Auteur Topic: cv codes  (gelezen 5363 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
cv codes
« Gepost op: 2018-06-18, 18:44:50 »
Beste mede modelspoorders,

Ik heb een vraag aan jullie over het instellen van de aanzet en de afrem snelheid. Aangezien ik niet zelf durf te experimenteren wil ik graag weten hoe jullie dit gedaan hebben.
Het valt mij op dat de verschillende locs een andere aanzet en afrem snelheid hebben. Deze instelling stonden al in de decoder vanaf fabriek.
Voor de goede orde ,ik ben in het bezit van de volgende locs/treinstellen: BR 01.5, NS 1800, NS Plan T, NS Blokkendoos, VT 798 en D-Locon V 100 (allen ROCO). Allen zijn voorzien van een decoder die alle functies hebben zoals schakeling van verlichting en geluiden en al vanaf fabriek aanwezig waren. Alleen de NS 1800 en de NS Blokkendoos hebben een standaard decoder die later is geplaatst.
B.v. de BR 01.5 heeft een kortere uitloop dan de V100 als je de multi maus op nul zet. Als ik het goed begrepen heb kun je m.b.v. de multi maus de cv codes handmatig aanpassen voor de aanzet en afrem functie van elke loc.
Dus mijn vraag is, kan en zo ja hoe kan ik deze instellingen zelf aanpassen? En moet de loc in kwestie dan ook op een apart stuk geïsoleerde rails staan tijdens het aanpassen?
Alvast dank voor jullie meedenken.
Spoorse gr
Ben

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: cv codes
« Reactie #1 Gepost op: 2018-06-18, 23:25:53 »
Hallo Ben,

Even een korte aanzet om een begin te maken met de uitleg om Cv te programmeren met de multimaus


Zelf gebruik ik geen multimaus om de cv te programmeren dus daar heb ik niet zoveel ervaring mee maar hoe dat moet staat in de handleiding van de multimaus, je kunt op de multimaus niet de waardes uitlezen (met de Z21 moet dit wel mogelijk zijn) en daarom gebruik ik een programma in traincontroller.

Je kunt de loks op het hoofdspoor en op een programmeerspoor programmeren, instelling is afhankelijk van de gebruikte centrale.
Bij gebruik op het hoofdspoor moet je zorgen dat alleen die lok die je wilt programmeren op het hoofdspoor staat en alle andere van de baan van anders worden deze allemaal mee geprogrammeerd.


Bij de meeste decoders is cv 3 om de optreksnelheid in te stellen (waarde tussen 0 en 64) en cv 4 om af te remmen (waarde tussen 0 en 64), controleer dit eerst in de handleiding die bij de decoder hoort.
De vooringestelde waardes kunnen per fabrikant verschillen.

Laat maar eens horen of je hier al iets aan hebt.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: cv codes
« Reactie #2 Gepost op: 2018-06-23, 16:21:38 »
Hallo Piet,
Bedankt voor je reactie Allereerst even een korte uitleg. Het gaat momenteel niet zo goed met mij. Vandaar dat ik ook een berichtje in het forum deed voor hulp. De grijze massa laat mij in de steek met een hoop dingen en na de vele onderzoeken (ook in de VU waar ze dachten aan alzheimer-wat het gelukkig niet was-) zijn ze er nog steeds niet uit waar het probleem zit. Ze hebben wel plekjes op de scan ontdekt maar weten nog niet wat het nu precies is. Maar zolang zit ik er wel mee en gaat alles in de eerste versnelling. Ja zelfs een pot koffie zetten kan soms al een hele opgave zijn. Klinkt gek maar het is echt zo. Erg lastig, vervelend, frustrerend en vooral voor mijn vrouw- die mij ongelofelijk veel steun biedt- vind ik het naar. Maar goed ik moet er mee dealen en we zien wel waar het schip strand. Tot zover de klaagzang. Wat betreft jou antwoord. Ik heb een poging gewaagd maar helaas is de decoder overleden. Toen ik bezig was hoorde ik ineens een korte “poef” en de loc ik kwestie deed niks meer, ook het licht was en bleef uit. Ook een reset heeft niet geholpen. Zelfs mijn vrouw (die toch ook slim en vrij technisch is) kon niet met een oplossing komen. Al jou goede adviezen en bedoelingen ten spijt wil ik het hier even bij laten. Zie het gewoon effe niet meer zitten. Ik ga volgende week naar de treinenzaak om een nieuwe decoder aan te schaffen. En als de grijze massa weer eens wil doen wat ik wil ga ik wel weer een poging ondernemen. Want ik blijf het digitale werk een uitdaging vinden maar nu effe niet. Ik hoop dat je hier begrip voor op kunt brengen. Nogmaals dank voor je moeite. En wie weet toch nog eens tot mails voor hulp.
Groeten Ben