Auteur Topic: Railsyteem Roco line  (gelezen 38225 keer)

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Railsyteem Roco line
« Gepost op: 2009-01-27, 08:59:40 »
Jan Postema
« Laatst bewerkt op: 2011-11-26, 22:04:42 door Jan Postema »
Multimaus, iTrain

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #1 Gepost op: 2014-03-29, 17:52:44 »
Is er ook zo'n "Gleissysteme" boekwerk beschikbaar van de Rocoline 2.1, dus de Roco rail zonder bedding?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #2 Gepost op: 2014-03-29, 20:19:35 »
Martijn,

De  rails van roco met en zonder bedding is hetzelfde, niet de geoline met harde beddIng die nu wordt vekocht maar de oude met zachte bedding is gelijk aan de rails zonder bedding.
de zachte bedding kun je er zo afhalen en dan heb je gewone rails.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #3 Gepost op: 2014-04-08, 19:14:37 »
Hallo Piet,

Dus als je de Rocoline 2.1 besteld dan krijg je de 'oude' rail zonder zachte bedding? En kun je ergens 2e hands met zachte bedding op de kop tikken dan heb je dus automatisch de Rocoline rail (als je de bedding eraf haalt)?
Nou moet ik zeggen dat ik me met dat railtype nog nooit bezig gehouden heb maar ik heb 't nog nooit geweten...pffff
Ik ben aan het overwegen om alsnog een ander rail type te gaan kiezen. Van de ene kant veel idealer en realistischer maar van de andere kant is het wel weer veel nieuwe aanschaf.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #4 Gepost op: 2014-04-08, 20:41:33 »
Martijn,

Er zal nog wel ergens iemand zijn die rails gebruikt met zachte bedding, maar of die te koop is weet ik niet, speld in de hooiberg.
Zelf gebruik ik wel de rails met zachte bedding en heb gelukkig nog een redelijke voorraad van alles, ook de wissels maar wil ze niet kwijt en zijn bestemd voor eventuele uitbreiding, ik gebruik dan ook voor stukken die niet in het zicht komen de geolijne met harde bedding

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #5 Gepost op: 2014-04-09, 20:32:08 »
Beste Martijn,

Voor de Roco-line met zachte bedding moet je eens op marktplaats kijken, soms kan je een leuke partij op de kop tikken. Het is alleen niet mogelijk om bij wissels de zachte bedding te verwijderen. Heb zelf ook nog wat, heb evt wel bochten R2 voor je.

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #6 Gepost op: 2014-04-09, 20:55:59 »
Hallo Henk, Piet,

Ja, ik heb ze op Marktplaats wel eens gezien. En trouwens op beurzen kom je ze ook geregeld nog wel tegen. Nou weet ik niet of ik er iets mee ga doen. Mijn grote baan is geheel Geoline, en ik weet dat Rocoline een veel slankere geometrie heeft, plus het veel makkelijker solderen heeft me aan het denken gezet om nu nog over te stappen. Dan kan ik de Geoline ook uit het zicht gebruiken. Maar of ik dat ga doen valt te bezien, is tenslotte toch weer vrij onvoorzien prijzig. En als ik het doe valt een compleet ander merk rail natuurlijk ook erg te overwegen. Maar juist dan ga je weer helemaal van het Roco merk weglopen en dat wil ik dan eigenlijk ook weer niet. Nog even verder overdenken dus. In ieder geval dank voor je aanbod, misschien kom ik er nog op terug.

Maar nu komt er nog zomaar een vraag in me op; als je de Rocoline nieuw besteld in de winkel, dan krijg je dus een rail zonder bedding?

Groeten,
MArtijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #7 Gepost op: 2014-04-18, 20:17:20 »
Piet,

Niet om nu flauw te gaan zitten doen maar in de railbibliotheek van Anyrail word Rocoline met bedding en Rocoline zonder bedding apart opgevoerd. Veel is hetzelfde maar er zijn toch wel degelijk verschillen. De 'basis' is inderdaad exact hetzelfde maar bijv niet alle kruisingen zijn hetzelfde qua afmetingen. En er zijn in het program zonder bedding extra's zoals bijv draaischijven (die zullen dan wel weer in het met ballastbed kunnen worden toegevoegd). Enfin, ik zit toch maar eens te mijn huidige baan te ontwerpen zonder ballastbed en het oogt nu op het scherm al eleganter... word vervolgd.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #8 Gepost op: 2014-04-18, 20:57:55 »
Martijn,

Flauw doen, dat valt nog wel meer maar ik denk dat je de bibliotheek van Anyrail er nog maar eens goed op na moet slaan of je wel de juiste hebt.
ik heb even op mijn oude pc gekeken maar daar komen bij Anyrail de bibliotheek van roco niet overeen met de werkelijkheid, nu heb ik wel een oude versie omdat ik deze totaal niet gebruik en ook niet de laatste versie hebt.

Heb de catalogus van roco er nu nog even bij gehaal, wel een oude waar ze beide instaan en daar staat letterlijk
Roco-line Weichen ohne bettung werden einzel verpackt und ohne antreib gelieferd.
Geometrie und detailierung enspechen den weichen met bettung Siehe beschreibung seite 47

Kort vertaald de details en geometrie zonder bedding  zijn gelijk aan de rail met bedding, ook van de wissels
Kan helaas nog geen afdruk van de voorbeelden maken omdat ik nog bezig ben met het inrichten van de nieuw Pc, zal nog wel een paar dagen duren, veel werk om alles over te zetten en wennen aan windows 8.1
Ben al blij dat het met het forum lukt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-18, 21:45:20 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #9 Gepost op: 2014-04-19, 11:15:32 »
Hoi Piet,

Het gaat eigenlijk ook helemaal nergens over. Maar het was puur omdat ik Anyrail weer eens opstartte en het nu pas zag. Mijn Anyrail draaide in elk geval meteen een update dus deze komt uit de laatste versie, zie plaatje. H0 Roco Line + H0 Roco Line met ballastbed (en dan heb je natuurlijk nog Geoline). En het klopt natuurlijk helemaal wat je zegt; ze zijn hetzelfde, op kleine nuances na, alleen in dit soort programma's en in de verkoop word er wel verschil in gemaakt.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #10 Gepost op: 2015-12-27, 19:34:34 »
Hallo,

De volgende vraag; wat is het verschil (uitzien? finish?) tussen de volgende 2 flexrails; 42200 en 42400 (hout of beton).
Het prijsverschil is namelijk aanzienlijk. De 42200 is her en der minimaal E 1,50 goedkoper. Een google speurtochtje heeft me niks opgeleverd....?

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #11 Gepost op: 2015-12-27, 19:47:43 »
Martin

Oa. Verschil in lengte

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #12 Gepost op: 2015-12-27, 20:24:34 »
Piet,

Houten of betonnen dwarsliggers zie ik nu. De goedkope versie is inderdaad ook nog eens 50mm langer!!!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #13 Gepost op: 2015-12-27, 21:16:59 »
Er is verschil in railhoogte; de 42200 is 2,5mm uit het oude programma. Dus niet -direct- geschikt voor het huidige Roco Line assortiment. Vond het al verwonderlijk dat deze rail niet in de Anyrail biblio was opgenomen. Weer wat geleerd!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Railsyteem Roco line
« Reactie #14 Gepost op: 2015-12-27, 21:32:40 »
Citaat van de NMRA site:

Citaat van: NMRA
Although I don't want to go too deeply into this matter, I will point out that rail comes in different sizes. Most HO sectional track products are code 100, which means that the rail itself is .100" high. Code 70 and 83 are also used in HO; they scale out closer to actual common rail sizes, and are .070" and .083" high, respectively Some of the manufacturers that make products with these sizes include Walthers/Shinohara, Rail Craft, BK and Railway Engineering. This is not a complete list, by any means.

De meeste rails, en zeker die van Roco, is code 100, dus 0,100 inch = 2,5 mm hoog.

Andere rails, zoals bijvoorbeeld Tillig H0 elite, is code 83, dus 0,083 inch = 2,1 mm hoog.

HTH,
Gerard