Auteur Topic: Toekomstige baan  (gelezen 2065 keer)

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
  • Waardering: 4
Re: Toekomstige baan
« Reactie #30 Gepost op: 2018-01-14, 20:05:49 »
Hallo Eric,

Reinigingszug.

in de bijgaande screenshot kun je via regeln een regel aanvinken die alle Zugfahrten kan afrijden.
Hierin is (specifiek) aan gedacht o.a. voor Reinigungszug.
Hier wordt de option "alteste Blocke ".

Dat thema staat in mijn verlanglijstje om dat in te bouwen.

Betreft jou 40 km/hr keuze.
Dat kan ook.
Als je loc goed is ingemeten, en je hebt als gemiddelde km/hr op 40 staan en daar met Bremsausgleich afgesteld, en daarna als test op bijv. 70 km/hr.
En dan nogmaals de loc laten rijden en kijken of die precies stopt.
Het wordt geadviseerd dat onder die Bremsausgleich afstelling, eenmalig als gemiddelde km/hr in te voeren.
En nadat die goed aan zijn stop functie voldoet, dan kun je ook meteen onder verschillende snelheden instellen (zonder Bremsausgleich, want die is al ingesteld) en kijken of die elke keer nauwkeurig stopt.
Principieel wordt geadviseerd dat een goed geijkte loc in alle gevallen van de snelheden stoppen op de aangegeven stopplaats. 

Afwijkingen van 5 cm wordt als normaal beschouw voor algemeen gebruikt in stations of schaduwstations.
Afwijkingen van 3 mm is zeer goed, voor aan en afkoppelen.
Afwijkingen van (kleiner dan) <3mm is buitengewoon perfect, wordt doorgaans ook gebruikt voor aan en afkoppelen en containerhijskraan positie, Mehrfachtraktion waarbij meerdere locs aan elkaar rijden zodat minimale trek en duw effecten tijdens het optrekken en rijden en vervolgens afremmen.
Je weet dat TC-Gold onbegrensd aantal locs aan elkaar kan koppelen?!.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-01-14, 20:17:34 door Jan S »
TC Gold 9.0 A4, Trainprogrammer, Animator. WDP 2015.2. H0 2 spoor, Digikeijs DR5000, Loconet. Piccomitt draaischijf electronica, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule.

Rocofan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2018-01-15, 19:44:34 »
Hallo Jan,

All Clear ... ik ga er wel eens mee stoeien. moet nu toch regelmatig stofzuigeren :-)

tnx en tot de volgende ... het is toch wel opmerkelijk de verschillen met WDP :-)

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 2018-01-15, 20:22:07 »

tnx en tot de volgende ... het is toch wel opmerkelijk de verschillen met WDP :-)

Hallo Eric,

Al mag het daar een verschil in zijn, beiden programma's kunnen de reinigungszug aan. ;D

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 A4, Trainprogrammer, Animator. WDP 2015.2. H0 2 spoor, Digikeijs DR5000, Loconet. Piccomitt draaischijf electronica, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule.

Rocofan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2018-01-15, 20:53:06 »
 :) :) :) :) :)

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 2018-01-15, 21:21:00 »

Maar de mogelijk heden zijn wel leuk zoals ik uit jullie verhaal kan op maken maar mijn vraag is of dat voor mij ook bruikbaar is.
Mijn bestuur programma is Koploper die dan ingesteld staat op loconet maar mijn terug melders zijn van het type DR4088CS  die heb ik op de centrale DR5000 aangesloten heb dus niks op de bus loconet die is op de bus ext88N aangesloten.

Beste Rob,

Over de bruikbaarheid kan ik je het volgende toelichten.

De DS5088RC Railcom module dienen aan de Loconet strang aangesloten te worden.
De ext88N is vergelijkbaar als de S88 protocol die via een andere aansluiting heeft op de DR5000.

De Loconet werkt als een netwerk binnen die DR5000 en de DR4088LN bezetmelder modules.
In die netwerk controleert de DR5000 elke keer naar de responsetijd die DR5000 ontvangt van de Loconet module, en zo ook van de Railcom module DR5088RC.
Die reactietijd gaat bij de DR5000 razend snel en bij mijn test met de DR5088RC kan men visueel zien wanneer een loc op een rail neerzet direct wordt aangemeld, dat is de snelle responsetijd.

In het verleden ongeveer 5 jaar geleden, heb ik in Duitsland ook kennis gemaakt met de Railcom mogelijkheden.
De responsetijd, toen, duurde ongeveer 3 a 8 seconden voordat een loc zich had aangemeld aan de centrale.
Ik noem ook expliciet geen namen van de merken die dat hebben, maar momenteel springt Digikeijs met kop en schouder boven uit.
Dat is voor mij opvallend!!.

DR4088LN is puur een bezetmelder.
DR5088RC is een combinatie van bezetmelder (hetzelfde als bij Loconet DR4088LN) met als extra de loc herkenning.

Als mijn baan redelijk klaar is, dan ga ik de combinatie uitproberen door op dezelfde rail aan de - (min) kant de DR4088LN aansluiten en aan de + (plus) kan de DR5088RC aansluiten.
De DR5088RC hoeft je niet over het gehele baan aan te sluiten maar kan ook op gedeeltelijk baan sectie toegepast worden, bijv. in de schaduwstation of op een zogenaamde "aanmeldspoor".   
Hiermee kun je twee dingen mee doen.
Heb je een loc die geen Railcom decoder is voorzien, dan neemt de bezetmelder dit over.
Heb je een loc die een Railcom decoder heeft, dan neemt de DR5088RC de functie over en meld zich automatische aan in de besturingsprogramma de loc gegevens automatisch in de locomotieven databank wordt opgeslagen. Dat is de eigenlijke functie van de DR5088RC. 

Dus het leuke hiervan is dat men een soort aanmeldspoor kan maken waarbij de loc opgezet kan worden en de rest neemt de besturingsprogramma dit op.

De klassieke manier om een loc aan te melden in een besturingsprogramma geschied (1 malig) handmatig in de locomotieven databank.

Om de Railcom protocol te implementeren in een besturingsprogramma is louter gelegen aan de programmeur of die het wil.
Bijv. in mijn oude Rautenhaus systeem doet dit niet!.
Hun argument is, je kunt het toch invoeren in de locdatabank van onze PC-Zentrale software en dat gaat toch ook automatisch over naar bijv. Traincontroller - Gold versie?.
Nee, of je nu handmatig in hun software programma in moet brengen of handmatig in TC-Gold inbrengt, het blijft een handmatig overdracht.
Rautenhaus heeft ook een loc herkenning module van Blucher, maar om een en ander reden niet meer gebruikt.

Als de DR5088RC opgenomen kan worden in een besturingsprogramma dan levert dat alleen 1 voordeel op naast de automatische loc herkenning.
Namelijk dat je met bijv. een Rocomuis de loc handmatig kan rijden en tegelijkertijd zie je loc op elke blok zich verschijnen.
Dit is handig, want bij ons oude huis in een nieuwbouwwijk valt geregeld de stroom uit, en zonder de Railcom is het zoeken geblazen waar de loc op de juiste start positie staat, zeker als ik 45 locomotieven op de baan had. Met het aanschakelen van de stroom worden alle locs netjes aangemeld via Railcom systeem.
In Duitsland wordt dit aardig toegepast.

Dit zijn mijn ervaringen.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

« Laatst bewerkt op: 2018-01-16, 12:30:53 door Jan S »

Offline Rob

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
« Reactie #35 Gepost op: 2018-01-16, 00:35:08 »
Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie en de toelichting daarop super zoals jij dat kan omschrijven.
Jij zeg nog noem geen andere merken ...acht ik ben een Digikeijs fan en mijn voorkeur is ook indien mogelijk alles van het zelfde merk te gebruiken, zo heb ik dus DR5000, DR4088CS, DR4018 en DR4024 van Digikeijs.
voor de DR4024 servo decoder heb ik als voeding uit een oude pc in gebruikt en dat gaat heel goed, voor de rest trek ik de voeding van de centrale ( ik heb ook nog geen 45 locs. ;D).
Wat betreft de DR5088RC kijk ik het nog even aan of Koploper daar geen probleem mee heeft als er meer gebruikers komen zie je van zelf de reacties positief of negatief daarvan op forums.

Eric jij ook nog bedankt voor je reactie.

groetjes Rob

ik heb 3 Roco, 1 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoder DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 2018-01-17, 23:40:17 »
Beste Allen,

Alvorens te beginnen met een treintafel te bouwen wilde ik in ruimtelijke inzicht zien hoe de hoogte van de tafel denkt te hebben.
Op z'n zolder, vanwege het schuine dak is altijd een beetje inschatten hoe de tafel geometrie er uit zouden moet zien.

Hierin heb ik een lasersysteem opgesteld die alle toegankelijke ruimte kan zien hoe men de hoogte kan vaststellen.
Zie bijgaande foto de rode lijn die zowel horizontaal als verticaal kan worden uitgemeten.
Maar ook hoever zo'n laser kan bereiken in het schuine dak gedeelte, 180 graden rondom, en dat is een prettige bijkomstigheid, je ziet in live hoe hoog men kan afstellen.
De verticale lijn kan men vanaf die lijn naar links, of naar rechts, de afstand meten tot aan het schuine dak gedeelte.

Dit maakt mij stukken eenvoudiger op de plaatsen waar de poten komen te staan, zowel achter de tafel als vooraan de tafel.
Op de foto zien jullie rechts vooraan de lasersysteem met bovenop het groene lampje.

Dit lasersysteem heeft een afwijking van 0.8 mm op 500 meter.
Dacht dit toch wel nauwkeurig genoeg te zijn voor een hobby treintafel. ;D
En het werkt zeer prettig als het op 1 vlak wil gaan meten.

Wordt vervolgd,

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-01-17, 23:47:44 door Jan S »

Rocofan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2018-01-19, 21:12:31 »
Hallo Jan,

Dat beloofd wat als ik deze rode lijntjes zo bekijk :-)

aan de zijkanten zou je heel mooi hele lange opstelsporen kunnen maken, alleen met de ouderdom op komst kan dat wel weer eens de bereikbaarheid kunnen bemoeilijken ....  zoals altijd is het weer alles afwegen :-)

grtz

eric

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 2018-01-19, 21:33:25 »
Hallo Eric,

Yes.
Ouderdom gutte gut. :D
Je ziet onder het schuine dak gedeelte toch aardig ruimte in te zitten.
Daar moet ik een idee bedenken zodat onder de tafel kruipen  moet laten ontmoedigen.
Of mezelf wekelijks naar de Fitnes centrum begeven. ;D

Mvg,

Jan S

Rocofan

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2018-01-20, 14:13:10 »
hallo Jan,

Tis moeilijk.

Als ik de ruimte aan de zijkanten zie is het bijna onweerstaanbaar om daar niet aan beiden kanten mooie lange opstelsporen te maken. Alleen wat straks over een paar jaar als de botjes  niet meer zo flexibel zijn ?

ik zelf zou er toch voor kiezen en eens gaan stoeien met de mogelijkheden, hoe hoog kan het maximaal ? , hoeveel ruimte blijft er over met een vijftal sporen naast elkaar ? , wat als de opstelsporen onder de baan komen, kom ik er dan makkelijker bij ?
misschien zit er geen verschil in bereikbaarheid en maakt het dus niet uit.

Mooie platen aan de zijkant geeft A een verborgen schaduwstation en B meteen een mooie achtergrond, hier kun je dan een mooie achtergrond van een landschap op plakken.

Ik ga je blijven volgen :-)

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 2018-01-27, 17:01:22 »
Beste Allen,

Na een stevige leerzame discussie met onze zoon hebben we een "concept" treintafel gemaakt om de toegankelijkheid te testen.

Op de screenshot 1 zien jullie, over de helft van de lengte het geraamte van de treintafel
Hierin hebben we de hoogte van 76 cm tafelhoogte gehouden om de volgende reden.

- Er komt een half liggende wagentje waar we verrijdbaar liggend onder de treintafel over de volle lengte kunnen verplaatsen.
  Onder de tafel worden kabels aangelegd die ik niet te ver naar boven te worden aangelegd.
  Uit mijn vorige baan stond de tafel op 90 cm hoogte, waardoor bekabelen onder de tafel een beetje te ver af was.
  Dit hebben we gedaan omdat het tafelblad wegens het schuine dak, niet verticaal kon worden gezet.
  Dus, voor deze optie gekozen.

In de tweede screenshot is de ruimte tussen het tafelblad en het dak lengtebalk. (zie zwarte kader)
Die tussenruimte is 22 cm waar men via de achterkant van de tafel kan bereiken.
Nu we een liggende rijkarretje gaan fabriceren wordt dat een stuk makkelijker om naar achteren te komen waarop men dan ook rechtop kan zitten.

P.s: Er komt een achterwand rechtop tegen het schuine dak gedeelte aan. Dat houd dus in dat ongeveer vanaf de achterkant 40 cm ruimte inzit.
      Het gehele breedte van de tafel is 1.50 meter. Aan de voorkant van de tafel houd men dus 1.10 meter over. Dat is voor mij goed toegankelijk om te werken.
      Het idee om in de achtergedeelte omloopsporen te maken (in dien mogelijk) zonder wissels. 

In de derde screenshot zien jullie de waterpas en het driehoek balkje met een potloodstreepje.
Dat potloodstreepje is voor de laser afstelling.
Mijn Oma zei altijd, dubbel genaaid houd beter.
En tijdens mijn studie is nog altijd de formule: Meten is weten, ........ als je maar weet hoe je het meet!.

De vierde screenshot zien jullie de laserlijn dat bovenop het potloodstreepje is geijkt.
Met dat driehoekblokje fietst ik over de alle bevestigde tafelpoten neer, en kijk of dat laserlijntje bovenop het potloodstreepje neerkomt.
Staat die te ver boven of onder, dan zit er onder de tafelpoot een slagmoer van M10 ingeslagen met een M10 bout voorzien van een stevige vilt bescherming.
Met de onderliggende M10 bout stel ik de hoogte precies de laserlijn bovenop het potloodstreepje.
Het gehele "concept" tafel staat alles prachtig waterpas.

Voor de stevigheid hebben we de balken van geschaafd vurenhout 7x5 cm gekozen.
In de breedte is dat niet zo'n probleem, maar in de lengte vraagt om stevigheid.
Planken van 18 mm dikte had ook als optie kunnen gebruiken, maar de prijs verhouding tussen planken en balken is aanzienlijk verschil.
Zo worden de maten als 7x5 prijs verhouding goedkoper dan planken.
Omdat 7x5 worden in de bouw het meeste gevraagde maat, en dus grotere afname van dat houtsoort, wat ook prijsgunstiger is.

Nu ga ik een liggende karretje fabriceren en kijken of dat reëel gaat zonder al te veel gekruip en gevloek onder de treintafel.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-01-27, 17:11:09 door Jan S »

Rocofan

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2018-01-30, 07:19:58 »
hallo Jan,

Heerlijk om de start te zien :-)

Op de foto lijkt de ruimte " achter " de baan mij ruim voldoende.  Ik ben benieuwd naar de constructie van je Formule 1 wagentje voor onder de baan.

Ik zelf heb gekozen om geen aansluitingen te maken onder de baan. bij mij komen alle kabels en aansluitingen naar voren. Hier komt op elke module een aansluitprint met decoders en bezetmelders. Ik zie mezelf straks niet als " bejaarde"  nog vaak onder de baan komen. Bij mijn eerste baan heb ik dit wel gedaan.

Ik gebruik schroefogen Om alle kabels te geleiden en alles komt naar voren. Op deze aansluitprinten komen ook ringleidingen en spanningsvoorzieningen.
Boosters weet ik nog niet , het liefst wel, alleen weet ik de exacte lengte van de kabels nog niet (loconet) en heb nog niets getest op gebied van spanningsverlies en interferrentie onderling.

ben nog te druk met " variabelen "  haha

Grtz

eric

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 2018-01-30, 09:55:08 »
Hallo Eric,

Heb inmiddels wat anders gevonden voor de "Formule 1 wagentje". ;D
Als ik hem heb laat ik het hier zien.

Enja, alle modules (decoders, e.d.) komen aan de voorkant van de tafel. En ook het bekabelen daarvan had ik vroeger met kabelgoten ingelegd.
Maar dat is zo'n onpraktisch ding, omdat er steeds meer kabels worden opgepropt dat er op een gegeven moment 1 grote kabelboom ontstaat en niet meer weet welke draad je moet zoeken als je een vertakking wil gaan plaatsen. En nog maar niet over te spreken van de "antenne effecten".

Dus, hierin hebben we voorbereid, dat kun je zien aan het raamwerk van de tafel, daaronder de balken komen verticaal plaatjes met gaatjes die de kabels van elkaar afstand houden!. Tevens wordt er niet gesoldeerd?.
Daar gebruiken wij meerklem systeem die vanaf 0.75 mm kwadraat tot 2.5 mm kwadraat draden kunnen worden vastgeklemd. En is zeer betrouwbaar in de elektrische geleidbaarheid. Kon dit bij de groothandel zeer goedkoop kopen.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-01-30, 10:58:33 door Jan S »

Rocofan

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2018-02-04, 19:54:23 »
Hallo Jan,

inderdaad, leuk al die kabels mooi in een goot of ringband houders, maar als er wat is kun je het vergeten. Vandaar dat ik alles op printen naar de voorkant laat komen. Indeling met ringleiding, bezetmelders en decoders. alles netjes overzichtelijk.

Bedoel je lasklemmen ?  zie afbeelding.

Wat betreft " antenne " effecten hou ik voor alles een minimale afstand. Deze maand in de digital speciaal gaat er een heel stuk over dit effect.

Solderen heb ik niet zoveel op tegen, een goede soldering houd ook jaren :-)

ben benieuwd naar je montage formule 1 wagen :-)

grtz  eric

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 2018-02-05, 13:39:11 »
Hallo Allen,

Eric,

Hier is ie dan. ;D ;D

De nieuwe F1 bolide van Red Bull (eigenlijk Ferrari).
Max heeft er nog niet op gereden. ;D ;D (ssst, nog niet verklappen hoor. ;D ;D)

Het bevalt me uitstekend deze Rodac ligwagen en wordt gebruikt in de garage wereld.
Een kennis en onze zoon attendeerde mij daarop en heeft op het internet afgestruind.
Voor de kosten voor € 80,= heeft het geen zin om zelf zo'n F1 wagentje te fabriceren.
Alleen de wielen kosten al € 75,= en heb nog niet de rest aan materialen meegerekend en de tijd.

Dat ligwagentje kan je het hoofdsteuntje in drie standen afstellen.
Tevens zie je ook dat dit wagentje de helft kan worden omhoog geklapt, zodat er een zitje omgetoverd kan worden.
Voor mij echt ideaal, met een heerlijk zachte ligbedding.
In liggende houding kan ik moeiteloos in afgelegde omtrekafstand onder de treintafel heen en weer, 45 meter racen voor 1 draadje aanleggen, er moeten nog 160 draden onder gebracht te worden. ;D :D
Alleen die afstand al, bespaart mij een hoop knie gekruip en gekreun onder de tafel.
Aan de zijkant van dat wagentje plaats ik een gereedschap bakje en kan zo meegereden worden.

Onderwerp kabelklem.
Die klem die je liet zien is overall in de bouwmarkt verkrijgbaar.
Het type klem wordt vooral voor 2.5 mm kwadraat gebruikt.

De klem die ik heb is een ander type en wordt ook geleverd met een behuizing waarmee je die klem (zie foto) in kunt schuiven en bijv. onder de geraamte balk kunt vastzetten.
En daarnaast is van deze klem type meerdere aansluitingen zoals 8,12,15 aansluitingen.
Van deze type heb je ook draaddikte doorgang, en in mijn geval gebruik ik 0.75 t/m 2.5 mm kwadraat draden (er zijn ook vanaf 0.40 t/m 1.5 mm kwadraat klemmen)
Die dikte variatie kan in 1 klem worden aangesloten.

Stel je sluit aan de twee uiterste aansluitingen sluit je 2.5 mm kwadraat draad aan (digitale spanning bijv., of boosters)
De middelste drie overgebleven klemmen worden direct 0.75 mm kwadraat draden aangesloten, bijv. aftakking voor de bezetmelder, e.d.

Na weer een familiare discussie over het schaduwstation, vanwege tussenkomst van die F1 wagentje, heb ik besloten om het schaduwstation aan de voorkant van de tafel te gaan aanleggen.
Hiermee is de bereikbaarheid ten voordeel, en zie alles wat ermee gebeurt, stoppen en "aufreihen" is visueel binnen het handbereik zichtbaar.
Het wordt waarschijnlijk 4 of 5 sporen met een effectieve lengte van 9 meter. Elk spoor met 1 bezetmelder.

Het achterste gedeelte (achter de coulissen) van de treintafel worden voor omloopsporen gebruikt, misschien een klein cameraatje voor de bewaking.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Jan S   
« Laatst bewerkt op: 2018-02-07, 22:09:22 door Jan S »