Auteur Topic: Even wat over mijn persoon  (gelezen 3953 keer)

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Even wat over mijn persoon
« Gepost op: 2019-03-17, 09:13:01 »
Hallo leden van DutchRoco.
Als inlognaam gebruik ik lobo405, maar mijn naam is Bob Loeffen.
Ik ben nog 66 jaar, gepensioneerd en al in mijn jonge jeugd was ik bezig met Fleischmann treinen, spoor H0.
Van het begin af aan rijd ik puur voor de kleine hobby, mijzelf en later onze zoons.
Na lang niets gedaan te hebben, heb ik na mijn huwelijk voor mijn zoons weer een baan gebouwd met veel zelfgemaakte, wel eenvoudige, besturingsmogelijkheden en blokbeveiliging. Tot de ruimte nodig was voor kamers van diezelfde zoons.
Ook daarna weer heel lang niets kunnen doen, maar in 2017 toch weer de hobby opgepakt, mijn vrouw vindt vooral de aankleding leuk.
Hernieuwd beginnen was mede dankzij een cadeau van mijn zoons. Een uitgebreide Digitale Startset, Fleischmann wederom.
Zelf heb ik daar intussen nog redelijk wat aan spullen bij gekocht.
Ik heb de baan zo dat ook onze kleinkinderen er, onder begeleiding, mee kunnen rijden, dus o.a. wissels via "gewone" 6900 wissel schakelaars en een zelfgebouwde besturingsbox met bi-stabiele relais voor rijrichting indicatie en een stuk beveiliging.
Dit laatste omdat ik een stuk binnenbaan heb, met rangeerterrein, waar de oudere analoge locs op rijden (niet eenvoudig om te bouwen naar digitaal).
Door een beveiliging kan ik een deel van die binnenring bij het digitale stuk trekken, met relais beveiligd ook.
De baan wordt nu weer wat uitgebreid en ik wil samen met de 6900 handbediening de wissels ook kunnen bedienen met de z21, met onder andere DR4018 decoders en dat ben ik nu aan het uitpluizen.
Ik hoop samen met het forum nog veel leuke informatie te kunnen delen en lezen.
« Laatst bewerkt op: 2019-03-17, 11:49:32 door lobo405 »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #1 Gepost op: 2019-03-17, 12:56:32 »
Hallo Bob,
Welkom op het forum. Je hele verhaal is natuurlijk herkenbaar. Eigen baanbouw golft een beetje met het leven mee :-)
Je huidige baan klinkt 'behoorlijk' qua omvang maar ook qua techniek, misschien kun je wat foto's plaatsen?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #2 Gepost op: 2019-03-17, 15:52:45 »
Hallo Martijn. Mooie foto's is op dit moment wat lastig omdat ik in een ombouw situatie zit van de zolder en ook van de baan.
Zo groot is hij niet, want sowieso vind ik dat ik te weinig ruimte heb, en ook het geld om dat te doen wat we graag willen is beperkt (Rutte bedankt!).
Maar daar gaat tzt wel verandering in komen hoop ik.
Een grote fout is geweest dat ik eerst een plek had waar ik rondom de baan kon komen en dus een wat diepe baan heb (circa BxD = 230x125).
Dat kan ik voorlopig niet echt veranderen, ik wil echter wel kijken wat daar mogelijk wordt.
Dan moet wel de hele opzet anders, ook qua bediening van de wissels etc.
Ik stuur wat foto's, schetsen en wensen van nu en afzienbare toekomst (spullen al wel in huis).
Ik hoop dat ik antwoord krijg op mijn vraag die ik hier heb gesteld (sectie vragen) over de uitgangen van de DR4018 decoders.

Alle reacties zijn welkom, want op het gebied van digitale zaken ben ik nog lerende.
Ik ben blij dat ik de z21 en de WiFi draaiende heb.
Nu nog de wissels en zo via de decoders en alles ooit draaiende krijgen via de iPad en via de pc (Koploper - ROCrail ik weet nog niet welk programma).
Want dat is absoluut nieuw voor mij.

Ik gebruik Anyrail 6 als baan ontwerp programma.
Baan 8c is de huidige baan, daar wil ik de bocht rechtsonder vervangen door de aanbouw baan 8c uitbouw.
Er komt dan een stuk van circa 185 cm rechtsonder bij, waarvan de aansluiting naar de oude baan maar circa 40 cm is, daarna wordt het circa 80 cm bij het opstelstuk voor de treinen (ik heb nu nog maar 2 digitale locs, pff die zijn echt prijzig).
Er zit dus een soort inham bij de aansluiting van de oude en de nieuwe baan zodat ik daar makkelijk overal bij kan.
Het lichtblauwe stuk is de sectie voor analoog, of eventueel digitaal als zodanig geschakeld. Het donkerblauwe is de rangeersectie.
Groen is alleen digitaal.
Het geblokte deel is het deel in tunnels, welke ik kan verwijderen voor onderhoud (of bij ontsporingen).
Vanaf wissel drie loopt de baan de "bergen" in naar een eindstation daar. dat hele stuk moeten we nog verder afwerken, maar er moet veel meer worden gedaan.
Indicatie van de rijrichting via de wissels werkte niet betrouwbaar, vandaar de wat ingewikkelde schakeling met bi-stabiele relais.
Dat was een leuke uitdaging.
Mede omdat ik dus analoog en digitaal, op weliswaar aparte gescheiden delen, gelijktijdig wilde laten rijden was het een extra uitdaging dit te realiseren.
De eis was in ieder geval dat de analoge dan allemaal op het rangeerterrein moesten staan, ook dat bepaalde wissels direct in een bepaalde stand moesten staan en ook dat sommige wissels juist wel of juist niet mogen werken, afhankelijk of ik de digitale locs op de binnenbaan wilde kunnen laten rijden.
Het is allemaal gelukt.
Met 1 druk op de knop kan ik kiezen voor analoog of digitaal op die binnenbaan.

Zodra ik meer tijd/ruimte/geld heb ga ik denk ik compleet opnieuw starten.
Dan zijn de kleinkinderen misschien ook groot genoeg om ook helemaal digitaal alles te doen en heb ik een goed programma gevonden en onder de knie.

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #3 Gepost op: 2019-03-17, 15:54:42 »
Nog wat plaatjes.

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #4 Gepost op: 2019-03-17, 15:58:51 »
En als laatste 2 foto's in pdf anders zijn ze te groot en de verbindingsconnector baan met bediening.
« Laatst bewerkt op: 2019-03-17, 16:09:18 door lobo405 »

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #5 Gepost op: 2019-03-28, 11:07:02 »
Ik was niet gelukkig met die uitbouw en heb hem aangepast.
Dus ook weer nieuwe wissels gekocht!
Hieronder dat nieuwe stuk.

Ik kan hier meteen wat aan huisjes en zo zetten (mijn vrouw eigenlijk dus  ;) )
Ook misschien later nog meer zaken, misschien kleine draaischijf.

Overigens heb ik ook het antwoord op mijn vraag over de DR4018 kunnen achterhalen.
Zie hiervoor mijn vraag over "wat is wat bij de DR4108"
« Laatst bewerkt op: 2019-03-28, 11:08:52 door lobo405 »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Even wat over mijn persoon
« Reactie #6 Gepost op: 2019-03-30, 13:07:02 »
Hallo Bob,
Ik was een aantal dagen niet op het forum en zie nu je uitgebreide reactie. Ga dat een goed bekijken... Fraai iig.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor