Auteur Topic: Wat is de beste boosterverdeling?  (gelezen 4273 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Wat is de beste boosterverdeling?
« Gepost op: 2019-08-02, 10:02:16 »
Hallo medespoorders,

In bijlage een afbeelding van mijn baanplan.
De 2 sporen (4 blokken) bovenaan zijn een bovengronds schaduwstation dat niet zichtbaar wordt.
Ik wil deze baan opdelen in 2 booster secties en de vraag is nu wat de optimale verdeling is:

- noord - zuid: totaal ongelijke verdeling qua verbruik
- binnenkring/buitenkring: toch nog ongelijke verdeling omdat in de binnenkring vooral manueel gerangeerd zal worden
  terwijl in het schaduwstation regelmatig een doorschuif operatie van oost naar west zal gebeuren
- oost - west (verticale scheiding in het midden van het baanplan: qua verbruik optimaal verdeeld lijkt me, maar wel 8 booster overgangen
  boven elkaar die constant en misschien wel gelijktijdig overreden zullen worden met een grotere kans op problemen.

Wat denken jullie?

Groeten, Bert
 
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #1 Gepost op: 2019-08-02, 10:17:06 »
Beste Bert,


De inzet van boosters kun je het beste bepalen op basis van het (te verwachten) stroomverbruik.
Dus in blokken de tegelijkertijd aanwezige lok's en rijtuigen met verlichting en ev. andere stroomverbruikers.


Deze optelsom levert je de plekken met boosters op.




Gr en succes,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

GerardWassink

  • Gast
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #2 Gepost op: 2019-08-02, 11:13:31 »
Dag Bert,

Hoeveel loc's gaan er tegelijk rijden?

Dat is het meest bepalend.

Ik heb best een grote baan, en er rijden soms 5 locs tegelijk terwijl er dan nog een paar (op sound) staan te idle'n... en ik stuur de hele baan aan met één Digitrax booster (een DB 200+).

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2019-08-02, 11:17:14 door GerardWassink »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #3 Gepost op: 2019-08-02, 11:43:42 »
Dag Gerard,

Vermoedelijk 5 à 6 (o.a. door het doorschuiven in het schaduwstation).
Jouw Booster levert blijkbaar 8 A, maar die van Roco maar 3 A en voor de z21 geldt blijkbaar maar 2,5 A continu belasting
om een reserve 0,5 A over te houden voor wisselsturing e.d.
Vandaar dat ik aan 2 Roco boosters denk, ook omdat ik die al heb ;)

Groeten, Bert 
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #4 Gepost op: 2019-08-02, 13:57:40 »
Bert,


Je berekening klinkt plausibel. 400-500 mA per loc (moderne motoren en led's). Een idle stroom van 100 mA. Dus alles ok.
M.b.t. de boosters, 3 A is niet voor niets voor H0 banen. Bij een hogere stroomsterkte wordt het soms puntlassen[size=78%] [/size] 8)
Je moet dan echt je zaakjes (polariteit en geen kortsluit schakelingen zoals keerlus detecties e.d.) op orde hebben.
Je z21 wordt om dit soort redenen (grosso modo) ingesteld op 2,5 A.


Als je je 10764/1 wilt ombouwen naar een booster, dan is de kans groot, dat een flinke sluiting een crematie veroorzaakt n de 10764/1.
Wel zou de 10764 elektrisch meer aankunnen dan de 10761.


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

GerardWassink

  • Gast
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #5 Gepost op: 2019-08-02, 14:06:16 »
Ik zou buitenbaan en schaduwstation scheiden van het rangeer gedeelte en die beide van een booster voorzien denk ik.

Gerard

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #6 Gepost op: 2019-08-02, 14:42:59 »
Bert,


Nog even een tip van het BNLF van Karts Drenth.



Karst Drenth[size=0.85em][/size][/size]
  • [size=0.85em] Offline[/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em][/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em]Berichten: 9327[/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em]NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen[/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em][/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em] [/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em] [/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em] [/font][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em]
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2008, 23:07:25 »
[/size][size=0.85em][/size][/size][/size]
[size=0.85em]Reageer[/r]
[/b][/font][/size][/size][/size]
  • [size=0.85em]Citaat[/b][/font][/size][/size][/size]
[size=0.85em][/size]
  • [size=0.85em][/l]










    ... de bovenste als booster. Eenvoudig doorpluggen dus


    Natuurlijk even de kortsluittest gedaan... De kortsluitdetectie werkt voortreffelijk !!


    Gr,


    Dirk


    [/color]
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #7 Gepost op: 2019-08-02, 17:01:29 »
Gerard:

Ik vermoed dat dat de veiligste oplossing zal zijn: maar 2 booster overgangen die niet constant overreden worden.
Wel nog enigszins een ongelijk evenwicht, maar ik kan de wissels e.d. nog op de booster van de binnenbaan plaatsen.

Dirk:

Dat draadje ken ik. Werkt idd voortreffelijk tot je zoals ik gedaan heb een blok voedt én via stroomdetectie én rechtstreeks.
Eén van de doorslagdiodes die de uitgang beveiligen tegen uitwendige spanningspieken is blijkbaar permanent doorgeslagen.
Er is geen zichtbare schade zoals bij een stevige kortsluiting.
Alleen zou ik nog het schema van de 10764 willen bemachtigen om te zien hoe die diode juist in het schema past, maar dat schema
lijkt nergens te vinden. Als iemand een link weet graag dan.

Mvg, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wat is de beste boosterverdeling?
« Reactie #8 Gepost op: 2019-09-16, 10:19:54 »
Goedemorgen,


Het enige schema dat momenteel te vinden is, is het schema van Karst Drenth.



Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.