Auteur Topic: Geoline aansluitelement  (gelezen 4282 keer)

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Geoline aansluitelement
« Gepost op: 2018-05-29, 15:34:52 »
Hallo,

Roco levert voor Geoline 2 soorten aansluitelement. Voor digitaal gebruik is dat 61190, en voor analoog gebruik is dat 61191. Het enige zichtbare verschil is het stekkertje. Ik wil een analoog aangestuurde baan aansluiten op een gewone trafo. Kan ik daarvoor het aansluitelement 61190 (voor digitaal gebruik) gebruiken ? Die heb ik nog liggen namelijk.

Alvast bedankt,
Louis

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline aansluitelement
« Reactie #1 Gepost op: 2018-05-29, 15:43:28 »
Louis,

Het verschil in de twee aansluitingen zit in een condensator, bij de analoog aansluiting zit er een condensator bij in die tussen de linker en rechter aansluiting een brug vormt, bij digitaal wordt geen condensator gebruikt.
Als je eventueel de analoge aansluiting gebruikt bij een digitale baan dan moet je de condensator verwijderen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Geoline aansluitelement
« Reactie #2 Gepost op: 2018-05-29, 18:52:18 »
Piet, bedankt voor je reactie. Maar wat ik wil is net andersom: ik heb een analoge baan. Kan ik die aansturen met het aansluitelement voor een digitale baan, dus 61190 ? Deze heb ik nl. nog liggen.

vr gr
Louis


GerardWassink

  • Gast
Re: Geoline aansluitelement
« Reactie #3 Gepost op: 2018-05-29, 19:55:03 »
Het gaat vermoedelijk om een ontstoor condensator - om er voor te zorgen dat de elektromotoren niet te veel storen op TV's en radio etc. Misschien dat Piet de waarde voor die condensator kan achterhalen, dan kun je een losse condensator over de aansluitingen solderen.

Maar waarschijnlijk werkt het zonder ook gewoon...

Gerard

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Geoline aansluitelement
« Reactie #4 Gepost op: 2018-05-30, 07:48:31 »
Hallo,

Ik heb een digitaal aansluitelement gebruikt voor mijn analoge baan - en het werkt. Ik heb nog geen klachten gehad over storingen op de radio.

Verder heb ik de ROCO catalogus er even bij gepakt. Daarin staat bij aansluitelement 61191(dus voor analoog gebruik) met vetgedrukte letters dat je die niet moet gebruiken voor een digitale baan.

Bij aansluitelement 61190 (dus voor digitaal gebruik) staat verder niets wat dat betreft.

Ik ben er dus uit. Bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groeten
Louis