Auteur Topic: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.  (gelezen 14773 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #15 Gepost op: 2017-11-27, 22:37:59 »
Hallo Willie,
Je kunt de suggestie van Rob om uit de hand te gaan uitleggen opvolgen, dan kom je vanzelf wel tot een resultaat. En wil je een bestaand baanplan van een ander railmerk min of meer precies overnemen dan ontkom je er denk ik niet aan zelf te gaan tekenen. Want bijna alle merken hebben verschillende standaard afmetingen in de diverse rails, wissels, kruisingen ed. Het voordeel is wel dat je dan al een plan hebt dat je gewoon moet gaan 'vertalen'.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Willie van Koolwijk

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #16 Gepost op: 2017-11-27, 22:41:23 »
Klopt en anders pak ik gewoon Peco flexrail code 83.
Mvg,
Willie van Koolwijk

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #17 Gepost op: 2017-11-28, 00:41:20 »
Willie,

met deze programma kan je met bijna elke merk rails een banenplan maken.
https://www.traxeditor.com 

succes

gr Rob
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #18 Gepost op: 2017-11-28, 10:31:02 »
Beste Willie,

Het voorbeeld van Rob, was ik in hoedanigheid ook zo mee begonnen. Later met Anyrail programma uitgewerkt.
Maar, naar eigen inzicht en creativiteit een spoorrails aanleggen heeft mij het meeste plezier opgeleverd.
Louter het gegeven is, dat je direct 3 dimensionaal kan overzien in mijn eigen ruimtelijke omgeving.

Ik gebruik nog steeds de oude Gleisrails van Fleischmann met een overgangsrails van Peco die van code 100 (=gelijk aan de oude maat van het Gleismateriaal) naar code 75.
De rest van het zichtbare spoor is code 75.

Daarnaast kennen wij de R1, R2, R3, enz voor de bochten radius. Met flexirails kan de R code radius hanteren en prachtige bochten mee creëren. Naar suggesties van Gerard.
Er zijn te kust en te keur naar rails materiaal te vinden voor 2rail type.

Het spoorplan.
Zoals de voorgangers het al naar voren heeft gebracht, praten zij uit ervaring!!. Ik herken dit direct uit mijn belevings wereld. Het advies is altijd geweest, en zeker als beginner, begin dit rustig op te bouwen naar eigen voorbeeld, en of als voorbeeld spoorplan na te bouwen.
Dit afgestemd naar jou beschikbare ruimte.

Later heb je enige ervaring en krijg je geheid de kriebels om het wat anders te gaan doen. Dan begin je hersenspinsels te werken en je creativiteit slaat toe.

Ik heb ontiegelijke veel spoorbanen van Nederlandse en Duitse collega's gezien, maar mijn baanontwerp is kompleet anders en is geeneen hetzelfde als van de anderen. Wel delen naar voorbeeld van een spoorweg protocol.

Kortom, je zult hoe dan ook op oriëntatie tocht gaan en je ogen te kost geven wat je leuk vindt.
Beurzen in Houten, Eurospoor, Rijswijk, enz. en adviezen inwinnen bij hobbyspoorwinkels. Internet opzoeken is een must.!

Ga dit niet overhaast uitvoeren, maar neem dáár de tijd voor.
Mijn ervaring leert, dat er zoveel mogelijkheden zijn en maakt de keuze ook niet makkelijker op. Dus neem een goed besluit waar je jaren plezier van hebt.

Mvg,

Jan S

« Laatst bewerkt op: 2017-11-28, 11:01:25 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #19 Gepost op: 2017-11-28, 10:32:04 »
je moet een flink aantal jaren met je "ontwerp" doen ...

Dus neem de tijd en puzzel er gewoon wat aan, waarom haasten ....

kijk, leer , snuffel en verander :-)


GerardWassink

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #20 Gepost op: 2017-11-28, 20:29:35 »
Dag Willie,

Ik zie dat je twee rangeerterreinen - of: yards - hebt gepland. Kijk even naar deze pagina, die ik eens heb vertaald.

Succes!

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #21 Gepost op: 2017-12-11, 19:17:52 »
Hallo Willie,
Lukt het of nog progressie geboekt?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Rob

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
  • Geniet van je hobby.
    • modeltreinautomatisering
Re: Wie kan mij helpen een baan te maken, of te ontwerpen.
« Reactie #22 Gepost op: 2018-01-11, 21:06:49 »
Hoi Willie,

We zijn nu weer een jaar verder  ;D  en gaat het lukken?

Gr Rob
ik heb 3 Roco, 2 Piko locomotieven en tig wagons en rails van Roco en Peco, Digikeijs centrale DR5000 , bezetmelders DR4088 en schakeldecoders DR4018 , servodecoders DR4024 van Digikeijs, baan in opbouw.