Auteur Topic: Common rail  (gelezen 3901 keer)

Offline Bart

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
  • z21 wit - Rockrail
Common rail
« Gepost op: 2018-06-19, 21:39:23 »
Heb een 3 rail Märklinbaan waarop ik een z21 (wit) van Roco ga aansluiten met twee boosters.
Nu stelt Roco dat ik bij de scheiding van twee boostergroepen bijde rails moet scheiden met isolatielassen want anders gaat mijn z21 kapot.
Maar nu is mijn vraag, wat gaat er gebeuren als er een trein op de scheiding stil komt te staan en met de wielen alles netjes doorverbind?

Bart

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Common rail
« Reactie #1 Gepost op: 2018-06-19, 23:32:29 »
Bart,

Als een trein stil staat op een scheiding zal er niets mis gaan, geen enkel probleem.
Heb met Motorola (marklin) geen ervaring maar bij 2 rail is dit geen probleem en dat zal bij marklin zeker ook geen probleem opleveren, denk zeker dat daar bij Roco ook is over nagedacht,
Wat wel van belang kan zijn is dat je zoveel mogelijk moet zorgen dat de spanning bij beide boostergroepen gelijk is anders kan het wel eens problemen geven met de kortsluiting of bezetmelders, kleine verschillen mag maar niet al te veel. weet niet of de spanning bij de z21 ook instelbaar is maar bij de (zwarte) Z21 is dat wel mogelijk


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-06-19, 23:38:10 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bart

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
  • z21 wit - Rockrail
Re: Common rail
« Reactie #2 Gepost op: 2018-06-20, 22:31:29 »
Waarom dan toch die dubbele scheiding, ben ik bij Märklin niet gewend en omdat ik nog stukken metalen rails heb wordt dat een hele uitdaging.

Bart

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Common rail
« Reactie #3 Gepost op: 2018-06-21, 12:59:40 »
Bart,

Zover ik kan nagaan heeft dit te maken met de poling van de spanning.
Roco is van huis uit een 2 rail systeem maar met de komst van de z21 of Z21 ook bruikbaar voor 3 rail (marklin)

Het is dan ook aanbevolen door Roco om goed te kijken naar de poling bij Motorola (3 rail).

Bij gebruik van Z21 met roco boosters (met name  booster 10805 - Z21® Booster light die nu nog als enige leverbaar is) is het niet noodzakelijk dat beide buitenste spoorstafen worden onderbroken maar het is wel op eigen risico en er moet wel gebruik worden gemaakt van de Z21 (zwarte) van de witte weet ik het niet.

Mogelijk zou het ook nog te maken kunnen hebben met de kortsluit herkenning die is ingebouwd en de stroom ompoold (dit is bij 2rail en is niet van toepassing op 3rail deze kent immers geen kerelus zoals bij 2rail waar kortsluiting kan ontstaan), weet niet hoe de inwendig de boosters van roco zijn opgebouwd maar wel dat bij kortsluiting de spanning wordt omgepoold,

Om alle problemen uit te sluiten zou ik alle verbindingen onderbreken (beide spoorstafen en middengeleider) ook al is het iets meer werk.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2018-06-21, 14:06:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders