gekoppeld (te vinden onder Zubehorn dan ergens rechts konnector), zorg ervoor dat je een einde rails hebt zonder stootblok eraan. De connector plaats je net aan het eind van de rails


Jan ik doe er een plaatje bij zodat je kunt zien dat de trein van het rechter stelwerk naar het linker stelwerk via de connectoren A
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-11-01, 19:13:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #7 Gepost op: 2017-11-01, 14:25:51 »
Hallo Piet,

Hartelijk dank voor je gedetailleerde uitleg.

Ik ga de info van Eric en van jou de komende dagen goed voor zitten en het onderwerp Stellwerk uitbreiding implementeren.

Nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Stellwerke
« Reactie #8 Gepost op: 2017-11-01, 19:06:03 »

Dus, een nieuwe Stellwerke venster aanmaken met een naam.

>> ja , je moet echt een nieuw stellwerk aanmaken met optie zoals in afbeelding 1 rechtsboven , via beeld/venster maakt hij ook een nieuw stellwerk aan , echter een kopie van je origineel
het 2e printscreen is "beheer"zodat je ze ook verschillende namen kunt geven, dat is denk ik voor overzicht wel makkelijk. bv station noord, of wat dan ook <<

Nu laat je zien dat in de tweede screenshot of men die twee vensters wilde acepteren.
>>> je kunt elk stellwerk ook eigen kleuren geven en diverse instellingen wijzigen qua weergave, wat ook weer het overzicht ten goede komt, de afbeelding wil ik waarschuwen dat je niet alle stellwerken hierop aanpast :-)  <<<


Wat gebeurt er dan, worden de spoorsymbolen automatisch connectie verbonden?.
>>>> als je elke verbinding consequent doorvoert, dus aan A met A en B met B etc etc ,, dan worden ze inderdaad mooi netjes doorverbonden. Bij klikken op connector in het bewerken scherm is eerste connector A, de 2e ook A , de derde B en de vierde ook B. je hoeft de letter dus niet zelf te kiezen, maar wel opletten dat je A ook met de goede A verbind , anders wordt het lachen :-) <<<<

Ik ga het proberen om op de derde scherm een nieuwe Stellwerke venster aan te maken.

>>>>> als je het nieuwe stellwerk zwevend maakt, kun je hem zo naar de 3e monitor slepen en plaatsen.  sla de scherminstelling op voor als het in windows eens mis gaat, dan heb je de oude instelling zo weer terug. maak je een kopie van je tweede/derde stellwerk kun je die weer als register kaart plaatsen en heb je hem ook in je TAB overzicht.

Bij vragen kun je me ook bellen, nummer moet je nog hebben vanuit de WDP tijd :-)

heb je overigens al eens een makro getest op een blok ?  weet je nog de speciale werkwagon met sound binnen WDP ... met TC kun je het ook op een blok toepassen en dus wanneer je maar wilt :-)

grtz  eric <<<<<



Thanks.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #9 Gepost op: 2017-11-01, 19:46:56 »
Beste Piet en Eric,

Mijn dank is groot. ;)

Piet,
Je hebt nog een foto toegevoegd waarop de connector zijn geconfigureerd.  Dat heb ik ontdekt en begint nu te begrijpen waaraan men rekening dient te houden met meerdere Stellwerk vensters gaat werken.

Dank je wel!.

Eric,
Ook hier je bijdrage waar ik mee verder kan.
Heb nu genoeg punten om daar aandachtig verder te gaan.

Telefonisch contact is voor mij als slechthorende een ramp om te kunnen communiceren.  E-mail gaat mij veel beter af of hier op het forum. ;D

Ja, ik heb destijds een artikel geschreven over de mogelijkheden van een werkwagon op een stilstaande blok laten werken. Dat heb ik gedropt op hun forum.
Natuurlijk wanneer ik TC onder de knie heb, wordt dit thema ook uitgevoerd.

Momenteel ben ik het lay-out binnen TC aan het experimenteren.  Dat gaat zeer goed met verschillende kleuren van spoorbanen en secties.

Afijn, genoeg te doen. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Stellwerke
« Reactie #10 Gepost op: 2017-11-02, 12:21:57 »
Jan,

Mooie post, ik volg hem met veel interesse, ben met hetzelfde bezig, ter info ik heb een "oude" matrox 9148 Videokaart in m'n pc gestoken voor dit doel, heb je  maximaal vier individuele output's....

San




Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #11 Gepost op: 2017-11-02, 14:42:44 »
Hallo San,

Dank je wel voor de mooie post. ;)

Ik moet er wel aan toevoegen dat mijn oude (10 jaar) computer bij de verhuizing uit mijn handen zijn uitgegleden en denderde aardig vanaf de zoldertrap rechtstreeks enkele reis naar de begane grond is terecht gekomen. Het zag eruit als een vervormde toren van Pisa.
Na door een ICTjer geïnspecteerd te hebben blijkt een hopeloze reparatie te gaan worden en heb besloten een nieuwe PC aan te schaffen.
Met de oude PC had ik 4 monitoren van 22" en dat voldeed buitengewoon aan mijn verwachtingen.

Maar ja, de nieuwe generatie PC zit vrijwel in de moederbord ook geïntegreerd de videokaart.
Dat is de basis levering en men kan de video opties uitbreiden middels een slotpoort binnen die moederbord. Vroeger de bekende videokaart, maar nu geïntegreerde chipkaart die de videosignalen direct naar Win10 en de alle parameters snel kan verwerken.
Dat is voor mij nieuw, en werkt razendsnel.

De vier 22" monitoren kan ik later in de omtrek van de zolder gaan plaatsen. Momenteel zit aan de nieuwe PC 3 stuks 27" monitoren die alle drie prachtige gelijke achtergrond kleuren hebben en zeer zuinig zijn in energie.

Vandaar dat ik aan het experimenteren bent om de 3 stuks 27" monitoren met TC-Gold programma de Stellwerke aan het oefenen bent.

Ik had ook in mijn gedachten over een videokaart aan te pluggen, maar dat is sterk veranderd in de nieuwe generaties. Bij de oude PC had ik dat, maar ja, ongelukkigerwijze is ie in de schroothoop terecht gekomen.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-11-02, 15:00:56 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #12 Gepost op: 2017-11-07, 20:29:25 »
Beste Piet, Eric en San,

Het is mij gelukt om 5 verschillende Stellwerk vensters aan te maken waarbij iedere Stellwerk venster een spoorplan kan worden getekend, inclusief de aparte kleuren en de connectoren die automatisch in alfabetische volgorde worden getekend.

Bijgaande treffen jullie een screenshot van de drie monitoren waarbij links en de rechtse monitor elk twee aparte spoorplan, en de middelste tweede monitor de hoofd Stellwerk venster wordt.
Mijn excuus voor de simpele slordige spoorplan tekening, die even voor dit onderwerp minder belangrijk is.
Het gaat uiteindelijk om de Stellwerk venster mogelijkheden uit te proberen.

Dat is prima gelukt!.

Piet en Eric bedankt voor de input, wordt zeer gewaardeerd!. ;) ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-11-07, 20:32:33 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Stellwerke
« Reactie #13 Gepost op: 2017-11-08, 11:37:40 »
Beste Allen,

Op de website van Freiwald stond een verandering van Stellwerk venster in versie 9.A2 beschreven.
Zat aardig wat verstopt in de informatie lijst.

Bijgaande document de beschreven fenomeen.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Stellwerke
« Reactie #14 Gepost op: 2017-11-09, 00:29:15 »
Hallo Jan,

Ziet er toppie uit ... :-)

ik heb inmiddels mijn Schattenbahnhof met het aufreihen lopen en ben alweer met een rangeer oefening bezig.

Dag en nacht simulatie loopt ook, hier ga ik echter nog een DMX decoder integreren

Kortom, goed Bezig komende winter :-)