Auteur Topic: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs  (gelezen 16196 keer)

Offline Soulier57

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Gepost op: 2018-01-01, 16:53:42 »
Ik heb een DR4088RB-CS en DR4088CS, deze waren zichtbaar in de Z21 Maintenance Control met zwarte en blauwe cijfertjes. Ook iTrain werkte perfect met tussenkomst van de z21.
In verband met uitbreiding van sporen een tweede DR4088CS erbij gekocht. Via de Maintenance Control tool het getal van 4 naar 6 proberen te verhogen. Eindresultaat is dat niets het meer doet. Zelfs enkel de DR4088-CS met getal 1 aanmelden lukt niet via de Maintenance tool. Na de de 3 OK's gaat het groene led niet meer knipperen in de normale modus. Ik zal wel iets heel simpels over het hoofd zien maar na een paar dagen groen knipperende LED's te hebben gezien toch even deze hulp vraag.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #1 Gepost op: 2018-01-01, 17:31:43 »
René

Heb je ze in de juiste volgorde aan de Z21 aangesloten.
Als eerste aan de Z21 moet een DR4088RB zitten (adres1) en daarna kun je de andere aansluiten op volgorde 3,4,5,6 enz De z21 heeft een RB bus voor de terugmelders
Dus de DR4088CS op adres 1 zal niet werken.

Omdat ik nu niet thuis zit is het verhaaltje korter dan gebruikelijk

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-01-01, 17:49:25 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Soulier57

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #2 Gepost op: 2018-01-01, 22:40:23 »
Hallo Piet,

Dank voor je snelle reactie.
De DR4088RB heb ik als eerste en dan een gewone DR4088, dit heeft gewerkt.
Nu is er een tweede DR4088 bij gekomen en heb ik via de Roco maintenance tool die 4 proberen te veranderen naar 6, omdat er nu 3 componenten aanhangen i.p.v. 2.
En dat is niet goed gegaan, ik krijg nu zelfs de DR4088RB alleen al niet meer aan de praat. Is deze te resetten, bij Digikeijs kan ik niets vinden.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #3 Gepost op: 2018-01-02, 21:57:19 »
René

Ik vind de handleiding van digikeijs nogal verwarrend en daarom denk dat je de DR4088RB op twee manieren kunt programmeren.
Eerste als je deze alleen gebruik dan geef de handleiding het volgende aan.

De module een adres geven In onderstaande volgorde kunt u de DR4088RB terugmelder voorzien van een begin adres.
 
LET OP! Volgens de R-BUS™ standaard is het verplicht om altijd te beginnen bij adres 1. U kunt dus niet een willekeurig adres kiezen. 
 
Belangrijk! De DR4088RB terugmelders zijn voorzien van 16 terugmeld punten. Dit betekend dat iedere module 2 adressen gebruikt. Een tweede DR4088RB terugmelder moet dus beginnen met adres 3.
 
1. Sluit de DR4088RB terugmelder als enige terugmelder aan op de z21™  centrale doormiddel van een Loconet™ of R-Bus™ kabel.
2. Open de Z21™ Maintenance Tool 
3. Ga naar het tabblad ‘R-BUS’ en voer bij Module address het getal 1 in.
4. Druk op de `Assign’ toets in de Z21™ Maintenance Tool applicatie.
5. De applicatie vraagt nu om de terugmelder los te koppelen.  Koppel de DR4088RB in dit geval NIET los van de z21! Maar druk eenmaal op de  programmeer knop van de DR4088RB. De groene led gaat kort pulseren.
5. Druk u op OK
6. Vervolgens verschijnt een volgende scherm waarbij u ook op OK drukt.
7. De DR4088RB terugmelder heeft het adres ontvangen en opgeslagen.  De groene led knippert nu weer in normale modus.

wanneer je de DR4088RB gebruik in combinatie met andere dan zou je deze volgens de volgend methode moeten programmeren

1. Module-adres: Sluit de DR4088RB alleen (!!!) aan op de R-Bus™ . De groene LED naast de programmeerknop knippert in een matig tempo (aan-uit-aan-uit).
2. Volg de procedure zoals beschreven voor de Roco™ 10787 om modules te programmeren, geef het module-adres in.
3. Als het programma vraagt om de terugmelder los te koppelen, druk dan op het programmeerknopje van de DR4088RB. De groene LED zal nu langzamer knipperen (lang-uit, kort-aan, lang-uit, kort-aan enz.)
4. Ga verder met de procedure voor het geven van het module-adres. De centrale stuurt nu module-adressen naar de R-Bus™ .
5. Als de DR4088RB zijn module adres heeft ontvangen, keert de LED terug naar zijn aanvankelijke knipper frequentie: aan-uit-aan-uit-aan-uit etc.
6. Beëindig de procedure om Roco™ 10787’s te programmeren.
 
Als u verder geen DR4088 s88 uitbreiding aan de DR4088RB heeft aangesloten, is de module nu gebruiksklaar.
 
1. Aantal modules (optioneel, zie boven): Sluit de DR4088RB alleen (!!!) aan op de R-Bus™ . De groene LED naast de programmeerknop knippert in een matig tempo (aan-uit-aan-uit).
2. Volg de procedure zoals beschreven voor de Roco™  10787 om modules te programmeren.
3. Als het programma vraagt om de terugmelder los te koppelen, druk dan op het programmeerknopje van de DR4088RB. De groene LED zal nu langzamer knipperen (lang-uit, kort-aan, lang-uit, kort-aan enz.)
4. Druk nu nogmaals op het knopje, De groene LED zal nu knipperen in het zelfde tempo, maar met een ander patroon: lang-aan, kort-uit, lang-aan, kort-uit enz.) 
5. Geef nu in plaats van het getal voor het module-adres het aantal modules in. Dit getal is het aantal aangesloten  modules gedeeld door twee. B.v. Alleen 1 DR4088RB -> 2, 1 DR4088RB + 1 DR4088 s88 -> 4, 1 DR4088RB + 4 DR4088 s88 -> 10
6. Ga verder met de procedure voor het geven van het module-adres. De centrale stuurt nu het aantal modules naar de R-Bus™ .
7. Als de DR4088RB zijn aantal modules heeft ontvangen, keert de LED terug naar zijn aanvankelijke knipper frequentie: aan-uit-aan-uit-aan-uit etc.
8. Beëindig de procedure om Roco™  10787’s te programmeren 

Ik gebruik zelf geen terugmeld module van Digikeijs dus ik kan deze niet uitproberen.
Kijk nog eens goed of de procedure zo wel werkt

Hoor het graag

Gr Piet
 
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Soulier57

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #4 Gepost op: 2018-01-02, 23:02:46 »
Piet,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Het gaat fout bij punt 7, de groene led knippert weer in normale modus.
Dit gebeurd niet.
Het ergste is dat ik alles werkend heb gehad, wil nu uitbreiden met een extra Dr4088 en nu is het fout en krijg ik het niet meer goed.

Groet,

René.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #5 Gepost op: 2018-01-04, 14:06:29 »
René

Heb je al geprobeerd om de DR4988RD zo te programmeren zoals hij alleen gebruikt wordt zonder de andere, en dan is kijken of hij dan wel wil werken, dus punt 1 t/m 6.
als dat werkt zonder dat de andere zijn aangesloten, dan de vervolg procedure punt 1 t/m 8. en de andere aansluiten

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-01-04, 14:08:16 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Soulier57

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #6 Gepost op: 2018-01-06, 23:47:21 »
Hallo Piet,

Hij doet helemaal niets meer, heb een ticket aangemaakt bij Digikeijs.
Hou je op de hoogte van de voortgang.
Voor nu bedankt.

Groet,

René.

Offline Paul van der Meij

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 1
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #7 Gepost op: 2018-01-10, 14:06:46 »
Ik heb zelf ook moeite gehad om de identieke configuratie dr4088RB-CS en 2* DR4088CS gekoppeld aan z21 en als PC software rocrail aan de praat te krijgen volgens de instructie van digikeys . parameter 1 = 1 en parameter 2 = 6.

Misschien werkte de programmering via rocrail niet goed?

Maar daarna heb ik in het Z21 maintenance program een assign van 1 tot en met 6 gegeven voor de rbus en nu werkt alles tot voldoening.

Overigens als ik nu op de program toets van de DR4088RB-CS druk dan gebeurt er niets, de groene led blijft gewoon knipperen.

met vriendelijke groet,
Paul van der Meij

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #8 Gepost op: 2018-01-10, 20:51:07 »
Hallo spoorders,

Ik heb zelf nog niet zoveel kennis van instellingen, maar heb zelf  4 st. DR4088CS met de Digikeijs centrale DR5000 en nooit problemen met koppelen gehad.
Het lijkt mij dan ook dus dat jullie de problemen van de centrale uit moeten gaan zoeken en niet bij de DR4088.
Het is maar een idee hoor  ::)

groetjes Rob
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #9 Gepost op: 2018-01-11, 09:25:04 »
Hallo Allen,

Ook hier bij mij met de DR5000 centrale via loconet DR4088LN geen problemen mee.

Zelf denk ik ook dat het met de Z21 daar gezocht moet worden. Daar je met DR4088RB geschikt moet zijn om te kunnen verbinden met de Z21.

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring mee met de Z21.
Maar in de workshop van Karst Drent die ik gevolgd heb, werkt deze combinatie erg goed.

Ik vermoed dat er structuele handeling voor nodig is.

Mvg,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #10 Gepost op: 2018-01-11, 10:06:38 »
Ik lees van alles door elkaar heen. Z21 en z21, de Zwarte en witte versie. Er zit volgens mij verschil in maar ik heb niet onthouden wat. Zelf heb ik de zwarte Z21. De combinatie met de Digikeijs LN producten werkt uitstekend! Maar daar heb ik wel een tweede systeem voor geïnstalleerd in TC9. Naast de Roc-Z21 heb ik loconet-Z21 geïnstalleerd. Van de Digikeijs producten lees CS; RB en LN door elkaar. Dat schept denk ik verwarring. We zouden verwachten dat het allemaal naast elkaar zou moeten werken. Dat valt soms tegen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #11 Gepost op: 2018-01-11, 11:54:27 »
Hallo Arie,

Daar heb je volkomen gelijk in als over de verschillen coderingen. RB.CS en LN.

Maar ik meen dat de RB (Roco Bus) geschikt was voor de z21.
Maar nogmaals heb er geen ervaring mee met de z21.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #12 Gepost op: 2018-01-11, 21:04:54 »
Waarom zoveel verschillende RB.CS en LN., ik heb allemaal de zelfde type CS.

Gr, Rob
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.

Offline cees.cornelissen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #13 Gepost op: 2018-02-12, 16:24:11 »
beste forum leden.

De vraag en het probleem is bij mij exact het zelfde als bij  Soulier57
Zie mijn nood kreet aan digikeijs


veel reactie maar nergens een oplossing te lezen.
ik hoop echt dat iemand het antwoord weet het is niet de decode maar z21
ik zit er echt aan te denken om dat ding in de vuilnis bak te proppen

ik werk prima al twee jaar met Itrain en die kleine z21
wie geeft mij een goed advies voor een ander centrale of het iemand de juiste werkende procedure

Beste lezer,
Ik probeer jullie te bereiken op 0367370221 nummer gaat over maar wordt niet op genomen

Als eerste was ik erg blij met de snelle levering van mijn terug melders.

Echter niet ben ik minder blij.
In heb een systeem met een z21 (wit kleine z)
Ik werk al twee jaar met EEN terug melder van zelfde type en merk
Werkt prima
Dus ik wil meer doen en bestel 3 nieuwe modules wederom van Digikeijs

Als je er een heb hoef je niets te doen. Twee jaar terug ook veel problemen gehad met de eerste module (denk dat ik op het knopje had gedrukt.)
Nieuwe gehad van modeltrein express niets geen knopjes gedaan en werken.

Nu komt mij probleem:
Ik heb mij twee dagen suf gezel in alle instructie die over deze combinatie te vinden zijn.
Ik heb het maintenance programma voor z21 waar je kan programeren voor R bus
Echter daar praat men over Roco 10787. Ook in de instructie van jullie praat over 10787

Ik heb werkelijk alles geprobeerd knoppen drukken volgens instructie stekkers los
Ik probeer EEN module te gelijk
Ik werk met een wifi verbinding kan maintenence programma goed benaderen.
Echter adres worden niet blauw
Er is iets wat niet werkt met het programmeren met die z21

Kunnen jullie mij helpen advies geven zo heb ik helemaal niets aan die modules
Tot overmaat van ramp werk die eerste ook niet meer, want daar heb ik ook op het knopje gedrukt. Dus op mijn hele baan geen terug melders meer.

Ik weet het echt niet meer

Ik wil best naar Almeren komen

Ik hoop iets van jullie te horen

Cees Cornelissen



Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Toevoegen extra DR4088CS van Digikeijs
« Reactie #14 Gepost op: 2018-02-12, 20:39:49 »
Beste Cees,

Dat is echt vervelend.

Wat je zou kunnen proberen is om bij de Firma Bentink in Apeldoorn contact op te nemen.
Zij hebben daar ook de z21 met Digikeijs bezetmelders en wellicht kunnen zij voor je controleren of alles werkt!.

Om hier vanuit het beeldscherm te beoordelen, is dat in de glazenbol kijken.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.