Auteur Topic: Artitec DDM-1 set / functiedecoder  (gelezen 8610 keer)

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Gepost op: 2017-12-03, 09:32:53 »
Hallo ,

Na een stop van ongeveer een drie kwart jaar weer een baan opgepakt + wat treinen aangekocht.
1 daarvan is de Artitec DDM 1 setje met functie decoder , nu wil ik deze koppelen aan mijn 1838 zodat de sluit en front verlichting werkt als 1 trein.

Ik moet dit zien als dubbeltractie .. nu vond ik een uitleg van P.Heinst op het ''Net'' maar dit werkt niet.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/uploads/4/40/HandleidingMultimausProNL.pdf   ( blz 16/17 ) daarin staat beschreven dat ik ''menu'' + functietoets 0 moet indrukken en daarna de volgende trein moet kiezen.

Menu + 0 dan gaat bij mij nummer ''10'' onder in het beeldschermpje branden..... werkt dus ook niet.

Ook heb ik beide stellen ''stuurstand + 1838'' op het spoor gezet en ze geprogrammeerd op 1 adres , dit werkt ook niet.
Heb ze ook apart geprogrammeerd en ze de zelfde adres proberen te geven maar dan krijg ik 1 of ander error ''10'' .....

Wil dit gewoon niet of zie ik iets over het hoofd of doe ik iets verkeerd.
Wie kan mij hiermee helpen.

( ben totaal geen expert in het instellen van de multimaus )

mvg , Gert



Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #1 Gepost op: 2017-12-03, 11:28:13 »
Gert,

Met welke multimaus werk je, is dat de rode (standaard muis) of gebruik je de draadloze multimuasPro (blauwe).

Met de gewone rode multimaus kun je geen dubbel tractie instellen op de manier zoals omschreven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #2 Gepost op: 2017-12-03, 11:38:00 »
Okay , ik heb een rode inderdaad en een grijze ... zullen dezelfde zijn.Dus dat werkt op deze manier niet.
Dan moet ik dus iets anders verzinnen ...

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #3 Gepost op: 2017-12-03, 12:23:20 »
Apart , ik doe net 1 poging en het werkt .... waar ik gisteren de hele dag mee bezig was  ???
Nu even kijken hoe ik bij de 1838 , 1 van de lichten kan uitschakelen en 1 van de lichten wisselend wordt.( als dat kan )

Dan gaan we naar de volgende project wat bijna het zelfde is...maar dan met de silberlinge stuurstand...eerst kijken waar / hoe ik daar in godsnaam een functie decoder moet inbouwen.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #4 Gepost op: 2017-12-03, 12:35:29 »
Gert,

Apart,
Mogelijk heb ik de vraag niet goed begrepen of gelezen maar zoals in de handleiding van de multimausPro op blz 16 en 17 staat beschreven om 2 treinen in dubbeltractie te laten rijden en in te stellen kan dus niet met de rode multimaus maar als het de bedoeling is om de verlichting van 2 loks gelijktijdig te schakelen dan zijn er met de rode of grijze mulimaus wel mogelijkheden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #5 Gepost op: 2017-12-03, 13:20:19 »
Nou of ik het goed gedaan heb weet ik niet .. maar het werkt.
Het is inderdaad niet echt een concist of dubbeltractie denk ik ...vandaar dat de 1838 aan beide kanten nu nog fronten sluit seinen branden.
Maar de verlichting van de DDM wisselen nu samen met de 1838.

Wat heb ik gedaan , de DDM heb ik gewoon ingesteld op 15 ( met menu 1  )
En de 1838 heb ik ook ingesteld op 15 ( menu + 1 ) , maar ook met ''shift+Menu ) een adres gegeven.

En dat werkte blijkbaar .. naar mijn weten heb ik dat gisteren ook geprobeerd maar toen geen suc6.
En ik heb er al geen verstand van.... ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #6 Gepost op: 2017-12-03, 14:33:15 »
Gert

Wat ik nu begrijp heb je 2 treinen en daar wil je gelijktijdig met rijden en dan ook gelijktijdig de verlichting mee schakelen.
Makkelijkste oplossing, zet ze beide gelijktijdig op het spoor waar mee je ze programmeerd of op het programmeer spoor en als je dan de lok programmeer zoals nu op adres 15 dan worden beide gelijktijdig geprogrammeerd.

In het algemeen als je meerdere loks op je baan hebt staan en je programmeerd op de baan (hoofdspoor) dan worden alle loks die er op staan hetzelfde geprogrammeerd.
Dus meestal is het advies, bij programmeren op het hoofdspoor, alle loks van de baan en alleen die ene die je wilt programmeren op de baan anders gaan alle nar hetzelfde adres.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #7 Gepost op: 2017-12-03, 14:58:20 »
Dat klopt ..
Dit werkt niet zoals eerder vermeld , dat had ik al vermeld.
Beide loks tegelijk programmeren lukt , maar dan doen de loks niets.

En apart programmeren op dezelfde adres geeft bij de 2de lok een ''error 10''.
Wat ik nu gedaan heb werkt wel... alleen heeft de 1838 nog steeds aan beide kanten front en sluitverlichting, maar op zich stoort mij dat niet zo.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #8 Gepost op: 2017-12-03, 15:38:15 »
Gert

Erro 10 ontstaat als je een tweede lok wilt programeren op hetzelfde adres als je programmeerde in de bibliotheek mode. Dit adres is in de bibliotheek dan al bezet
Twee op hetzelfde adres doe je dan ook in de programmeer mode en bij voorkeur op een programmeer spoor.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: Artitec DDM-1 set / functiedecoder
« Reactie #9 Gepost op: 2017-12-03, 15:48:48 »
Okay bedankt voor de hulp , ik zal het nog eens proberen op een programeerspoortje.