Auteur Topic: Even voor stellen  (gelezen 3798 keer)

Offline Wim van Eeden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 0
Even voor stellen
« Gepost op: 2018-04-09, 17:27:37 »
Hallo. Ik ben Wim van Eeden en ben anderhalf jaar geleden begonnen met een treinbaan. Deze bestaat uit geoline rails en een DR5000 Digicentrale.
daar naast heb ik twee Rosoft WDD, je zou zeggen wat doe je dan hier bij een Roco forum! Nou ik heb ook nog twee Roco 4018 en twee Roco 4088 decoders. Ik ben namelijk begonnen met een z21 en twee Roco 4018 decoders, helaas is en was mijn kennes van treinen en zeker digitaal  0 .Dus ging er van alles mis. Ik durfde ook niet op een forum daar bij vragen van een forum lid er nog al geiriteerd gereageerd kon worden ,dus ik ben iemand die het door, door blijven doen voor elkaar wilde krijgen. Een van die problemen was het aan sluiten, en in de decoder in stellen van de wissels, het werd als kinderlijk makkelijk voor geteld alles aan sluiten bij de Roco op het lampje drukken wissel nr een indrukken en klaar was het, en dat was ook zo tot ik decoder twee instelde alles volgens voor schrift, deze zij doe het zelf maar. Ik zoeken met pom en zonder pom tot ik alle twee de 4018 decoders om zeep had geholpen. Wat niet in de beschrijvingen staat is als het fout gaat zoals de wissel stekkers verkeerd zitten of door het maar steeds afbreken van de baan de draden van het stekkertje zijn los gelaten , van daar dat ik dacht dat de Rosoft decoders beter zouden werken! Enz. Nou weten jullie waar je mee te doen krijgt ,ik heb nu al medelijden met jullie.Wim ;)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Even voor stellen
« Reactie #1 Gepost op: 2018-04-09, 18:03:31 »
Beste Wim,

In de eerste plaats van harte welkom op dit forum.

Je schreef:

Citaat

Ik durfde ook niet op een forum daar bij vragen van een forum lid er nog al geiriteerd gereageerd kon worden


Iedereen maakt het mee,  dat alle beginne is moeilijk.
De digitale wereld is niet een wereld waar iedereen direct zal begrijpen, en dat dit tijd kost om zich te verdiepen.
Dat iemand geïrriteerd raakt door een leek die vragen stelt, moet zich zelf ook begrijpen dat de betreffende persoon ook heeft moeten leren lopen tot peuter.

Dus, schroom niet, domme vragen zijn er niet. :D

Stel gerust de vraag naar voren, en zal er best hobbyisten zijn die je vraag kan beantwoorden.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-04-09, 18:07:23 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voor stellen
« Reactie #2 Gepost op: 2018-04-09, 20:28:16 »
Hallo Wim

Welkom,

Citaat uit het eerste berichtje  Nou ik heb ook nog twee Roco 4018 en twee Roco 4088 decoders.

Bij mijn weten zijn 4018 en 408 geen nummers die bij Roco horen, deze zijn volgens mij van Digikeijs enwel de 4018 is een schakeldecoder en de 4088 is een terug melder, beide zijn wel comptabel met Roco en dus ook te gebruiken bij de de aansluiting op Roco materiaal.
Bij de 4018 is het programeren net ietsjes ander dan vergelijkbaar Roco decoders.
Als je iets ander bedoeld dan hoor ik het graag.

En zoals Jan S al aangaf, vragen gewoon stellen op het forum er is altijd wel iemand die je op de goede weg kan helpen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Even voor stellen
« Reactie #3 Gepost op: 2018-04-09, 21:06:42 »
Hallo Wim,

Welkom op dit forum.
tip: op YouTube kun je ook veel video's vinden die laten zien hoe je een Digikeijs 4018 en of 4088 aansluit en programmeert. Ik heb ook Digikeijs decoders en vind het fijn dat je voor aanschaf al een handleiding kan downloaden. En dan met de handleiding een filmpje bekijken en nog eens bekijken en wat vragen hier op het forum komen we er met elkaar uit. Veel plezier met de hobby en op dit forum.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voor stellen
« Reactie #4 Gepost op: 2018-04-10, 09:22:01 »
Dag Wim,

Welkom op dit forum!

Gerard

Offline Wim van Eeden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 0
Re: Even voor stellen
« Reactie #5 Gepost op: 2018-04-10, 11:34:16 »
 P.Heinst. Ouderdom He, je hebt helemaal gelijk, ik weet niet hoe ik er bij kom! Ik denk om dat ik hier bij een Roco forum ben ;D Ik heb meteen een vraag over blokken in de baan maken, is één blok mogelijk, zeg maar bij een station en met Koploper? En bedankt voor de reacties. Wim

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voor stellen
« Reactie #6 Gepost op: 2018-04-10, 13:39:03 »
Dag Wim,

Definities
Even voor de duidelijkheid wat definities (zoals ik ze hanteer):
- een blok is een eigenschap van de treinbaan - bijvoorbeeld tussen twee wissels of seinen
- een blok kan voorzien worden van een melder of melders - die aan je electronica worden gekoppeld

Koploper
Eén blok is dan ook in Koploper zeker mogelijk, maar waarschijnlijk bedoel je of er in Koploper kan worden gewerkt met één melder per blok.

Voor zover ik weet is dat in Koploper niet mogelijk (tenminste niet als je meer wilt dan alleen detecteren DAT er een trein in dat bok is; als je bijvoorbeeld ook wilt stoppen). Zover mijn herinnering strekt is het zo dat je in Koploper minstens twee melders nodig hebt, een entry of bezet-melder en een stopmelder.

En als je hetzelfde wilt in twee richtingen zit ja dan al snel op drie melders.

TrainController
In TrainController kun je zogeheten "virtuele" melders maken in de software, waar je maar één fysieke melder op je baan hebt. Deze virtuele melders definieer je in TrainController op een bepaalde afstand vanaf de binnenkomst van een 'echt' blok. Als je locs goed gekalibreerd zijn 'weet' TrainController immers waar je trein zich in het blok bevindt (afgeleid van de snelheid en de richting).

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen hoor!

Succes!

Gerard

Offline Wim van Eeden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 0
Blokken
« Reactie #7 Gepost op: 2018-04-10, 15:07:04 »
Hallo Gerard. Ik bedoelde het eerste, kun je met één blok volstaan. Al het andere begrijp ik. Dan het volgende, moeten er nog andere draden enz behalve die natuurlijk in het blok aan binnen komst remsectie en stop sectie komen?

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voor stellen
« Reactie #8 Gepost op: 2018-04-10, 15:12:38 »
Okay, hier haak ik af. Van Koploper heb ik geen verstand.

In het algemeen heb je voor de rijspanning geen andere draden nodig dan die via de melders worden aangesloten.

Gerard

Offline Wim van Eeden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 0
Re: Even voor stellen
« Reactie #9 Gepost op: 2018-04-10, 15:23:40 »
Oke bedankt ik ben toch weer wat zekerder, en ga vrolijk weer verder. Misschien is er nog iemand in de avond die het leest en het antwoord weet?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Even voor stellen
« Reactie #10 Gepost op: 2018-04-11, 14:56:00 »
Hallo Wim

citaat van Wim in een eerder bericht:  Ik bedoelde het eerste, kun je met één blok volstaan.

Mogelijk is de vraag of het antwoord (beide kan ook nog) een beetje onduidelijk, zoals Gerard aangaf is een blok in koploper zeker mogelijk moet je dan ook zien als of er blokken in koploper gemaakt kunnen worden en niet als aantal 1 (blok).

Om te rijden heb je altijd meerdere blokken nodig, minimaal omdat in het ene blok wordt gestart (start van de treinrit) en in het ander blok is dan het eindblok (bestemming).
Je kunt niet in hetzelfde blok starten en eindigen (als je bv een ronde baan hebt) omdat het volgende blok vrij moet zijn voordat er wordt gestart (er bestaan soms uitzonderingen)
Een baan gedeelte bestaat meestal uit een Station (startblok) en daarna een of meerdere blokken tot het volgende station (eindblok), wissels maken in het algemeen geen deel uit van een blok.
In koploper heb je minimaal 2 melders (detectie punten) per blok nodig, een voor het binnenrijden van een blok en een voor het laten stoppen in het blok, in koploper moet je dan wel het remmen van de trein aan leren anders heb je er 3 nodig.

Dit even ter aanvulling, als er nog vragen zijn laat het weten.
Zelf gebruik ik geen koploper dus mijn kennis van koploper is zeer beperkt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders