Auteur Topic: reset kortsluit toestand vanuit app of maintenance  (gelezen 4461 keer)

Offline lobo405

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
reset kortsluit toestand vanuit app of maintenance
« Gepost op: 2020-01-21, 19:40:30 »
Ik heb op mijn baan de z21 plus router en andere zaken als wissel/bezetmelders etc op een soort slede onder de baan.
Fijn dat niet alles zichtbaar is, maar toch redelijk makkelijk voor onderhoud naar voren te schuiven.
Te vaak wil ik echter ook niet doen.
Maar helaas gebeurt het toch wel eens dat er sluiting is en de z21 op "tilt" gaat.
Dan moet de Stop knop op de voorkant worden ingedrukt.
Bij sommige andere units (zoals de Intellibox) kun je dat vanuit de besturing resetten.
Ik kan niet vinden of dit ook kan met de z21.

Vraagje daarnaast.
Mag je op de z21 een wat hogere voedingsspanning aansluiten dan de bijgeleverde voeding?
Op de Z21 (de zwarte profi versie) kun je die track spanning instellen, op de witte alleen door een hogere voedingsspanning.
Lijkt me vreemd om zo maar een hogere voedingsspanning te mogen aansluiten.

Groet, Bob

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: reset kortsluit toestand vanuit app of maintenance
« Reactie #1 Gepost op: 2020-01-28, 12:47:07 »
Bete Lobo-405,




Het verhogen van de voedingsspanning boven het toegestane bij z21 lijkt mij risicovol. De "teveel" aan spanning wordt omgezet in warmte en zou wel eens te veel kunnen worden.


De reset van de z21 is anders dan in een IB.
Een IB geeft een software reset (dus de processor gaat niet door adres 0 (hardware reset), maar de applicatie stopt en wordt weer opnieuw gestart), terwijl de z21 wel een hardware reset krijgt.


Het op tilt gaan van de z21, kan duiden op een overschrijding van de maximale stroomsterkte. Ik zou dan zoeken in het toepassen van een booster en de belasting elektrisch gaan opdelen.




Succes,


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: reset kortsluit toestand vanuit app of maintenance
« Reactie #2 Gepost op: 2020-01-28, 13:38:59 »
Nog ter aanvulling, als je wissels via je z21/MM aanstuurt, kost dat stroom. Misschien enkele met een schakelaar buiten de z21/MM combo om schakelen.


Warmte is veroudering van de halfgeleider componenten.
Ten tijde van de electronica buizen was de gloeidraad een probleem door de warmte/veroudering. Toen de halfgeleider wereld ons, de consument en professional bereikte, was dat alles. Een transistor zou het eeuwige leven hebben. Warmte echter, veroudert de halfgeleider.


Dus probeer warmte in je z21 te vermijden. Overigens geldt dat ook voor decoders e.d.


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.