Auteur Topic: DR4018 wat is wat op de uitgangen  (gelezen 3870 keer)

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
DR4018 wat is wat op de uitgangen
« Gepost op: 2019-03-16, 18:07:03 »
Ik heb een Fleischmann baan na lange tijd weer opgebouwd.
Dit keer ben ik begonnen met digitaal *z21 wit + wifi + Multimaus.
Alles Profirail.
Omdat mijn kleinkinderen ook moeten kunnen spelen met de trein had ik eerst zelf een schakelbox gemaakt voor de wissels, verlichting etc.
Hierin werk ik met bipolaire relais voor indicatie van de rijrichting en schakelen doe ik met 6900 wisselschakelaars van Fleischmann.
Nu wil ik zelf meer gaan werken met de z21 (al dan niet via Wifi op PC en iPad met de app) en dus DR4018 decoders.
Omdat ik uiteraard niet rechtstreeks de DR4018 ook op die box kan aansluiten (er mag geen externe spanning op de uitgangen van de DR4018 komen) heb ik ook blokken van 8 Arduino relais gekocht.
Maar nu zit ik met een vraag over die uitgangen van de DR4018.
Je hebt de aansluitingen C (Common) en de genummerde uitgangen 1 t/m 16.
Eerst kreeg ik de horen dat de DR4018 naar 0 schakelt, dus vandaar die Arduino die dus geschakelt wordt naar 0.
Nu echter begin ik sterk te twijfelen en vraag ik mij af of het niet zo is dat de uitgangen 1 t.m 16 niet een puls krijgen van een (DC of AC) spanning en de C de nul (0) is.
Wie kan mij vertellen wat ik mij moet voorstellen van elke C uitgang en de 2 bijbehorende uitgangen.

Helaas wil/moet ik dus gaan werken zoals ik aangaf omdat ik ooit een keuze heb gemaakt vanwege mijn kleinzoons en alle dure hardware al heb aangeschaft.
Ik moet sowieso die Arduino iets aanpassen om niet alle C aansluitingen van de DR4018 met elkaar verbonden te hebben.

Maar nu zit ik dus met wat nu waar uit of in gaat bij de DR4018.
Kan ik nu gewoon via de IN van de Arduino de input naar 0 trekken, of moet ik de Opto op de Arduino overslaan en direct die transistor aansturen.
Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om met de DR4018 de VCC per opto aan te sturen en de bijbehorende IN's van de Arduino dan aan de bijbehorende C te leggen. Dat hangt dus allemaal af van hoe die DR4018 werkt en dat hele stuk moet ik ook nog uitpluizen.
Aanpassen moet ik sowieso omdat je op de uitgangen van de DR4018 geen externe spanningen mag zetten.
Schema Arduino per relais zie de bijlage
« Laatst bewerkt op: 2019-03-17, 09:24:04 door lobo405 »

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: DR4018 wat is wat op de uitgangen
« Reactie #1 Gepost op: 2019-03-28, 10:59:03 »
Nou, omdat ik hier geen antwoord kreeg op mijn vraag ben ik verder gaan speuren op internet.
Nergens iets te vinden.
Toch nog maar weer een keer mijn vraag neer gelegd bij Digikeijs en deze keer kreeg ik een goede reactie van een andere medewerker daar.
Hieronder even een weergave van die reactie van Digikeijs (mijn dank richting die medewerker).

De C is dus de Common plus.
Deze 8 x C aansluiting zijn feitelijk intern doorgelust, maar het advies is toch elke C te gebruiken met de bijbehorende 2 ernaast liggende aansluitingen.
Op die C aansluiting komt, ongeacht of je een AC of DC externe voeding gebruikt, een DC spanning door de ingebouwde gelijkrichter.
Die andere 16 aansluitingen worden dus naar nul geschakeld bij activatie van die aansluiting/poort.
Als puls bij wissels en zo, constant of knipperend of whatever bij verlichting en seinen en dergelijke.

Ik kan dus gemakkelijk die Arduino 8 maal relaiskaart gebruiken zonder veel ombouwen, want die relaiskaart werkt met ingang naar 0 schakelen.
Perfect dus.

Ik hoop dat ik anderen hier ook iets mee heb kunnen helpen.
Groeten, Bob