Auteur Topic: reedcontact en z21 detector x16  (gelezen 3298 keer)

Offline apintveld

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
reedcontact en z21 detector x16
« Gepost op: 2019-07-15, 21:30:07 »
beste forumleden,

Ik ben mij aan het oriƫnteren om met het reed-contact van Roco (61193) in combinatie met Z21 detector X16 (10819) en z21 start terugmeldingen te krijgen in de z21 app en iTrain.

Wat ik begrepen heb uit de handleiding is dat het reed-contact onder de rails kan worden geklikt en dat het andere einde kan worden aangesloten op de Z21 detector X16 en dat d.m.v. een magneet onder een trein het een melding geeft die te zien is in de z21 app. Foto 2
Overigens geeft Roco geen voorbeeld in de Z21 detector handleiding met een eigen product (61193). foto 1

ik vraag mij nu af of het andere eind van het reed-contact kabeltje contact moet maken met de rails?
En zoja, welke van de 2 grijze uiteinden dan aan de rails zou moeten.
Of dat het onder de rails klikken van het reed-contact en aansluiten op de detector voldoende is.

Hopelijk kan iemand mij enige duidelijkheid geven.

met vriendelijke groet,
Aart


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: reedcontact en z21 detector x16
« Reactie #1 Gepost op: 2019-07-15, 23:59:16 »
Aart,

citaat,
ik vraag mij nu af of het andere eind van het reed-contact kabeltje contact moet maken met de rails?
En zoja, welke van de 2 grijze uiteinden dan aan de rails zou moeten.
Of dat het onder de rails klikken van het reed-contact en aansluiten op de detector voldoende is.

Een eind van het reedcontact moet aangesloten worden op de rails en het ander eind moet via een 2,3 Kohm weerstand aan de detector worden aangesloten, welke van de twee grijze draden je aan de rails of de detector aansluit maakt niet uit.
Dus onder de rails en aansluiten aan de rails en detector.

Waarom wil je deze met reed contacten aan sluiten en niet gewoon op de rails zoals op blz 8 van de handleiding (2-Leitergleis), hier moet wel de rails onderbreken en bij reed contacten niet maar is veel goedkoper.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline apintveld

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: reedcontact en z21 detector x16
« Reactie #2 Gepost op: 2019-07-16, 11:17:58 »
Piet,

bedankt voor je snelle antwoord.

Ik dacht dat het reed contact compleet was met de 2,2KOmh weerstand in dat uiteinde. In de beschrijving behorende bij foto 2 was niet duidelijk dat een van beide grijze kanten aangesloten moest worden op de rails.
Op foto 1 staat dus eigenlijk wel het eigen product (61193).
 
Je hebt wel gelijk dat de andere methode op blz 8 goedkoper is maar ik vond het eigenlijk zonde om in de rails te gaan zagen vandaar dat ik naar deze optie keek.

Aart


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: reedcontact en z21 detector x16
« Reactie #3 Gepost op: 2019-07-16, 12:09:09 »
Aart,

Doorzagen van de rails is niet noodzakelijk, als je de baan zo indeelt dat het begin en het eind van een blok op die plaats is waar de rail aan elkaar worden verbonden met de rails lassen (art no 42610), je kunt dan voor de raillassen kunststof raillassen nemen (art no 42611) en heb hebt dezelfde mogelijkheden

Ik denk ook nog dat er meer mogelijkheden zijn in het programma, bij Itrain weet ik het niet omdat ik Traincontroller gebruik, als je met stroomdetectie werkt.

Het is best mogelijk dat de 2,2 Kohm er in zit maar dat kun je wel even meten om het zeker te weten, ik denk dat deze er niet in zit omdat in de gebruiks aanleiding daar niet van bij staat.

Roco heeft twee verschillende reeds contacten in het programma, art no 61193 en art no 42605

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2019-07-16, 12:27:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline apintveld

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: reedcontact en z21 detector x16
« Reactie #4 Gepost op: 2019-07-16, 13:57:52 »
Piet,

dank voor de info, in ga me in de railbussen ook eens in verdiepen.

Ik kan het natuurlijk ook bij Roco navragen over die 2,2 kOhm.

Mocht ik nog vragen hebben kom ik daar bij je op terug.

met vriendelijk groet,
Aart