Auteur Topic: Z21 en marklin wisseldecoder 74461  (gelezen 3991 keer)

Offline robbertjan

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Z21 en marklin wisseldecoder 74461
« Gepost op: 2019-04-02, 16:35:08 »
Recentelijk weer begonnen met de hobby. Rij 3rail (M) maar wel DCC. Heb nu een z21 te leen en locs lopen goed.
Ik kan alleen de wissels (voorzien van M74461) niet via de tracks aansturen.

Hopenlijks iets simpels wat ik niet heb kunnen vinden.
Iemand een idee?
bedankt alvast.
mvrgr
Robertjan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en marklin wisseldecoder 74461
« Reactie #1 Gepost op: 2019-04-04, 20:19:06 »
Hoi RobbertJan,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu exact gebruikt, 3 rail is normaal van marklink en gebruikt het Motorola formaat, je schrijft dat je Dcc rijdt en dat zou met wat aanpassingen best kunnen, ik ga er dan vanuit dat je de z21 gebruik zoals je schrijft en dat die dan dcc levert, de M74461 zijn wisselaandrijvingen die op het 3 rail systeem werken (Motorola) en die doen dan niets op Dcc van de Z21

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bart

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
  • z21 wit - Rockrail
Re: Z21 en marklin wisseldecoder 74461
« Reactie #2 Gepost op: 2019-05-31, 23:04:45 »
Zit ongeveer met het zelfde probleem maar ik maak gebruik van Littfinski (S-DEC-MM) wisseldecoders. Deze zijn Multiprotocol.
Stel ik mijn Z21 wit via de maintenancetool in op alleen MM dan werkt alles prima,
verander ik de instelling naar DCC en MM of alleen DCC dan kan ik nog maar een paar adressen (5,25,30) aansturen.
Ook het omzetten van de instelling MM of DCC in de App of het programma Rocrail heeft geen enkel effect.
Zijn er nog andere instel mogelijk heden of worden we door ROCO voor de gek gehouden??

Bart

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en marklin wisseldecoder 74461
« Reactie #3 Gepost op: 2019-06-02, 15:17:06 »
Bart,

citaat van Bart,
Zit ongeveer met het zelfde probleem maar ik maak gebruik van Littfinski (S-DEC-MM) wisseldecoders. Deze zijn Multiprotocol.
Stel ik mijn Z21 wit via de maintenancetool in op alleen MM dan werkt alles prima,

Dat dit prima werkt klopt maar waarschijnlijk zit het probleem in het woordje, Multiprotocol,
Littfinski heeft twee soorten S-DEC-4
De ene met aanduiding DC is geschikt voor twee rail systeem (gelijkstroom in de volksmond, digitale gelijkspanning).
De ander aanduiding met MM is geschikt voor Märklin-Motorola drie rail systeem (ook wel genoemd wisselspanning al is dat niet juist).

Dus Multiprotocol wil niet zeggen dat je DC en MM zomaar door elkaar kunt gebruiken, het kan wel zo zijn dat een centrale met beide systemen kan werken (meestal niet te gelijk) en instelbaar is voor de een of de andere
Dit wil zeggen dat de twee verschillende decoders niet door elkaar kunnen worden gebruikt en dat is wat veel mensen verwarren met de aanduiding Multiprotocol.
Veel makers van sytemen hebben een eigen protocol zoals van Roco, fleisschmann, Arnold, Trix enz die wel allemaal met het DC systeem werken maar wel een eigen protocol hebben en daardoor onderling wel kunnen worden gecombineerd,

Märklin-Motorola heeft een eigen protocol die anders is, hierdoor is de data overdracht anders dan die van DC, Data zijn de opdrachten die de decoders krijgen om een opdracht uit te voeren.

Hoop dat het een klein beetje duidelijk is, als er nog andere zijn die het willen aanvullen, graag.

Groetjes Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en marklin wisseldecoder 74461
« Reactie #4 Gepost op: 2019-06-02, 18:48:22 »
Robbert Jan,

 Rij 3rail (M) maar wel DCC

kun je dit eens iets toelichten, begrijp het niet helemaal goed.
je rijdt 3rail Märklin-Motorola en je wilt de wissels voorzien van 74461 aansturen met DCC (digitale gelijkstroom), volgens mij gaat dat niet goed.

Märklin-Motorola en DCC hebben een totaal verschillende manier van data overdracht.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders