Auteur Topic: TC Gold en Digikeijs DR5000  (gelezen 8007 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
TC Gold en Digikeijs DR5000
« Gepost op: 2018-09-05, 23:21:00 »
Hallo medespoorders,

Een beetje tot mijn verbazing lees ik dat de Digikeijs centrale DR5000 niet officieel wordt ondersteund door TC / Freiwald?
Is hier in het verleden over gediscussieerd geweest (ik vind dit niet via de zoekfunctie) of is iemand meer op de hoogte?
Die centrale leek me interessant, maar zonder TC heeft het geen zin natuurlijk.

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #1 Gepost op: 2018-09-06, 07:05:41 »
Ondersteunt deze DR5000 wel Loconet? In dat geval zou het best kunnen dat hij gewoon werkt... Als je'm ergens zou kunnen lenen is het de moeite van het proberen waard denk ik?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #2 Gepost op: 2018-09-06, 13:20:11 »
Bert.

Als ik het goed hebt dan gebruik je in TC het protocol van lenz met de Dr5000.
Heb zelf geen Dr5000 dus kan het niet uitproberen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #3 Gepost op: 2018-09-06, 22:51:47 »
Gerard en Piet,

Het kan blijkbaar idd via Loconet, maar de rest van mijn hardware is niet Loconet compatibel, toch?
Of maakt dat niet uit? Ik vind het nogal verwarrend allemaal.
Freiwald raadt af om centrales te gebruiken die niet op zijn lijst staan: ook al zou het werken dan bestaat nog de kans
dat die centrale in één van de volgende updates geblokkeerd wordt schrijft hij op zijn website.
Zou dij de DR5000 bij de "doe het zelf" centrales rekenen? Het marktaandeel speelt blijkbaar ook een rol: misschien
zijn er nog te weinig gebruikers? De gebruikers zelf zij vrij enthousiast heb ik de indruk.

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #4 Gepost op: 2018-09-07, 23:22:19 »
Beste Bert,

Ikzelf gebruik TC-Gold en DR5000 centrale.
De loconet aansluiting gaat via Lenz protocol, dat herkend DR5000 ook.

Bijgaande zie je mijn screenshot schaduwstation gedeelte waarbij een bezetmelder in block 1 wordt geactiveerd.
Dus, DR5000 met loconet DR4088LN.

Tevens beschik ik ook de Railcom module DR5088RC.
Die module herkend automatisch de locomotief decoder nummer.

Voor mij is het belangrijkste dat de bezetmelders werken dat via Loconet loopt.

Ik denk (hopelijk) dat Freiwald deze DR producten verder in zijn TC programmatuur implementeert.
Hij zal dat toch over de brug moeten komen, daar veel Duitse en Internationale TC gebruikers ook beschikken van dergelijke Digikeijs producten.
Er zijn al diverse wensen aan het software bedrijf gemeld.

Maar zo als het er nu uitziet kan ik uitstekend met de DR5000 en DR4088LN met TC werken.
Heb geen kritiek daarover. ;)

Uit jou gegevens gebruik je Roco attributen e.d.
Je kunt met TC-Gold 12 digitale systemen tegelijkertijd aansluiten.
Zelf gebruik ik Rautenhaus systeem om alleen (momenteel) magneet artikel wissels te schakelen, in die schaduwstation waar de bezetmelder door DR5000 wordt bewaakt.

Dus, …. 

Met vriendelijke groeten,

Jan S


« Laatst bewerkt op: 2018-09-07, 23:33:25 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #5 Gepost op: 2018-09-14, 22:57:00 »
Beste Jan,

Als je 12 digitale systemen tegelijk kunt aansluiten met TC Gold dan kun je als ik het goed begrijp bv. de wisseldecoders van Roco op de Roco centrale aansluiten en rijden met de DR5000.
De bezetmelding gaat echter ook via Roco modules en LDT stroomdetectie modules.
Ik kan me niet voorstellen dat je al die functies over verschillende centrales kunt verdelen en dat TC dat allemaal weet te combineren tot één geheel, of zie ik dat verkeerd?

Mvg, Bert 
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #6 Gepost op: 2018-09-14, 23:47:59 »
Bert.

Inderdaad zoal Jan S aangaf kun je 12 systemen op TC gold aansluiten maar er kan maar een systeem de master zijn die je voor het rijden gebruik maar die andere kun je allerlei andere dingen aasturen zoals wissel en seinen en bezetmelding enz.
TC Gold kan dat alle tegelijk aan maar mogelijk kan het systeem wel iets trager worden om dat er meer gerekend moet worden, heb het nooit uitgerobeerd.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-09-14, 23:50:07 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #7 Gepost op: 2018-09-15, 11:15:03 »
Beste Jan,

Als je 12 digitale systemen tegelijk kunt aansluiten met TC Gold dan kun je als ik het goed begrijp bv. de wisseldecoders van Roco op de Roco centrale aansluiten en rijden met de DR5000.
De bezetmelding gaat echter ook via Roco modules en LDT stroomdetectie modules.
Ik kan me niet voorstellen dat je al die functies over verschillende centrales kunt verdelen en dat TC dat allemaal weet te combineren tot één geheel, of zie ik dat verkeerd?

Mvg, Bert

Beste Bert,

Piet heeft het duidelijk uitgelegd, waarom in TC-Gold 12 digitale systemen kunnen worden uitgebreid.

Ongeveer 20 jaar geleden toen de digitale opmars begon op te zetten, ontstond een probleem dat de digitale Centrales geen gescheiden functie protocollen hadden.
De Centrale was louter de stroomleverancier op de spoorbaan.
Het gevolg was dat de locomotieven met name de frontlichten en de rijeigenschappen begonnen te hinkelen.
Tevens was er ook problemen met het omschakelen van magneet aangedreven wissels, want die waren op de digitale stroom aangesloten.

Later is men door ervaringen achter gekomen dat dergelijke elektronische bewandelingen, niet de optie was om op 1 stroom sectie, de digitale stroom te onttrekken.
Hierin werd het thema naar voren gebracht.

Rijden,.... , Melden …… , en Schakelen dienen gescheiden te zijn.

M.a.w. Rijden heeft een eigen digitale stroom voorziening, Melden eveneens eigen digitale stroom voorziening (gaat samen met het rijden!) en Schakelen geheel eigen digitale stroom voorziening.
En daarmee ontlast je de stroomvoorziening in de oude situaties.

Nu heb je een Roco systeem dat al deze gescheiden Rijden, Melden en Schakelen zijn ingebouwd!.
DR5000 eveneens voorzien van de drie gescheiden, Rijden, Melden en Schakelen dat via Loconet wordt beheerst.
DigiTrax precies hetzelfde.

Voorop lopend vraag je aan mij natuurlijk, waarom toch die 12 systemen in TC-Gold versie?.

Je hebt de Roco systeem en die laat je op de functie Rijden staan.
Melden eveneens op de Roco systeem, incl. LDT.
Het Schakelen kun je overstappen naar DR5000 (Alle soorten wissel aandrijvingen, Licht sein aandrijvingen en andere aandrijvingen bijv. locomotieven loodsen met deurtjes openen en dicht, die in sommige gevallen heel veel stroom vraagt).

Hiermee bereik je nog meer stroom ontlastingen van je de Hoofdmaster Centrale Roco, zoals Piet het heeft verwoordt.

Om het nog ingewikkelder te maken (dat behoort tot de mogelijkheid).
Is een spoorbaan dat uit twee volledig gescheiden, maar ook echt gescheiden, twee digitale centrales worden ingezet, dat volledig in hun eigen Rijden, Melden en Schakelen apart binnen hun spoorbaan sectie wordt geregeld. Een goed voorbeeld is bijv. de Franse spoorwegen over naar smalspoor in Spanje met een geheel ander stroomnetwerk.
Die heb ik op een spoorbaan kunnen vogelen.
Je moet wel beseffen dat je in TC-Gold een wat diepere materie moet induiken omdat te kunnen bereiken.
Maar, het lukt!.

Dus, terug naar de eenvoud.
Het is louter om de digitale stroom van een Centrale zo meer mogelijk te ontlasten, dat is 1.
Tweede is, het kosten plaatje als je goed bent geïnformeerd, of die nieuwe aanwinst bovenop de Roco systeem meerwaarde geeft.
In mijn geval was het zo, dat de Rautenhaus pittig in de prijzen valt die deels beperkingen had (vond het niet prettig), terwijl DR5000 met de gestabiliseerde Loconet bezetmelder absoluut top werkt. Dat was mijn reden om Rautenhaus de wissels te laten aansturen en via DR5000 het Rijden en Melden wordt beheerst.
Dus zit ik met twee systemen, en dan biedt TC-Gold de mogelijkheid flexibel 12 systemen gelijktijdig in bedrijf te kunnen inzetten.
En TC-Gold pakt alles binnen de 12 digitale systemen in 1 programma!.

Piet,

De vertraging valt best reuze mee.
Heb wel een snelle PC configuratie met een stevige grafische kaart optie die ruimschoots aankan.
Ik heb bijv. een Picomit draaischijf dat ook als afzonderlijke digitale systeem wordt ingezet wordt via USB poort rechtsstreek gekoppeld aan TC-Gold.
Dus, drie systemen die gelijktijdig in bedrijf worden gestuurd, dat werkt zonder vertragingen en gaat razend snel te werk.

Wens jullie een plezierig weekend.

Met vriendelijke groeten,

Jan S     
« Laatst bewerkt op: 2018-09-15, 14:59:55 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #8 Gepost op: 2018-09-15, 23:34:03 »
Hallo Piet en Jan,

Ik heb weer iets bijgeleerd  :) . Opmerkelijk dat TC Gold dat allemaal kan combineren.
Mijn eerste bekommernis bij het lezen was idd de reactietijd van de computer: de Microsoft patch ter bescherming tegen Meltdown en Spectre heeft de prestaties van mijn PC behoorlijk gekelderd.
Ik heb een Core i5 met 6 GB en een SSD, maar Windows 10 Pro loopt sindsdien met grote vertragingen bij het openen van nieuwe vensters bv.
Misschien merkt TC Gold daar minder van en vooral de communicatie via USB moet snel genoeg kunnen.
Ik heb het sinds ik opnieuw gestart ben na enkele jaren onderbreking nog niet geprobeerd. Eerst verder installeren maar.
Bedankt voor jullie uitvoerige uitleg!

Mvg, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline sjef hoenjet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
    • mergeltrein
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #9 Gepost op: 2021-05-29, 19:28:59 »
Beste Bert,

Ikzelf gebruik TC-Gold en DR5000 centrale.
De loconet aansluiting gaat via Lenz protocol, dat herkend DR5000 ook.

Bijgaande zie je mijn screenshot schaduwstation gedeelte waarbij een bezetmelder in block 1 wordt geactiveerd.
Dus, DR5000 met loconet DR4088LN.

Tevens beschik ik ook de Railcom module DR5088RC.
Die module herkend automatisch de locomotief decoder nummer.

Voor mij is het belangrijkste dat de bezetmelders werken dat via Loconet loopt.

Ik denk (hopelijk) dat Freiwald deze DR producten verder in zijn TC programmatuur implementeert.
Hij zal dat toch over de brug moeten komen, daar veel Duitse en Internationale TC gebruikers ook beschikken van dergelijke Digikeijs producten.
Er zijn al diverse wensen aan het software bedrijf gemeld.

Maar zo als het er nu uitziet kan ik uitstekend met de DR5000 en DR4088LN met TC werken.
Heb geen kritiek daarover. ;)

Uit jou gegevens gebruik je Roco attributen e.d.
Je kunt met TC-Gold 12 digitale systemen tegelijkertijd aansluiten.
Zelf gebruik ik Rautenhaus systeem om alleen (momenteel) magneet artikel wissels te schakelen, in die schaduwstation waar de bezetmelder door DR5000 wordt bewaakt.

Dus, …. 

Met vriendelijke groeten,

Jan S

Beste Jan,

Hoe heb je dan Traincontroller ingesteld op de DR5000?
Ik kan op geen enkele wijze de blokherkenning instellen.


Sjef.
zwarte Z21 met multimaus pro en multimaus rood, Traincontroller Gold 9.0, Trainprogrammer 9.0, Collection 9.0, Esu Lokprogrammer,  DR 5033 digiboost, wissels DR 4024 met DR60030 servo's, blokbezetmelding DR4088LN en CS

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #10 Gepost op: 2021-05-29, 22:17:50 »
Sjef,
Even met de natte vinger omdat ik geen Dr5000 gebruik.
Als ik het goed hebt maakt de Dr5000 gebruik van hetzelfde protocol als Lenz, je zou dan in TC bij het digitale systeem Lenz moeten gebruiken en daaronder kun je ook eventeel de optie voor loconet vinden maar Jan kan daar zeker een antwoordt op geven of dat ook zo is.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: TC Gold en Digikeijs DR5000
« Reactie #11 Gepost op: 2021-08-25, 14:51:20 »
Citaat

Beste Jan,

Hoe heb je dan Traincontroller ingesteld op de DR5000?
Ik kan op geen enkele wijze de blokherkenning instellen.


Sjef.

Beste Sjef,

Ik moet mij diep verontschuldigen voor de late reactie op je vraag.

In de bijgaande 3 screenshots kun je de DR5000 in TC-Gold instellen.

- Het eerste beeld zie je (ook) onder Digitrax de loconet lijst, die klik je aan.
- De tweede screenshot klik je op een betreffende blok en dan verschijnt "Blok informatie"die je vervolgens in die rode blokvenster nogmaals aanklikken.
- De Derde screenshot is de aangeklikte blauwe blokrand info en daar kies je de zeeblauwe kader de loconet.

Vergeet niet de Ok in te drukken en dan heb je de verbinding via DR5000 naar de Loconet modules.
Geadviseerd wordt om op elke stuk bezetmelder sectie een loc of een wagon met stroomverbruik in te zetten dit teneinde de goeie bezetmelder adres vast te stellen.

Succes,

Mvg,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.