Auteur Topic: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld  (gelezen 5302 keer)

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Gepost op: 2018-02-09, 11:28:16 »
Dag Allemaal,
bij één van mijn Roco wissels (61141) wordt de polariteit van het puntstuk niet mee omgeschakeld, waardoor er kortsluiting ontstaat. Het puntstuk houdt de polariteit van rechtuit. Het wissel omschakelen met de decoder en de elektrische aandrijving werkt normaal.
Heeft iemand een suggestie hoe dit te repareren of moet ik een nieuwe wissel kopen?
Floris
« Laatst bewerkt op: 2018-02-09, 13:46:20 door Floris »
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #1 Gepost op: 2018-02-09, 11:45:15 »
Floris,

Allereerst welke aandrijving gebruik je ?

mogelijk heb je het stekker met de gele blauwe oranje draad niet in de juiste gaatjes ingestoken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #2 Gepost op: 2018-02-09, 12:52:39 »
De aandrijving is 61159 en de decoder 61196
Zie bijgaande foto
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #3 Gepost op: 2018-02-09, 14:07:50 »
Nog even het volgende;

  • Ik heb de decoder er uit gehaald en het polariteitstekertje losgehaald. Bij meting met een Ohmmeter is er in beide wisselstanden geen contact met het puntstuk
  • Nadat ik de polariteitsteker er in gestoken heb, is het puntstuk in beide wisselstanden verbonden met 'rechtuit'. De decoder zit er dan nog niet in.

Duidt dit op een fout in de wisselaandrijving?

Citaat van: gerard
[edit] een /list weggehaald... ;-) [/edit]
« Laatst bewerkt op: 2018-02-09, 17:59:38 door GerardWassink »
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #4 Gepost op: 2018-02-09, 18:50:51 »
floris,

Het is moeilijk te zien op de foto maar er moet tussen de decoder en het stekkertje een gaatje zitten die vrij blijft, dus de decoder helemaal naar de ene kant en het stekkertje helemaal naar de andere kant en dan is er een gaatje tussen beide die niet benut is.

in de handleiding van de wissel te zien in fig. 3

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #5 Gepost op: 2018-02-09, 21:02:15 »
Dag Piet,
bedankt voor je meedenken.
Het stekkertje zit er goed in. Nadat ik het stekertje heb omgedraaid is het puntstuk, bij de stand 'afslaan' van de wissel, verbonden met de goede polariteit. Bij de stand 'rechtdoor' is het puntstuk stroomloos.
De verbindingen van de rails en het puntstuk naar het stekkertje zijn goed.
Wat denk je hiervan?
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #6 Gepost op: 2018-02-09, 21:16:29 »
Floris,

Bij een eerdere melding gaf je aan dat alleen bij rechtdoor de polarisatie goed is en nu nadat je het stekkertje hebt omgedraaid de polarisatien bij afslaan goed is.
Dit zou volgens mij hunnen betekenen dat het probleem niet in de wissel aandrijving zit maar dat de draad van het stekerkje naar de rails niet goed zou kunnen zijn, draden geel blauw ornge en inclusief het stekkertje eens doormeten of hier mogelijk een onderbreking zit.
Immers als je de stekker omdraaien dan doet de andere kant het wel, een van de twee draden geel of Orange moet dan niet goed zijn of mogelijk niet goed gesoldeerd onder de zwarte omhulzing.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #7 Gepost op: 2018-02-09, 23:38:13 »
Bedankt,
ik ga kijken of de verbinding slecht wordt bij het verbuigen van de draden. Ook of ik het rubber van het stekkertje kan verschuiven en de soldeerverbinding controleren
Floris
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #8 Gepost op: 2018-02-15, 14:29:13 »
Piet, bedankt voor je meedenken. De draadjes zijn allemaal heel. Ik heb de elektrische wisselaandrijving Roco nr 61195 vervangen door een ander exemplaar. Nu werkt alles zoals het hoort. Ik stuur de kapotte wisselaandrijving naar de leverancier en krijg een andere.
Floris
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wisselpolariteit wordt niet mee omgeschakeld
« Reactie #9 Gepost op: 2018-02-15, 14:53:15 »
Floris,

Fijn dat het is opgelost.
Dat de wisselaandrijving stuk zou zijn is wel het laatste dat ik verwacht had mede omdat het omdraaien van het stekkertje de andere kant wel werkt.
Zo ie je maar dat alle veronderstellinegn ook niet altijd de juiste hoeft te zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders