Auteur Topic: Computer aansluiten op z21  (gelezen 13383 keer)

Offline Joke Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 0
Computer aansluiten op z21
« Gepost op: 2017-12-30, 20:34:59 »
Hoi allemaal,
Als digitale beginner stel ik waarschijnlijk eenvoudige vragen, maar....
We hebben dus een Fleishmann n spoor startset met z21 en multi maus.
Nu zit de enige loc die we hebben dus op nr 3, maar iedere nieuwe loc komt ook standaard op drie.
Ik wil dus nu onze huidige lic op een ander nr zetten en die nr 3 steds vrijhouden voor nieuwe locjes....
Nou kan datvia die multimaus, maar dat ziet er zo ingewikkeld uit....
En in de treinenwinkel waar ik laarst was zieden ze dat het ook via het configuratieprogramma van de z21 kon, maar ik heb nog geen idee hoe....
Kan ik dande laptop rechtstreeks aan de z21 koppelen, of moet ik toch eerst die wifi router eraan maken?
(Die ligt hier wel, maar dat ziet er ook ingewikkeld uit....)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #1 Gepost op: 2017-12-30, 22:43:25 »
Joke,

Eerst maar even een aanzetje geven op je vraag,
Als eerste hoe je de lok van een ander adres dan 3 voorziet met je multimaus.
Dit is niet zo moeilijk, met de multimaus kun je met een lok rijden in de adresmode en de bibliotheek mode.
in de adres mode is niets anders dan je multimaus op het lokadres zetten en aan de draaiknop draaien en de lijk rijdt,
In de bibliotheek mode dan heb je de lok in het geheugen man de multimaus ingevoerde en dan heb je meestal de lok voorzien van een naam, hoe we dat doe staat hieronder

Basis programmeren van een lok met de multimaus,

Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.


Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht

wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.


Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,

Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.

Ik werk zelf met de Duitse taal versie.

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.

Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.



Op het andere hoe je de z21 met de pc verbind kom ik nog terug maar sluit voorlopig maar rechtstreeks met een kabel aan op de pc.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #2 Gepost op: 2017-12-30, 22:49:35 »
Joke,

Als je de z21 met de computer wilt verbinden via wifi dan moet je de verbinding van de z21 ontgrendelen,deze is bij aanschaf geblokkeerd,  hoe doe je dat, kijk eerst maar een op het onderstaande filmpje op YouTube

klik op onderstaande link

www.youtube.com/watch?v=7ciavRPvczg

Eventeel nog vragen, laat het weten
Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #3 Gepost op: 2017-12-31, 08:18:32 »
Dag Piet,

Nadat ik het filmpje heb bekeken, moet me ze vraag van het hart: waarom?

We kopen een product dat aan Wifi kan worden verbonden; waarom moeten we dan zelf nog zo onnodig moeilijk doen? Heb je enig idee waarom Roco dit op deze manier heeft geregeld?

Groet,

Gerard

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #4 Gepost op: 2017-12-31, 09:35:55 »
De vraag was niet of het via WiFi verbonden kon worden maar of het verbonden kon worden met de laptop, dus rechtstreeks de z21 naar de laptop. Dat vraag ik mij ook af.
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #5 Gepost op: 2017-12-31, 10:27:17 »
Gerard

Goede vraag, kan maar een ding bedenken en dat is geld.
Of er is een keuze van wel of niet met gebruik van de wifi?, met of zonder app

Wel even een aanvulling,
De z21 (witte) wordt geleverd zonder router (op een dure startset na) en kan ook rechtstreeks aan de computer worden aangesloten via de LAN ingang en kun je met de multimaus de loks besturen, zodra je met app op je telefoon/tablet wilt rijden dan heb je de wifi en dus een router en vrijschakelcode nodig. de app is gratis te dowloaden en op deze manier komt er nog iets terug.
Voor zover ik weet kun je ook via je eigen router de wifi instellen maar dan heb je wel nog alleen de vrijschakelcode nodig en daarom is deze ook los te koop
De Z21 (zwarte) wordt compleet geleverd met router en kan zo worden aangesloten (is plug en play) maar ook een stuk duurder

De allereerste witte z21 waren ook compleet, deze zijn maar ongeveer een half jaar leverbaar geweest.


Hansman,

Zoals hierboven ook geschreven kun je de z21 ook rechtstreeks aan de computer aansluiten voor zover ik weet, was mogelijk in het eerste bericht niet geheel duideijk.

Hoop dat het zo klopt. Kan nu niet alles controleren, zit niet thuis op mijn pc.
Weer een paar daagjes meer in het ziekenhuis dan thuis, komt goed


Fijne jaarwisseling allemaal.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-12-31, 10:58:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #6 Gepost op: 2017-12-31, 12:30:23 »
Niet zo leuk Piet, jaarwisselling in het ziekenhuis. Ik hoop dat alles goed gaat en je weer snel naar huis kunt. In ieder geval een goede jaarwisselling toegewenst.
Groet, Hansman
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #7 Gepost op: 2017-12-31, 13:46:37 »
Hoi,

Nu niet zelf maar de vrouw in het ziekenhuis, hopelijk een paar dagen maar dat is nog even afwachten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #8 Gepost op: 2017-12-31, 21:32:55 »
Hallo,

De firmware heeft het grote voordeel dat je veel dingen kunt aanpassen "later". Zo hebben veel ontwerpers speciale dingen laten inbouwen die vaak later pas geactiveerd worden.

Door het vrijschakelen in te bouwen kon men op een later tijdstip altijd nog bepalen hoe en wanneer en vooral Wie er gebruik kon maken. Hadden ze een firmware in de handel gezet zonder ... kon men vrij moeilijk nog terug.

zo hebben ze verschillende centrales en kunnen dus nu zelf bepalen wie welke toegang krijgt. er voor moeten betalen is natuurlijk zuur, echter als je het bekijkt dat er nog niet voor betaald is en je de centrale dus goedkoper hebt kunnen krijgen ... is een betaling achteraf wel redelijk

Leuker is het natuurlijk als je een nieuwe firmware krijgt met extra opties zonder bijbetaling zoals bij de Ecos, echter die houden andere dingen dan weer volledig gesloten zoals uitlezen van booster gegevens in besturingssoftware.




Offline Joke Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 0
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #9 Gepost op: 2018-01-01, 21:04:14 »
Nou, de poging om de wifi aan te sluiten is falikant Mislukt.....

Vrijschakel code hebben we wel aangevraagd en gekregen, maar het leek mij handig om meteen de firmware te updaten, en daar is hij waarschijnlijk ergens in gestikt...

Er is wel verbinding met de router. De z21 maintenance tool kan ook gestart. (Uitzondering torgevoegd in norton, dat het alles mag)
Bij connection staat nu "no communication on UDP port 21106! Only firmware update possible" maar ook die firmware update loopt vast mrt de melding dat hij niet kan schrijven naar de z21....

Multimaus geeft nu err 13

Trein rijdt dus ook niet meer.....
Wat nu?

En de computer zegt no co

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #10 Gepost op: 2018-01-01, 21:23:54 »
Joke.

Err 13 wil zegen dat er geen x-pressnet master is gevonden, dus er is geen multimaus aangesloten of verkeerd of kabel defect of zoiets.
Er moet wel een Multimaus aangesloten zijn op de master aansluiting

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-01-01, 21:39:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Joke Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 0
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #11 Gepost op: 2018-01-01, 21:48:11 »
Voor het hele wifi avontuur werkte de multimaus gewoon....
En die hebben we niet losgehaald, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik denk eerder dat die firmware update mislukt is.
Als ik nu probeer in te loggen met dat maintenance , dan krijg ik dus eenfoutmelding over die upd port 21106.....

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #12 Gepost op: 2018-01-01, 22:09:49 »
Joke.

Ik heb geen handleiding van de z21 maar als je die hebt kijk dan eens of er ook iets instaat of je de Z21 kunt resetten naar de fabriek instelling.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Joke Dekker

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 0
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #13 Gepost op: 2018-01-01, 22:19:39 »
Handleiding zegt stopknop voor 5 seconden induwen... Maar dat helpt niet. Multimaus blijft error geven.
De handleiding zegt verder dat als dat niet helpt dat je naar de leverancier moet....

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Computer aansluiten op z21
« Reactie #14 Gepost op: 2018-01-01, 22:26:14 »
Joke.

Je kunt ook proberen om de multimaus er uit en erin te stoppen en kijken of hij opnieuw wil verbinden (denk dat dan de z21 moet aan staan) en anders is vermoedelijk de x bus adres niet meer juist.

Je kunt ook de multimaus terug zetten naar de fabriek instelling met een reset hoofdstuk 3,5 in hè handleiding als het nodig zou zijn

Gr piet
« Laatst bewerkt op: 2018-01-01, 22:39:51 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders