Auteur Topic: Multimaus  (gelezen 5422 keer)

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Multimaus
« Gepost op: 2020-02-12, 20:25:36 »
Hallo leden.

Ik heb precies de instellingen van de MM gevolgd zoals beschreven hier in het forim.
Alleen kan ik met het numerieke toetsen bord de loc ook laten rijden,of beter gezegd als ik op nr 1 druk gaat dan de loc die hierop geprogrammeerd is dan rijden.
Als voorbeeld ik heb een BR 218 op aders 4 als ik dan op 4 druk komt hij niet op het display,alleen as ik de pijltoetsen gebruik kan ik wel de loc selecteren.
Snap ik het nu niet goed of zit het anders in elkaar ??
Graag advies.

M.vr.gr.Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 2020-02-13, 16:53:55 »
Beste Hans,




Normaliter gesproken kunnen onder de Functie toetsen wissels geprogrammeerd worden (sneltoets). Daar zit waarschijnlijk het probleem: de loc's zijn onder de F-toetsen terecht gekomen.
Als je de toggle switch loc/wissel gebruikt, kun je dan de loc's oproepen?
 
Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 2020-02-13, 20:40:58 »
Hans,

Het verhaal is mij niet helemaal duidelijk maar we proberen het toch om een oplossing te zoeken.

Allereerst eens kijken of de begrippen helemaal duidelijk zijn.
Je kunt een lok op 2 manieren met de multimaus bedienen,
1e, je kunt met de multimaus de lok laten rijden in de rijmode, gewoon dus met het ingegeven nummer wat overeenkomt met het adres in de decoder.
2e door de benaming die je heb gegeven aan de lok in de bibliotheekmode.

Op je multimaus zitten dus 2 mogelijkheden, het wisselen tussen deze 2 mogelijkheden doe je door op de shifttoets te drukken en gelijk tijdig op de Lok/wisseltoets.

In de rijmode zie je op het display van de multimaus de letter L staan cijfers erachter variërend van 0000 t/m 9999 en deze cijfers kun je met de pijltjestoets (links en recht naast stop) veranderen, als je nu hetzelfde cijfer hebt als het adres dat in de decoder in de lok is geprogrammeerd dan kun je met de draaiknop de lok laten rijden. dit is een simpele en eenvoudige methode.

In de bibliotheek methode (shift en wissel/lok toets drukken)kun je het volgend zien in het display er staat de naam van de ingevoerde  lok maar er kan ook staan New ? door nu op de pijltjes toets te drukken kun je de juiste lok opzoeken die overeenkomt met de lok die je wilt laten rijden, draai aan de regelaar en de betreffende lok zal gaan rijden.

Het invoeren van het adres in de lok doe je als volgt.
druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in het nummer dat je bij deze lok wilt hebben
druk op OK


Bij het programmeren van de decoder in de lok, alle andere loks van de rails af omdat anders alle loks op dit adres worden geprogrammeerd, uitgezonder natuurlijk als je een appart programmeer spoor hebt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-02-13, 20:49:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Multimaus
« Reactie #3 Gepost op: 2020-02-14, 16:12:51 »
Misschien maakt dit het duidelijker.

4 locs staan in de MM.
Onder de nummers 3 4 5 6.

Nu heb ik de locs ook benoemd. Br 218 Br 220 Br182 enz.

Nu was de vraag kan ik dan de locs oproepen via het numerieke toetsenbord van de MM.

Dus als op 3 druk gaat dan de BR 218 rijden,of moet het via de pijltjes toets rechts en links.

M.vr.gr .Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus
« Reactie #4 Gepost op: 2020-02-14, 16:45:03 »
Hans,

Helaas lukt het niet met de numerieke toetesen, je moet het nummer wijzigen door op de pijltjes toets te drukken.
Als je de pijltjestoets langer ingedrukt houd dan gaat de nummers snel lopen.
De numerieke toetsen zijn voor de functies bedoelt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Multimaus
« Reactie #5 Gepost op: 2020-02-14, 18:25:39 »
Tip van Flip: gebruik op langere termijn geen loc met adres 3!

Als je een nieuwe digitale loc binnenkrijgt heeft die standaard altijd adres 3.
Zo’n nieuwe loc kun je dan direct en zonder problemen even uitproberen zonder hem eerst een ander adres te moeten geven en zonder dat er een andere loc gaat mee-rijden.

Na het uitproberen zet je hem natuurlijk op een eigen adres.

Gerard

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Multimaus
« Reactie #6 Gepost op: 2020-02-19, 01:16:33 »
Dat is een goede tip van Flip.
Maar hoe zet ik de loc van adres 3 naar een ander adres in mijn geval word dat 8.

Gr Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: Multimaus
« Reactie #7 Gepost op: 2020-02-19, 10:30:05 »
Dag Hans,

Daarvoor zul je de decoder in je loc moeten programmeren.

Groet, Gerard

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Multimaus
« Reactie #8 Gepost op: 2020-02-19, 17:01:36 »
De loc die op adres 3 staat komt uit een start set.
Moet ik dan adres 3 wijzigen of bewerken.
En kort uitgelegd hoe?

M.vr.gr.Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus
« Reactie #9 Gepost op: 2020-02-19, 18:31:08 »
Hans,

Adres 3 wijzigen

Haal alle andere loks van de baan anders komen ze allemaal op het nieuwe adres te staan.


Het invoeren van het adres in de lok doe je als volgt.
druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in het nummer dat je bij deze lok wilt hebben
druk op OK

en klaar is het

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans.L

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Multimaus
« Reactie #10 Gepost op: 2020-02-19, 23:49:05 »
Oké dank je Piet.

Maar op adres 3 staat BR 204.
Verhuist dat adres dan mee naar adres 8?
Want ik wil adres gebruiken voor de te digitale te maken locs.
Wat ik er van begrijp heeft deze loc altijd adres 3??

M.br.gr.Hans