Auteur Topic: Geluid te hard  (gelezen 5393 keer)

Offline OnMu

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 0
Geluid te hard
« Gepost op: 2018-12-29, 12:01:15 »
Hallo.
Ik heb onlangs via MP een Roco TEE Ram gekocht (NS1002). Deze is digitaal en sound. Echter het geluid staat te hard. (ESU vanaf fabriek) Wie kan mij helpen hoe ik dat aanpassen?
b.v.d.
Onno.
« Laatst bewerkt op: 2018-12-29, 12:07:55 door OnMu »
HO gelijkstroom. Traincontroller Bronze. Roco Z21 zwart.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geluid te hard
« Reactie #1 Gepost op: 2018-12-29, 12:35:43 »
Onno,

De geluiden kun je aanpassen met je CV in te stellen.
De juiste Cv staat in de handleiding die bij de lok is, vermoedelijk is dat Cv 50 voor de minimum snelheid en Cv 51 voor de maximale snelheid, de waardes zijn in te stellen tussen 0 en 256 en zal waarschijnlijk op de fabriek instelling staan en die is denk ik 128

Raadpleeg de beschrijving die bij de lok is voor de juiste gegevens.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline OnMu

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 0
Re: Geluid te hard
« Reactie #2 Gepost op: 2018-12-29, 13:01:02 »
Bedankt voor jouw antwoord Piet.
Maar het gaat ook om het opstarten en stationair draaien.
Onno.
HO gelijkstroom. Traincontroller Bronze. Roco Z21 zwart.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geluid te hard
« Reactie #3 Gepost op: 2018-12-29, 13:08:57 »
Onno,

Gaat waarschijnlijk ook automatisch mee met de instellingen.
omdat ik deze lok niet ken en ook niet weet welk type Esu decoder er inzit is dat moeilijk te zeggen.
Heb je deze lok nieuw gekocht, vermeld dan even het artikelnummer van Roco en dan is het makkelijker zoeken.
Bij een nieuwe lok zit altijd een handleiding en daarin moet het staan.

Ps. Een beetje laat maar ik zie nu dat je de lok via MP hebt gekocht en als er dan geen handleiding bij is dan wordt het gewoon even uitproberen  met Cv 50 en 51

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-12-29, 13:47:03 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Geluid te hard
« Reactie #4 Gepost op: 2018-12-30, 11:38:24 »
Is het mogelijk dat het hier om een vergissing gaat.
Er wordt gevraagd dat het volume van de sound te hard is en het antwoord is om de snelheid aan te passen.
het mooiste is om de loc uit te lezen met programmer, dan kun je zien met welke cv het volume aangepast kan worden
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geluid te hard
« Reactie #5 Gepost op: 2018-12-30, 11:53:22 »
Hallo Nicoh

mogelijk een beetje verwarrend zoals het is geformuleerd maar wat ik bedoelde is dat met Cv 50 de geluidsterkte word ingesteld bij minimale snelheid, langzaam rijden en waarschijnlijk ook bij stilstaan  en met Cv 51 wordt de geluidsterkte ingesteld bij maximale (ingestelde) snelheid.

Cv 51 staat meestal op 192 en niet zoals ik eerder vermelde 128

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Geluid te hard
« Reactie #6 Gepost op: 2019-01-03, 13:30:40 »
Hallo,

Met mijn DR220 Taigatrommel had ik dit probleem ook. Elders op dit forum staat hoe het uiteindelijk is opgelost. Misschien heb je er iets aan.

Succes
Louis