Auteur Topic: Rookgenerator instellen  (gelezen 5091 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Rookgenerator instellen
« Gepost op: 2019-04-04, 22:59:00 »
Hallo medespoorders,

Ik heb zopas een stoomloc met sound en rookgenerator aangeschaft (Roco 72147 met Seuthe nr. 11).

De rookgenerator werkt echter niet zoals het hoort: in stilstand is er haast geen rook, enkel bij hogere snelheden is er plots een plop-geluid (soort mini-explosie) gevolgd door een plotse rookuitstoot die na enkele seconden alweer op houdt.
Het lijkt wel of er in de rookgenerator een druk wordt opgebouwd die dan plots uitbarst.
Herkent iemand dit gedrag?

De leverancier raadde me aan om met de CV's 137,138 en 139 te spelen (respectievelijk om de rookgenerator in te stellen bij stilstand, lage snelheid en hoge snelheid). Ik heb geprobeerd met Trainprogrammer 5.9, maar die leest maar uit tot CV 128.
In de "direct programming" mode kan ik deze CV's wel uitlezen, maar geen wijzigingen wegschrijven.

De gelezen waarden zijn respectievelijk 80, 96 en 190 en die zouden volgens de leverancier eerder 80, 200 en 255 moeten zijn.
De waarde voor stilstand is sowieso correct, en toch is er dan helemaal geen stoom.
Ik heb de Multizentrale pro en de Multimouse Pro geupdate naar de laatste versie maar dat maakt geen verschil (enkel is het nu wel mogelijk om F21 tot F28 te gebruiken).

Iemand een idee hoe ik die CV's kan aanpassen en wat er verder zou kunnen fout zijn?

Groeten,Bert





Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen