Auteur Topic: ontkopelen met een ontkoppelaar of met de lok ?  (gelezen 3264 keer)

Rocofan

  • Gast
ontkopelen met een ontkoppelaar of met de lok ?
« Gepost op: 2017-11-28, 10:52:36 »
Ik ben momenteel bezig met het thema ontkoppelen.

Met de funktie "bewegen" is het eigenlijk een eitje om in een blok te koppelen en ontkoppelen, dat heb ik al uitvoerig getest en de nodige treinritten gemaakt.

In de praktijk was het altijd zo dat je ergens een ontkoppelrail had en door juist afmeten en instellen was  je toch plaatsgebonden. Veel nieuwe loks worden tegenwoordig ook met elektronische ontkoppelaars uitgerust. hierdoor ben je dus onafhankelijk van een vaste ontkoppelplaats.

Ik heb meerdere systemen gezien en wil eigenlijk een combi doen van in mijn rangeerterrein met Kadee koppelingen en enkele loks gebruiken met deze ingebouwde ontkoppelaars.

Nu mijn vraag ...  hoe ontkoppelen jullie ?


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: ontkopelen met een ontkoppelaar of met de lok ?
« Reactie #1 Gepost op: 2017-11-28, 11:18:01 »
Hoi Eric,

Voor mijn toekomstig baan een railsontkoppelaar voor het afheuvelen vanuit de heuvelberg rangeer.

Voor treinverkeer gebruik ik digitale ontkoppelaar van Trix, Roco. Die zijn voor mij betrouwbaar in trekkracht en realistisch ontkoppelen ( nadrukken enz.)
En hoe ik een loc/trein ontkoppeld gaat als volgt.
Volgens spoorweg protocol.
De trein komt aan en rijdt het station binnen, hiermee staat de wagons onder trekspanning. De loc krijgt een permissie om te ontkoppelen van zijn eertste of t/m de laatste wagon af te koppelen. De loc keert van rijrichting en drukt, 2 km/uur, de wagons in tegenovergestelde rijrichting en ontlast alle koppelingen van de wagons, incl de loc. De loc keert weer terug van rijrichting en ontkoppeld van de eerste wagon af.
Bij T4T koppelingen is het ook mogelijk vanaf de eertste tot de laatste wagon af te koppelen. (dit ga ik ook gebruiken in de toekomst).

Kadee heb ik geen ervaring mee.
Digitale Krios koppeling heb ik gehad en ze zijn kwetsbaar in levensduur. De magneetjes die vastgeplakt zijn raken op den duur los door kortstondig bekrachtigen van de spoeltjes die kort warm worden. De lijm van de geplakte magneetjes worden zacht en raken los.

Mijn ervaring is Roco incl. Locdecoder en digitale ontkoppeling het sterkste.

Mijn zoektocht naar Digitale koppeling blijft onverminderd door. Is een ideale oplossing en flexibel.
Je weet mijn projekt "3 locs op 1 bezetmelder laten rijden".

Mvg,

Jan S

« Laatst bewerkt op: 2017-11-28, 11:57:42 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: ontkopelen met een ontkoppelaar of met de lok ?
« Reactie #2 Gepost op: 2017-11-28, 13:16:25 »
Hallo Jan,

bedankt voor je uitvoerige bericht. Een heuvelkoppelaar is fantastisch, uiteraard kost dit de nodige meters en ligt denk ik niet in mijn bereik :-)

Dus als ik het goed lees ben je ook een voorstander van de Lok ontkoppelaar :-)

Ook mijn voorkeur gaat hier naar uit omdat je dan gewoon niet aan vaste plekken bent gebonden. Het kadee moet ik nog uit kristalliseren. Daar heb je ook hele mooie spoelensetjes van, alleen plaatsgebonden :-)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: ontkopelen met een ontkoppelaar of met de lok ?
« Reactie #3 Gepost op: 2017-11-28, 13:57:45 »
Hallo Eric,

Precies.
Met de digitale koppeling ben je niet plaats gebonden.
Nu met TC. 9.A2 met de "aufreichen" methode met koppelen en ontkoppelen een extra levendigheid op de spoorbaan.
Dit is wat realistische aanzicht.
Tevens vind ik het leuk om het te doen.

Met TC-Gold versie kun je in principe dit soort mogelijkheden  programmeren. 

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.