Auteur Topic: Toekomstige baan  (gelezen 2067 keer)

Rocofan

• Gast
Re: Toekomstige baan
« Reactie #45 Gepost op: 2018-02-05, 18:26:43 »
hahaha ... wat een mooi karretje !

Daar zul je inderdaad geen rugpijn mee krijgen, ben je niet bang dat je met zo'n lekker lighouding onder de baan in slaap valt ?  ;D ;D ;D

ik gebruik indeed de lasklemmen voor de ringleiding en de aftakkingen. De rest ga ik solderen. maar inderdaad een leuk klemsysteem.

goed besluit wat betreft schaduwstation, komt het onder de baan die jullie nu hebben neergezet ?  of wordt dat het eerste nivo ?

Ben benieuwd naar de volgende update :-)

Grtz

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
  • Waardering: 4
« Reactie #46 Gepost op: 2018-02-07, 16:50:14 »
Hallo Allen,

De volgende stap is het uitmeten van een schaduwstation onder de treintafel.
Dit temeer om voor mijzelf een goed beeld te kunnen vormen en de ruimtelijke inzicht.

Jullie hebben het al gemerkt dat ik met Eric stevig van gedachten uitgewisseld hebben over de type soort schaduwstation en met name van Pius Lochen.

Zie Eric zijn bijdrage:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1868.0

De Pius schaduwstation was al een tijdje in beeld geweest, waar ik nu met de nieuwe baan probeer te begrijpen wat die Pius nu mee wordt bedoeld.
Eric heeft het al uitgebreid verslag van gegeven en het heeft mij echt toch 2 a 3 jaar nodig gehad om het te begrijpen.
Ja, als je dit afweegt tegenover de "oude schaduwstation methode" dan heeft het bij mij een voordeel.
Die voordelen zijn:

- Ruimte besparing. Ik kan vanaf de voorkant van de treintafel overal bij om de treinen te kunnen zien en de controle.
- Het schaduwstation is slechts 40 cm breed.
- Dankzij de mogelijkheden met treinbesturingsprogramma zoals TC-Gold en Windigipet het aan elkaar aansluiten met tussenruimte automatisch verkeer. (Aufreihen).
- Binnen die 40 cm breedte kunnen praktisch 8 a 9 sporen in kwijt.
- En van elk spoor hoeft slechts 1 bezetmelder te worden aangesloten. Beiden besturingsprogramma kunnen op 1 blok= 1 bezetmelder verschillende treinen "Aufreihen".
- En ik kan overal onder de treintafel bij met mijn F1 karretje.

In de bijgevoegde twee screenshots kunnen jullie het zien hoe ik mezelf een beeld wilde vormen van de toekomstige baan.

Screenshot 1 = het overzicht in de doorkijk onder de treintafel die over het gehele lengte van effectief 9 meter het schaduwstation wordt.
Screenshot 2 = Detail opname van het aantal sporen in de breedte van 40 cm ruimte.

Ik ga daar rustig even aankijken en moet nog een idee hebben over de klimspiraal die aan de beiden uiteinden van het schaduwstation moeten uitkomen.
Als dat allemaal binnen het bereik valt, dan wordt er aan de andere kant van de U-vormige treintafel een tweede schaduwstation aangebracht.
Dit met de bedoeling dat schaduwstation 1 wordt voor rechtsverkeer gebruikt, en schaduwstation 2 voor linksverkeer.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Jan S         
« Laatst bewerkt op: 2018-02-07, 17:14:20 door Jan S »
TC Gold 9.0 A4, Trainprogrammer, Animator. WDP 2015.2. H0 2 spoor, Digikeijs DR5000, Loconet. Piccomitt draaischijf electronica, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule.

Rocofan

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2018-02-07, 17:39:22 »
Hallo Jan,

Mooi om de toepassing te zien, precies zoals het bedoeld is :-)  geweldig in een woord.

Wat je kunt doen om niet van een klimspiraal gebruik te moeten maken , is bv een viertal sporen (de helft) langzaam te laten stijgen over de volledige lengte om zo op het eerste niveau te komen. het begin van het schaduwstation begint dan ook op het zelfde punt als het einde.

Zie de afbeelding. je krijgt dan enkel aan het begin/einde een rond plateau.  Een klimspiraal zal echter ook prima werken en gezien de afbeelding hooguit uit 1 tot 1.5 draaiingen bestaan. Dit had ik op mijn oude baan ook.

Wat betreft je linkse en rechtse schaduwstation, perfect, hier mee creeer je een ongelooflijk afwisselend rijbedrijf.
Maak je hierin ook nog een inhaalspoor, dan wordt het nog mooier.

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 2018-02-07, 20:10:07 »
Hallo Eric,

Dat er de mogelijkheid bestaat om de helft van het schaduwstationsporen een flauwe helling te maken, had ik in mijn achterhoofd. Maar ik wilde het gehele schaduwstation vlak houden.
Dit, omdat ik aan de andere kant van de U-vormige tafel een rechte helling van 9.5 meter in kwijt kan.
Of toch terug gaan naar klimspiraal.
Moet daar nog even stevig over nadenken. :-[

Een omloopspoor komt er ook. ;D

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 A4, Trainprogrammer, Animator. WDP 2015.2. H0 2 spoor, Digikeijs DR5000, Loconet. Piccomitt draaischijf electronica, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule.

Rocofan

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2018-02-07, 20:47:28 »
Hallo Jan,

Heerlijk dat " trainstormen"   ;D ;D ;D

Het voordeel van een klimspiraal is natuurlijk de ruimte, het nadeel het in rondjes klimmen (extra slijtage).
Zelf ga ik proberen de klimspiralen te mijden. Mijn baanplan is eigenlijk al uitgewerkt, en mijn grootste voordeel is dat deze al bij pius in aanbouw is en ik kan leren van de gemaakte fouten.

Uiteraard is de ruimte die ik er voor ga krijgen hier bepalend.

keuzes maken, keuzes maken. Toen ik in aanraking kwam met een Spoor O baan, lonkte dat ook al, zo mooi die loks.

Maar keuze is gemaakt. :-), de plannen zijn uitgewerkt, het is wachten op een geschikte ruimte ...

« Laatst bewerkt op: 2018-02-09, 11:20:57 door Rocofan »

Offline Jan S

• Junior lid
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 2018-07-07, 11:54:09 »
Beste Allen,

In de afgelopen periode is er veel veranderd en met name de treinbaan en de zolder activiteiten.
De zolder heeft twee dakramen gekregen waardoor het prettiger is, wat het daglicht inval ten goede komt.

Na hersen krakende denkwerk is er een schaduwstation gerealiseerd die nu verder gaat naar de andere kant van het tafel gedeelte gaat.
Hieronder een aantal foto's en geven het beeld hoe het er uitziet.

Om te beginnen had ik nogal wat gekleurde draden nodig. Schrik niet. :o
Ongeveer uitgerekend 800 meter draden. ???

Tweede screenshot geeft het beeld van de uitgelijnde rails, 9 sporen, in het schaduwstation.
Elke wissel heeft een eigen bezetmelder. Totaal 16 wissels geïntegreerd met bezetmelders.
Elk spoor (voorlopig) bestaat uit 2 bezetmelders.

Derde screenshot.
De klimspiraal dat bestaat uit enkelspoor.

In die klimspiraal zitten twee aftakkingen die naar de tafelhoogte leid, en de bovenste aftakking gaat naar de 10 cm verhoogde spoor plateau.
Het schaduwstation wordt enkel in 1 richting gebruikt dat van zuid naar noord gaat.
Aan de andere kant van de lange tafel (niet in beeld) wordt ook de tweede schaduwstation gebouwd die weer van noord naar zuid gaat.
Die twee schaduwstations wordt dus het rechtsverkeer ingezet.
Maar ook de mogelijkheid heeft om (indien nodig) voor links verkeer kan gebruiken.

Het klimspiraal bestaat uit 4 niveaus en heeft een totale "afgelegde omtrek afstand"( als je die helemaal omklapt in lengte) heeft deze klimspiraal 16 meter lengte dat van onder naar boven gaat.
Elk niveau heeft 1 bezetmelder, daar kan volledig een treinstel worden "bewaakt".

Bij de planning had ik voor ogen hoelang eigenlijk op de 10 cm hoogte het station eruit zouden zien.
Hierin blijkt dat de totale lengte van een hoofdstation niet langer wordt dan 2.90 mtr.
Dat betekend dat ik dus bij het schaduwstation, die overigens een lengte heeft van 9 meter, heb ik besloten dat elk spoor twee bezetmelders ga plaatsen.
Later kan men de draden aan elkaar "knopen" als er dan wordt besloten dat elk spoor uit 1 bezetmelder kan omzetten. 

Screenshot 4.
Toevallig tegenaan gelopen bij de Action. voor 12 Euro 5 meter LED verlichtingstrip met afstandsbediening aan de binnenkant onder een hoek van 45 graden vastgeplakt.
Werkt perfect en goed met warmlicht het schaduwstation verlicht.   

Screenshot 5.
Soldeer al jaren met 0.75 kwadraat draden aan de onderkant van de railsverbinders.
De rails zijn vastgeschroefd met Piko schroefjes op een 5 mm dikte ondervloer isolatie plaat van Ikea.
Geluiddemping is perfect, en het is erg makkelijk om bij de railsverbinders de draden weg te brengen door een stukje isolatie materiaal uit te snijden en vervolgens een gaatje boren die de draden naar de onderkant van het schaduwstation en die vervolgens naar de bezetmelders gaan.

Screenshot 6.
Iedereen heeft z'n eigen methode hoe men een rails isoleert, als het gaat om bezetmelders te gaan aansluiten.
Onder de treintafel zit een ringleiding die in het gehele omtrek van de treinbaan zijn aangelegd.
Deze draden gebruik ik 2.5 mm kwadraat met een aftakking naar 0.75 mm kwadraat.
Uit de ringleiding wordt enerzijds de blauwe draad afgetakt en naar de spoorstaaf waar de blauwe 0.75 mm kwadraat is vast gesoldeerd.
De rode draad gaat naar de bezetmelder.
Hetgeen deze rails ook dubbel zijn geïsoleerd, met isolatie schoentjes van de oude modelgleis rails van Fleischmann.
Deze rails heb ik nog vanuit mijn jeugd (toen was nog de opvoeding dat je zakgeld kon verdienen. 1 gulden per week, dat was wat!), die zijn nog fantastisch te gebruiken, maar helaas niet meer verkrijgbaar (op de beurs nog wel hier en daar te vinden), ben ik overgestapt op Peco code 75. Het schaduwstation gebruik ik de oude rails, maar op de tafelhoogte en het verhoogde plateau wordt Peco 75, met overigens een overgangsrail die van code 100, is gelijk aan de oude modelgleis van Fleischmann, met de code 75 (Peco, SL113). Dat gaat perfect.

Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

« Laatst bewerkt op: 2018-07-12, 22:41:48 door Jan S »