Auteur Topic: Programmeren van diverse digitale locs  (gelezen 3990 keer)

Offline Freefarm

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 1
Programmeren van diverse digitale locs
« Gepost op: 2018-09-21, 16:31:39 »
Hallo,
Ik ben in het bezit van ongeveer een 25 tal locs, welke op 8 stuks na nu digitaal zijn gemaakt d.m.v. een decoder.
Op aanraden heb ik om deze locs te programmeren de multiCENTRALE pro 10830 aangeschaft, deze zou nl. in combinatie met een multiMAUS gemakkelijk deze locs kunnen programmeren.
Wie kan mij echter vertellen hoe ik dit dien aan te sluiten om tot het gewenst resultaat te komen.
Bij voorbaat mijn dank.
Groetend Frank.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Programmeren van diverse digitale locs
« Reactie #1 Gepost op: 2018-09-21, 20:18:17 »
Hallo Frank,

Eerst maar even een paar vragen om een aanzet te geven voor je wensen/probleem.

Met de multiCentrale Pro 10830 kun je de decoder programmeren maar er zit wel een nadeeltje aan, je kunt de waardes die je programmeert niet uitlezen, dit hoeft geen probleem te zijn maar met een programmaatje erbij waar dat wel mee kan is wel handig.

Overigens staat dit ook in de handleiding al is die niet voor iedereen even duidelijk op dit onderdeel

Je vraagt hoe dat je dit moet aansluiten, met de 10830 kun je programmeren met de lok op het hoofdspoor (main) maar ook op de extra uitgang (prog) voor een programmeer spoor die er op zit, wel de juiste instelling op de multmaus gebruiken.


Hoor nog wel.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-09-21, 20:19:49 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Freefarm

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 1
Re: Programmeren van diverse digitale locs
« Reactie #2 Gepost op: 2018-09-22, 15:05:32 »
Hallo Piet,
Even vanaf het begin beginnende; de grootte van mijn huidige baan is 310 x 160 cm. Ik kan hier met maximaal 4 treinen rijden; ik heb er nl. een spoor voor passagiers en een spoor voor goederentreinen. Wil ik nu andere treinen op de rails zetten dan zal ik eerst de trein welke ik wil vervangen, van de rails af moeten halen en de andere trein op de rails opbouwen. Daarom had ik gedacht om onder mijn baan een schaduwstation te maken, waar hele treinen weggezet kunnen  worden. Op dit moment worden er complete klimspiralen aangeboden voor een hele leuke goedkope prijs. Alleen de spiraal welke ik nodig zou hebben bocht 4 en 5 heeft een dusdanige afmeting dat ik deze bij mijn huidige baan niet kan wegwerken. Ik ben dus zoekende naar een ontwerp met deze voorwaarden. Een Nederlandse baan (vlak) met spiraal naar onder voor de complete treinen weg te zetten en een station erboven op.
Tevens ben ik al mijn locomotieven en treinstellen welke ik bezit aan het digitaliseren. De meeste treinen heb ik met een Tams-decoder verwerkt (werken goed) en een enkele met Esu-decoder.
Van de weinige locs die ik gebruikt heb gekocht weet ik dus niet wat daar in zit. Toen ik hoorde dat deze multiZENTRALE pro 10830 al deze decoders aan kon, dacht ik dat wordt hem dus. Nu heb ik hem gekocht maar in het bijbehorende boekje staat totaal niets over het programmeren en de aansluiting hiervan. Mijn bedoeling is om als mijn baan klaar is ik hem wil besturen via een computer.
Ervan uit gaande dat ik dat nog mag meemaken.
Piet je schrijft dat er een programma is welke dan de juiste waardes uitleest, welk programma is dat en hoe kan ik het verkrijgen?
Tevens zeg je om de juiste instelling voor de multiMAUS te gebruiken, welke zijn die en hoe kan ik dat eventueel wijzigen?
Ik neem aan dat de aansluiting USB bedoeld is om het beeld via het beeldscherm van de PC te verkrijgen.
Dit is zo ongeveer het probleem waar ik (nog) geen raad mee weet.
Met vriendelijke groeten,
Frank.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Programmeren van diverse digitale locs
« Reactie #3 Gepost op: 2018-09-22, 17:08:53 »
Hallo Frank,

OP je eerste gedeelte van jouw berichtje van de opbouw van de baan (spiraal en schaduwstation) kunnen we later nog wel even over hebben, eerst maar even het andere.

In de handleiding staat het programmeren omschreven (snel programmeren) op blz 22 en verder staat er nog wat vanaf op blz 30,
De Nederlandse handleiding van de draadlose multimaus is te openen onder het hoofdstuk Handleidingen en dan onder Draadloze multiMauspro en multiZENTRALpro 10832 NL  (Multimaus pro 10832 NL.pdf).

Om de waardes van de cv uit te lezen en zichtbaar te maken zijn er verschillende programma,s, ik ken ze niet allemaal maar gebruik zelf Trainprogrammer van Traincontroller en daarbij gebruik ik ook het besturingsprogramma traincontrollr Gold om de baan digitaal te besturen via de Computer, is beslist niet het goedkoopste programma maar wel een van de beste (er zijn ook gebruikers die met andere programma,s goede ervaning hebben).

Als je de baan met de Computer digitaal wilt besturen moet je ook rekening houden met het indelen van je blokken waarin je de bezetmelders moet plaatsen,

Zal nu even niet verder gaan, maar kijk eerst maar eens even of je al iets verder kunt met het programeren in de handleiding anders wordt het ineens te veel, wij (ik niet alleen maar ook andere op dit forum vervolgen dit hoofdstuk zeker).

Een programma als Traincontroller en Trainprogrammer kun je kosteloos downloaden en uitproberen (Je kunt hiermeen je banenplan tekenen op de Computer en uitproberen, heeft wel een kleine beperking) voordat je deze eventueel koopt of besuit om iets anders te gebruiken.


De USB aansluiting is bedoeld voor als je met de PC de baan gaat besturen.

Laat het horen of je hier al iets mee kunt en wat verder nog de vragen zijn

Frank, maak eens een foto van je railsplan of iets ander zodat we kunnen zien wat je al hebt liggen.

Problemen waar je nog geen raad mee weet vinden we zeker nog wel een oplossing voor, zullen het stapje voor stapje doen zodat het overzichtelijk blijft. het is allemaal niet zo moeilijk als het soms lijkt, komt overal een oplossing voor

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-09-23, 00:13:49 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Freefarm

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 1
Re: Programmeren van diverse digitale locs
« Reactie #4 Gepost op: 2018-10-01, 12:18:55 »
Hallo Piet,
ik heb getracht om het programma Trainprogrammer te downloaden, het downloaden lukt wel maar dan zal je eerst moeten betalen om het programma in werking te krijgen. Uitproberen is er niet bij, kan je me misschien een hint geven hoe en waar ik dit zal krijgen. Indien me dit bevalt wil ik het best aanschaffen maar ik zou gaarne eerst willen uitproberen.
Groetjes Frank.