Auteur Topic: Opdeling baan met wee boosters  (gelezen 17367 keer)

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #15 Gepost op: 2018-10-11, 10:10:12 »
Dag Arie, Na wat proeven ben ik niet veel verder. Het is lastig om de proef goed te doen omdat je heel wat bestaande draden moet scheiden. De ringleiding onder mijn baan maakt het nog lastiger om de juiste draden te twisten. Ik heb wel invloed gevonden maar zie nog op tegen een resoluut herontwerp van de bedrading. Ik werk nu met mijn eerdere oplossing. (Zie een voorgaand bericht)
Dank voor je advies en ga herbedraden goed overwegen. Je leest het tegen die tijd wel!
Groetjes,
Jan A

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #16 Gepost op: 2018-12-18, 16:03:15 »
Moet ik een nieuw onderwerp openen?
De vraag gaat nog steeds over het gebruik van twee boosters op de baan.
Ik gebruik voor het rijden als booster twee maal de Roco versterker 10764 aan de witte z21. Ieder een afzonderlijke trafo ieder van hetzelfde type.
De spanning van beide systemen is onbelast ca. 19,4 Volt (wisselspanning direct op universeelmeter gemeten zonder brug).
Bij het willekeurig rijden met vier á vijf treinen gaan de spanningen ook willekeurig variëren. Minimaal tot ca. 17,4 á 17,9 Volt.
Bij spanningsverschillen tussen de boosters van meer dan ca. 0,5 Volt gaat het mis bij het rijden van de ene booster naar de andere. (kortsluitmelding bij booster met de hoogste spanning)
Als ik met wat spelen met een voorbelasting de spanning ongeveer gelijk houdt tussen de beide systemen gaat het rijden van de ene naar de andere booster prima. 
De beide systemen heb ik al omgewisseld en zelfs een andere 10764 geplaatst. Geen enkel verschil!

Ik meet op de baan vrijwel dezelfde spanningswaarden waarden als ter plaatse van de boosters.
Aan de draaddikten zou het dan m.i. niet liggen. (gebruik 0,6 mm2 per baanvakvoeding en de gezamenlijke draad onder de baan 1,5 mm2)

Ik heb wat zitten spelen met serieweerstanden (autolampjes) in de voeding van de aangrenzende baanvakken maar de resultaten zijn niet betrouwbaar.

Hoe kan ik de spanning tussen beide systemen gelijk houden bij willekeurige treinenloop zodat zonder kortsluitmelding kan worden gereden?
Graag jullie hulp!
 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #17 Gepost op: 2018-12-18, 19:04:48 »
Jan,

Heb je de face van spanning op de rails aan dezelfde kan van de rails zitten.
Ik weet dat je bij digitale wisselspanning het zo niet kunt noemen maar draai de aansluitdraden van een van de boosters eens om.
Als de face niet gelijk is dan heb je bij het overrijden van de scheiding tossen de boosters een kortsluiting.
Is het proberen waard.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #18 Gepost op: 2018-12-18, 20:21:39 »
Dag Piet,
De verbinding tussen baan en één van de boosters omkeren heb ik reeds lang geleden uitgeprobeerd.Alles werkt nu prima zo lang ik het spanningsverschil tussen de boosters op ca 0,5 V kan houden. Bij willekerig rijdende treinen heb ik de ontstane spanningsverschillen niet in de hand. Lees mijn eerste verhaaltje van vandaag nog eens na? Doe ik iets fout? Graag hulp.
Groetjes,
Jan A

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #19 Gepost op: 2018-12-20, 19:16:17 »
Mijn avonturen met de kortsluitmelding bij de overgang tussen twee boosters wil ik het forum niet onthouden.
De baanvoedingen zijn twee maal de 10764 als booster aan de witte z21. Ik gebruik twee degelijke transformatoren van Roco (10725) Ergens las ik dat de spanning voor de booster met deze transformatoren te hoog zou kunnen zijn met als gevolg problemen bij de boosterovergangen.
Ik beschikte nog over een transformatordimmer. Of de 10764 (afvlakking) hier tegen kan weet ik niet zeker. Beide boosters staan nu op de dimmer. De laagste spanning op de baan heb ik teruggereld naar ca. 15 volt. De hoogste naar ca. 17 volt. (was 19,4 volt) Ondanks de aanzienlijke spanningsverschillen op de baan tijdens het rijden blijft de kortsluitmelding weg. Wel zie ik af en toe bij de overgangen de rode led op een booster even oplichten.
Ik overweeg gestabiliseerde voedingen. Iemand daar ervaring mee?

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #20 Gepost op: 2018-12-20, 19:24:36 »
Voor de duidelijkheid: De primaire kanten van de transformatoren staan op de transformatordimmer. ( is een dimmer voor halogeen lampen.) sorry mijn tekst was niet duidelijk.
Groet: Jan A

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #21 Gepost op: 2018-12-20, 19:55:36 »
Hallo Jan.

Ik gebruik geen 10764 als booster maar wel voor voor andere dingen op de baan zoals als ik een extra klein baantje aanleg zonder aansluiting op de pc.
Hierbij heb ik altijd en nog de orginele trafo 10725 gebruik die ook in de startset van Roco hebben gezeten samen met de 20764 en dat heeft nooit problemen opgeleverd, dus het probleem dat de spanning te hoog zou zijn zie ik niet zo.

Ik gebuik op mijn baan de centrale 10780 van Roco en daaraan 3x orginele boosters van Roco 10765 en deze hebben allemaal een eigen voeding 10725 en daar heb ik nog nooit iets gemerkt van te hoge spanning.
Spanning verschil tussen de baan gedeelte heb ik ook en dat komt ook doordat ik geen diode gebruik bij het stuk van de baan dat direct zit aangesloten op de centrale/booster en het gedeelte van de blokken dat via de melders loop, dit zijn melders van litfinski GMB 8 en geven een spanning verlaging an 0,7 volt en dat gaat allemaal goed. Zoals eerder gezegd ik gebuik wel orginele boosters van Roco.

Ik kan het probleem zoals bij jouw voorkomt bij mij niet terug vinden maar probeer wel mee te denken voor een oplossing, dus zodra mij iets te binnen scheid laat ik het weten.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2018-12-20, 19:58:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #22 Gepost op: 2018-12-20, 21:00:12 »
Dag Piet,
Dank voor je bericht. En..... je bericht brengt mij op een idee!!!
Het volgende:
Ik stuurde je al het yro bestand van mijn baan. Je ziet daarin de rotonde. In die rodonde zit ook de scheiding tussen de beide boosterdelen. Door het intekenen van de rotonde in mijn banenplan herkent de route van de trein de rotonde zonder de bezetmelding aan te sluiten. De twee rotondedelen zitten rechtstreeks op de betreffende 10764 ZONDER bezetmelder. En daar val ik door de mand, want alle aansluitingen rond de rotonde zitten WEL aan een bezetmelder. Ik mis dus in de rotonde 0,7 volt spanningsverlagiing ten gevolge van de missende diode. Pfff “ Hoe dom kan ik zijn”....
Mijn complimenten en dank. Ik ga de diodes plaatsen. Je hoort nader.
Dit zou de oorzaak moeten zijn van mijn probleem.

Grt JanA

GerardWassink

  • Gast
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #23 Gepost op: 2018-12-21, 07:35:23 »
Jan,

Wellicht ten overvloed: gebruik twee diodes die anti-parallel worden geschakeld in verband met het wisselsapanningskarakter van DCC!

Succes,

Gerard

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #24 Gepost op: 2018-12-21, 09:22:16 »
Ja Piet.
Ik realiseer mij dat. Twee diodes antiparallel.
Je hoort.
Grt. Jan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #25 Gepost op: 2018-12-21, 09:59:54 »
Jan,

Het laatste berichtje is van Gerard,
Ja we worden ouder en vergissen ons allemaal wel eens,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #26 Gepost op: 2018-12-21, 20:28:09 »
Jan,

Het laatste berichtje is van Gerard,
Ja we worden ouder en vergissen ons allemaal wel eens,


 :D :D

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #27 Gepost op: 2018-12-21, 21:08:26 »
Sorry Gerard. Bij vergissing reageerde ik naar Piet. Ouderdom?!
Ter zake:
De diodes ( antiparallel) zijn aangbracht in de voeding van de rotonde en brengen verbetering. Helaas is het geen volledige oplossing bij het rijden van de ene booster naar de andere. Bij eerdere voorbereindende proeven zag ik uitval bij een spanningsverschil tussen twee boosters van 0,5 a 0,7 volt. Ook met het toepassen van de diodes zie ik spanningsverschillen van ca. 1,5 volt als één booster zwaarder wordt belast t.o.v. de andere. Gevolg: kortsluitmelding bij boosterwisseling.
Hoe verder:
In het nieuwe jaar haal ik alle treinen van de baan. Omdat trafo en boosters dezelfde typen zijn moeten de spanningen gelijk zijn. Ik controleerde dat eerder bij losgemomen boosteruigangen. ( was ok!) Per booster kan ik een belastingslijn bepalen. ( verhouding stroom/spanning) De wissels en seinen draaien op een derde booster. Blijven buiten schot.
Ik zie dan drie mogelijkheden:
- De baanopsplitsing herzien.
- De treinenloop afstemmen op de stroomverbruik per booster.
- De voedingsspanning stabiliseren.
De voorkeur gaat uit naar het laatste. Wie heeft daar ervaring mee?
Kortom: Genoeg om over na te denken tijdens de kerst.
Zijn er verdere tips: Graag hulp.
Mooie dagen gewenst.
Hartelijke groet, Jan A

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #28 Gepost op: 2018-12-21, 23:24:00 »
Jan,

Even een vraagje wat mij nog niet helemaal duidelijk is of mogelik niet goed gelezen.

Waar vindt de kortsluiting plaats, tussen de overgang van de z21 en een booster of is dat de overgang tussen twee booster of ook bij beide.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Opdeling baan met wee boosters
« Reactie #29 Gepost op: 2018-12-22, 05:59:25 »
Dag Jan,

Aan de kant van de boosters:
Hebben je boosters eigen voeding intern of worden ze extern gevoed door een trafo?
Wat is het vermogen van die voeding (hoeveel stroom moeten ze kunnen leveren?)

Aan de kant van de baan:
Hoeveel vermogen wordt er per 'boosterkring' gebruikt?
Hoeveel stroom wordt er afgenomen?

Bekabeling:
Hoe staat het met je bekabeling?
Welke diktes gebruik je en hoe lang per dikte?

Zie deze blog voor wat theorie achter mijn vragen.

Gerard