Auteur Topic: Kom de Z21 niet in  (gelezen 8771 keer)

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Kom de Z21 niet in
« Gepost op: 2019-02-22, 21:10:57 »
Hallo, ik heb sinds kort een Z21 centrale maar ik kom wat ik ook doe met de maitenance tool niet in de Z21 ik heb het via de router geprobeerd , maar ook via directe verbinding met mijn Laptop (hier een vast IP adres ingegeven 192.168.0.111) ik krijg steeds de melding "could not communicate with the digital switchboard" uiteraard ook een ping gegeven op 192.168.0.111 met als resultaat:

Pinging 192.168.0.111 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.31: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.31: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.31: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.31: Destination host unreachable.

Ping statistics for 192.168.0.111:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Diverse keren kabels gewisseld en alle versie's van aansluiten geprobeerd;   Laptop> router > Z21 met kabels /     Laptop >WIFI> router > Z21 /         Laptop direkt > Z21 (met en zonder vast IP adres)
Heb van de winkel waar ik hem heb gekocht een 2e exemplaar gehad want ik dacht dat de 1e defect was op de WAN ingang maar helaas bij de 2e het zelfde probleem dus het moet volgens mijn ergens bij het IP adres liggen , of een geblokkeerde poort of zo maar ben wat dat betreft een digibeet.
Kan iemand mij hier bij helpen of is dit een bekend probleem


GerardWassink

  • Gast
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #1 Gepost op: 2019-02-23, 07:59:52 »
Goedemorgen,

Wat je zou kunnen proberen is een netwerkscan te doen, bijvoorbeeld met dit programma (Windows 10), of met dit programma (MacOS).

Dat zal je vertellen of je IP adressen kloppen. Het Windows programma ziet er goed uit maar dat heb ik nog niet getest. Zal dat in de loop van de dag even doen. Met LanScan voor Mac heb ik goede ervaringen.

Succes, laat je weten hoe het gaat?

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #2 Gepost op: 2019-02-23, 08:59:09 »
Ik heb het Windows programma nu ook getest, het geeft goede resultaten, vergelijkbaar en misschien zelfs iets beter dan LanScan. Het laat zelfs 'shares' per machine zien.

In de bijlage zie je een resultaat voor mijn netwerk.
« Laatst bewerkt op: 2019-02-23, 09:00:41 door GerardWassink »

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #3 Gepost op: 2019-02-23, 10:54:30 »
Goedemorgen Gerard, bedankt voor je reactie en de scanners , ik heb de router er weer tussen gezet en een scan uitgevoerd op 192.168.0.1-254 en op 192.168.1.1-254 maar kan geen IP van de Z21 vinden hij vind wel de router , ik probeer een screenprint bij te voegen maar dat lukt niet echt.



Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #4 Gepost op: 2019-02-23, 11:03:08 »
Kan het zijn dat de ingang gewoon geblokkeerd is maar dan zou dat bij alle 2 de boxen moeten zijn want ik heb ze nog beide hier staan en bij beide het zelfde resultaat , of ik doe iets verkeerd of er is is iets met de boxen , ik heb ook de firewall en de virus scanner uit geschakeld dus de poorten zouden vrij moeten blijven , ik gelezen dat de poorten 21105, 21106,en 34472 via UDP beschikbaar moeten zijn en dat de beveiliging daar problemen kan veroorzaken dus heb dat uitgeschakeld , UDP zegt me niets.Is er een manier om te zie of deze poorten ook daadwerkelijk beschikbaar zijn

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #5 Gepost op: 2019-02-23, 11:07:13 »
Misschien een domme opmerking maar ik toch niet toevallig een speciale kabel nodig naar de Z21 bv een waarvan de ene zijde andersom is aangesloten , ik gebruik nu normale internet kabels

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #6 Gepost op: 2019-02-23, 11:20:07 »
Ik heb eea geprobeerd met de screenprints kijken of er wat doorkomt

GerardWassink

  • Gast
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #7 Gepost op: 2019-02-23, 11:30:54 »
Goedemorgen Gerard, bedankt voor je reactie en de scanners , ik heb de router er weer tussen gezet en een scan uitgevoerd op 192.168.0.1-254 en op 192.168.1.1-254 maar kan geen IP van de Z21 vinden hij vind wel de router , ik probeer een screenprint bij te voegen maar dat lukt niet echt.

Heeft de router ook zo'n scherm? Vaak hebben routers wel een web-interface waarin je kunt zien welke apparaten zijn aangesloten. Maar die zal hem dan waarschijnlijk ook niet laten zien.

Kan het zijn dat de ingang gewoon geblokkeerd is maar dan zou dat bij alle 2 de boxen moeten zijn want ik heb ze nog beide hier staan en bij beide het zelfde resultaat , of ik doe iets verkeerd of er is is iets met de boxen , ik heb ook de firewall en de virus scanner uit geschakeld dus de poorten zouden vrij moeten blijven ,

Als jij "boxen" zegt, dan bedoel je neem ik aan Z21's? Ik denk dat de Z21's "vrijgeschakeld" moeten worden om via een router te kunnen worden gebruikt, maar dat weet ik niet zeker, Piet Heinst weet dat wel. Heb jij een "vrijschakel"  code voor je Z21?

ik gelezen dat de poorten 21105, 21106,en 34472 via UDP beschikbaar moeten zijn en dat de beveiliging daar problemen kan veroorzaken dus heb dat uitgeschakeld , UDP zegt me niets.Is er een manier om te zie of deze poorten ook daadwerkelijk beschikbaar zijn

Waar jij naar vraagt is UDP (User Datagram Protocol). Dit is een snel maar sloppy protocol voor toepassingen waarbij het verlies van een of twee pakketjes niet veel uitmaakt, zoals bij streaming van audio of video.

Het internet kent een heleboel 'protocollen'. De eerste daarvan is IP (het Internet Protocol).

Een andere goede bekende is TCP (van TCP/IP), dat is het Transmission Control Protocol. Dit is, in tegenstelling tot UDP, een "loss-less" protocol. Het verlies van een pakketje wordt gedetecteerd en opgelost door het opnieuw op te vragen. Dit verzekert de gebruiker van een accurate overdracht van gegevens.

Je kunt wel scannen of die poorten beschikbaar zijn, maar voorwaarde is dan eerst dat er een ping mogelijk is, anders heb je uberhaupt geen verbinding.

Misschien een domme opmerking maar ik toch niet toevallig een speciale kabel nodig naar de Z21 bv een waarvan de ene zijde andersom is aangesloten , ik gebruik nu normale internet kabels

De meeste moderne ethernet aansluitingen vangen dat zelf op.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2019-02-23, 11:34:41 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #8 Gepost op: 2019-02-23, 11:45:57 »
Goede morgen,.

Heb even snel mee gekeken maar ook naar aanleiding van Gerard zijn vraag over de vrijschakelcode  heb ik de volgende vraag,

Om onduidelijkheid uit te sluiten eerst maar eens even de vraag, heb je de Z21 (zwarte) of heb je de z21 (witte), hier is nogal eens spraakverwarring.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #9 Gepost op: 2019-02-23, 11:47:06 »
En: maak je gebruik van de "Z21®-Maintenance-Tool" ?
Zo niet, dan kun je die hier vinden: https://www.z21.eu/en/downloads/software-tools

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #10 Gepost op: 2019-02-23, 11:49:49 »
De codes heb ik hier liggen maar om de box vrij te schakelen  moet ik  toch eerst toegang tot de Z21 box hebben?
ik diverse malen een ping uitgevoerd maar geen resultaat
Het gaat om een witte , het plan was om eerst eens te kijken hoe alles werkt om dan later een zwarte aan te schaffen ,dan  kan ik de witte ergens anders als programmeer tool gebruiken maar zo a

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #11 Gepost op: 2019-02-23, 11:51:10 »
Ik heb de laatste versie van de maintenance tool gedown load

GerardWassink

  • Gast
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #12 Gepost op: 2019-02-23, 11:52:42 »
Ik heb de laatste versie van de maintenance tool gedown load

Ik weet niet zeker of die link ook voor de wittte z21 geldt.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #13 Gepost op: 2019-02-23, 11:53:54 »
Als het om de witte gaat kijk dan eens op de onderstaande filmpjes

http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1647.0


Een YouTube filmpje van pijpline Enschede over hoe je de code installeer op de z21 (witte)
https://www.youtube.com/watch?v=7ciavRPvczg

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline zaag

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
Re: Kom de Z21 niet in
« Reactie #14 Gepost op: 2019-02-23, 12:05:44 »
Heren sorry maar ben eruit ben zelf de schuldige , dacht dat ik de bij geleverde router moest aansluiten maar heb nu mijn bestaande huis router/modem direkt aangesloten op de Z21 en heb direkt contact met de box , ben zeer blij dat ik in ieder geval contact heb met de z21 ik denk dat als ik de Z21 heb aangemeld de rest vanzelf gaat .
Bedankt voorde moeite en tijd het heeft me de goede richting gebracht