Auteur Topic: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.  (gelezen 14775 keer)

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Gepost op: 2017-11-26, 14:49:16 »
Hallo mensen na het voorstellen vanzelf nu even een ander bericht. Ik wil een baan gaan maken maar weet niet goed hoe of wat. Ik heb niks aan materiaal qua treinen hout enz enz, dus ik moet helemaal opnieuw beginnen. Wie kan mij helpen om een baan te maken of te ontwerpen. Ik zie veel op YouTube maar maar weet niet goed hoe of wat. Ik zit zelf te denken aan goederenvervoer of iets met industrie zeg maar. Maar eigenlijk vindt ik alles wel leuk en mooi  ;D  personenvervoer hoeft niet zo voor mij. De ruimte die ik heb is 306x140 kan ook nog een L maken als ik wil, dat stuk zal niet heel lang worden. Mij lijkt het leuk om ook een beetje te reageren en met 3 treinen te rijden om te beginnen, liefst dubbel spoor dat ze ook tegen elkaar inrijden zeg maar. Ook een brug en verhoging vindt ik leuk en mooi. Ik hoor graag van jullie als jullie meer willen weten.
Mvg,
Willie van Koolwijk

GerardWassink

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #1 Gepost op: 2017-11-26, 15:22:38 »
Je zou, als je dat aanspreekt, kunnen nadenken over de Amerikaanse manier van rijden. Veel goederenvervoer, (bijna) alles met de hand rijden! Een voorbeeld van deze wijze van sporen vind je hier.


Rocofan

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #2 Gepost op: 2017-11-26, 17:51:10 »
Ik ben gaan lezen en video's gaan kijken.

Door naar een modelspoorbeurs te gaan kom je ook van alles tegen. Alles wat je leuk vindt zet je op een lijstje en daarna begin je een plan te maken. Waar geen plaats voor is valt af en je hebt vanzelf een leuke mix ...

af en toe wat rails kopen en wissels zorgt ervoor dat je als je begint met bouwen je niet in een keer een boel moet investeren in rails.


Rocofan

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #3 Gepost op: 2017-11-26, 18:27:11 »

oud, stoffig en noem het maar op .... maar op een leuke manier toch weer enige interessante info

Bv deze :  https://www.youtube.com/watch?v=_BlcsGbWiBA

en een beetje moderner :

https://www.youtube.com/watch?v=gfGTMo5n5w0


Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #4 Gepost op: 2017-11-26, 19:03:15 »
Ik zal straks de filmpjes kijken. De rails is het volgende probleem. Wat moet ik nu kopen? Piko, Peko, Roco, Fleischmann en welke code enz enz. Ik zot zelf aan code 83 te denken maar ik zot er ook aan er denken om het op marktplaats te kopen 2e hamds. Maar dar is volgens mij weer code 100. Of om de baan te maken met Flexrails, wat is beter of wijsheid?
Mvg,
Willie van Koolwijk

GerardWassink

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #5 Gepost op: 2017-11-26, 20:37:09 »
Mij bevalt Tillige Elite H0 erg goed. Met name de wissels zijn erg mooi, realistisch (code 83).

Voor de 'gewone' rails gebruik ik niets anders dan Tillig flex rails. Dat geeft je de gelegenheid om je eigen bochten te leggen in plaats van standaard ovaaltjes.

Gerard

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #6 Gepost op: 2017-11-26, 21:04:12 »
Mij bevalt Tillige Elite H0 erg goed. Met name de wissels zijn erg mooi, realistisch (code 83).

Voor de 'gewone' rails gebruik ik niets anders dan Tillig flex rails. Dat geeft je de gelegenheid om je eigen bochten te leggen in plaats van standaard ovaaltjes.

Gerard

Waar haal jij die en hoe lang zijn ze.
Mvg,
Willie van Koolwijk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #7 Gepost op: 2017-11-26, 21:21:01 »
Hoi Willie,
Als je zelf wilt beginnen met tekenen (na alle adviezen hier  :) dan is het programma Anyrail wel fraai. Zit een goede handleiding bij en er is een gratis proefversie tot 50 railstukken. In jouw ruimte kun je dan al een idee opdoen.
En over bestaande ontwerpen, tik maar eens 'baanplan' oid in bij google en klik op afbeeldingen, pagina's vol !
Lukt het niet... dan helpt het forum je wel op weg.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #8 Gepost op: 2017-11-26, 21:34:48 »
Willie.
Bij iedere modelspoorwinkel te koop of zeker te bestellen.
Bv in Nijmegen sint jacobslaan of in Arnhem steenstraat, ik denk dat deze adressen redelijk in de buurt zijn.
Er zijn nog meerdere soorten, zelf gebuik ik roco Line met zachte bedding, ook overal te koop.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-11-26, 22:26:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #9 Gepost op: 2017-11-27, 00:07:21 »
Ik vindt de bedding zelf maken mooier dan het originele. De bedding die in de startset zit ben ik niet kapot van is ook niet echt realistische zeg maar. twillig zal best prijzig zijn denk ik.
Mvg,
Willie van Koolwijk

GerardWassink

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #10 Gepost op: 2017-11-27, 05:49:03 »
Ik vindt de bedding zelf maken mooier dan het originele. De bedding die in de startset zit ben ik niet kapot van is ook niet echt realistische zeg maar. twillig zal best prijzig zijn denk ik.

De flexibele rails van Roco heb ik ook gebruikt. Met name de eind-stukjes (die zijn hard) waren waardeloos. Na een tijd worden ze erg bros en breken heel snel.

Voor Tillig Elite H0 kun je bijvoorbeeld bij Conrad terecht, zie deze link.

Tipje: leer Google gebruiken, dan kun je dit soort vragen heel gemakkelijk zelf beantwoorden...  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #11 Gepost op: 2017-11-27, 09:25:18 »
Gerard.

Sinds kort zijn de rails met zachte bedding (zoals vroeger werd geleverd) weer volop in productie bij Roco, die harde bedding en eindstukjes zijn slecht te noemen (bijna waardeloos) en gaan snel stuk.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #12 Gepost op: 2017-11-27, 20:44:07 »
Ik heb even zitten kijken voor een baan bij afbeeldingen maar ik zie door de bomen het bos niet meer hahaha. Ik zie wel een leuke baan maar dat is van marklin, Dan is het volgende probleem dat ik niet weet welke nummers ik dan moet hebben van Fleischmann of Rocco etc etc. Ik heb ook geen boekje waar iets instaat. Heeft niemand van jullie foto's van jullie baanontwerp.
Mvg,
Willie van Koolwijk

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #13 Gepost op: 2017-11-27, 21:02:36 »
Willy  ;D
Ik denk dat merendeel van de (ont)spoorders de baan neerleg zonder tekening, dus jij weet ook geen plan ga dan beginnen met de buitenste ring en als je daar kan rijden ga je verder.....al doende kom je wel met je eigen ideeën.....en vind je het niet leuk dan sloop je de boel weer en ga je opnieuw verder , met vallen en opstaan kom je ook ver.
3 rail of 2 rail heeft niks met je ontwerp te maken.
succes  :P

mvg Rob 
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #14 Gepost op: 2017-11-27, 21:44:48 »
nee klopt Rob,  maar ik bedoel 3-rail heeft andere nummers dan Fleischmann , Roco. 3-rail staat er wel bij wat je nodig hebt maar daar heb ik niks aan. Ik heb wel een ontwerp gevonden net wat me wel leuk lijkt om mee te beginnen. beetje in deze richting en dan nog wat aanpassen.

Mvg,
Willie van Koolwijk