Auteur Topic: Seinopvolging groen, geel, rood  (gelezen 4380 keer)

Offline AlexFL.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Seinopvolging groen, geel, rood
« Gepost op: 2019-03-03, 19:38:26 »
Hoi,

Ik ben onlangs aan de slag gegaan met de demoversie van traincontroller gold. Ik heb een testbaantje ingetekend, blokken met bezetmelder gedefinieerd en 3 aspect seinen (vooralsnog 1 richting) ingesteld. Nu vraag ik me af als ik met de simulator rond rijdt, gaan de seintjes wel op rood als de trein gepasseerd is maar hoe creëer ik nu een realistisch NL blokstelsel waarbij het "p"-sein toeleidend naar een rode geel toont en die daarvoor groen.


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinopvolging groen, geel, rood
« Reactie #1 Gepost op: 2019-03-04, 13:59:29 »
Alex,

Normaal is het zo dat de seinen in het algemeen de volgende betekenis hebben, De basis van het lichtseinstelsel wordt gevormd door drie kleuren: rood = stoppen, geel = langzaam, groen = veilig.
Als je geel ook wilt benutten dan zul je voor het blok/rail gedeelte waar geel voor bestemd is ook moeten aangeven dat  er in dat blok/rails langzaam moet worden gereden, je schept dan voor dat blok/rails en/of trein een voorwaarde en dat kan per trein worden aangegeven,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline AlexFL.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Seinopvolging groen, geel, rood
« Reactie #2 Gepost op: 2019-03-08, 19:40:30 »
Hoi Piet,

Maar ik zou willen dat het sein enkel geel toont als het daaropvolgende sein op rood staat, zoals in koploper of in het echt ook het geval is. dus is het volgende sein zelf geel of groen dan moet het voorgaande sein ook gewoon groen zijn.

Offline AlexFL.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Seinopvolging groen, geel, rood
« Reactie #3 Gepost op: 2019-03-16, 13:53:10 »
Inmiddels ben ik zover dat ik de standaard seinen bij het blok niet meer gebruik om de seinen op de modelbaan aan te sturen, hiervoor heb ik dummy's ernaast geplaatst met condities om zo een correct NL blokstelsel te hebben.

één stukje kom ik nog niet uit dat is het inrijsein van het station, als een rijweg van daar naar een stationsspoor staat ingesteld dan moet het sein uiteraard geel tonen, behalve als de rijweg ook al verder dan het stationsspoor is ingesteld, dan uiteraard groen. Omdat er 2 stationssporen zijn ging mijn allereerste poging  mis omdat het inrijsein dus tevens groen toonde als er een rijweg vanaf het andere stationsspoor veilig stond om te vertrekken.

Ik heb de condities zo ingesteld dat hij groen moet tonen, mits
inrijsein (block5) =groen
uitrijsein spoor 1 (block 1) =groen
wissel = rechtdoor

de andere mogelijkheid om groen te tonen is
inrijsein (block5) =groen
uitrijsein spoor 2 (block 2) = groen
wissel = afbuigend

Ik vermoed echter dat ik iets fout doe met de und & oder want het werkt momenteel alleen juist voor blok 1 en niet voor blok 2. Iemand hier die direct ziet wat ik moet aanpassen?



https://www.screencast.com/t/oZgjZHDJ