Auteur Topic: Welkom in Harmunsdijk  (gelezen 2962 keer)

Offline Harmun

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
  • Harry
Welkom in Harmunsdijk
« Gepost op: 2020-02-23, 15:26:54 »
Ik ben Harry. Als klein jongetje bouwde en speelde ik met mijn vader al met een Trix HO spoorbaantje beneden in de schuur. Een mooie tunnel van papier maché, velen van ons zullen zo begonnen zijn. Begin jaren '80 ben ik zelf gaan bouwen. Märklin HO. Maar toen de kinderen kwamen, verdween dat allemaal in de kast. En nu, ruim 40 jaar later is alles weer uit de kast gehaald. Omdat ik er weer zin in heb en tijd en ruimte vrij wil maken.

Wat heeft onze hobby de afgelopen jaren een ontwikkeling door gemaakt! Neem alleen al de detaillering van de prachtige modellen en de digitalisering. Dus de oude modelletjes liggen voorlopig weer op de plank (op m’n goeie oude P8 na, die heb ik gebruikt in een workshop om deze digitaal te maken). Maar ik ben op slag verliefd op de gedetailleerde modellen van nu. "Met lawaai", zoals een handelaar onlangs badinerend stelde. Ze roepen mooie herinneringen op. Ik wil dan ook graag terug naar die tijd een klein knus dorpje in een oude polder ergens in ons land. Niet dat ik daar ben opgegroeid overigens, maar de havens en sluizen van IJmuiden na bouwen zie ik niet echt zitten. Daarbij, de skyline met de Hoogovens mogen er dan spectaculair uitzien, voor de modelbaan zoek ik toch wat meer romantiek. Mijn dorpje ligt dan ook net buitendijks. Een mooie coupure maakt de plek bereikbaar vanuit de grote stad. Een klein stationnetje en enkele woningen voor de spoorwegwerkers, die in hun vrije tijd wat melkvee houden en een tuintje achter het huis hebben. Een coöperatieve stoommelkfabriek (model Son) en een klein depot houden de bewoners aan het werk. En het moet vooral knus en klein blijven. Zie hier de potloodschets van 'Harmunsdijk'. Mijn vorige baan was zo ambitieus, dat deze nooit helemaal van de grond gekomen is. Een wijze les. Net als het gefaseerd opbouwen nu.

En het tijdperk? Periode III, net na de oorlog. Ik combineer Duits en Nederlands materieel met elkaar, in een periode vol “herstelbetalingen” lijkt mij dit te kunnen en anders ligt Harmunsdijk maar aan de grens. Geen TGV dus in Harmunsdijk, die is er gewoon nog niet. En ook nog geen plannen voor elektrificatie. Als je naar de ontwikkelingen in de rest van het land kijkt, kan dat weliswaar niet uitblijven weet ik. Maar in mijn fantasie houd ik dat voorlopig even tegen. Desondanks vult mijn vitrine zich langzaam met prachtige modellen, waaronder de Jumbo van onze Nederlandse Spoorwegen, de NS3737. De DE1 was in die tijd al een hele innovatie. De Blauwe Engel staat dan ook klaar om af en toe vanuit de grote stad wat reizigers in Harmunsdijk af te zetten. Verder zal het vooral veel goederenverkeer zijn dat het dorp aandoet. Daar hoort de Tk2/3 K.Bay natuurlijk helemaal niet tussen. Maar ja, 't is zo'n leuk rangeerlocje! Maar eerst moet ik een kamer uit gaan ruimen om ruimte te krijgen voor mijn project. En dat blijf ik maar uitstellen.

Ik ga met Märklin C-rail rijden en wil het beeld rond het dorp zo Nederlands mogelijk maken. Tsjah, ik inderdaad nog beginnen met bouwen. Af en toe ligt er al wel een baan, maar die is nog lang niet definitief. De besturing komt van de Roco/Fleischman Z21 centrale (hoofdletterversie). Daarbij heb ik een WLAN Mause (de zwarte) aangeschaft en kan ik de trein besturen met de Z21 app. Een serieus  struikelblok in het realiseren van mijn ambitie. Het lukt me op dit moment nog niet goed om de centrale zo in te regelen dat hij alle locs ziet en al hun geluidseffecten laat horen. Ik begrijp niet goed hoe dat komt. Het is ook gelijk één van de redenen om lid te worden van dit inspirerende forum. Gelukkig komt de leverancier mij binnenkort helpen om dit voor elkaar te krijgen. Naast al deze ambities vind ik het ook erg leuk om van mijn modellen het ‘verhaal’ op te zoeken. Wat heeft mijn model in het grootbedrijf daadwerkelijk gedaan? Daarmee houd ik ook de tijdlijn van mijn locs een beetje in de gaten. Ambities genoeg dus. Toch wil ik nu eerst de centrale goed ingeregeld krijgen voor ik volgende stappen ga zetten. Ik ben nota bene zelf benieuwd!   
« Laatst bewerkt op: 2020-02-23, 15:47:59 door Harmun »
Marklin C-baan, aangestuurd door Z21 centrale met WLAN Maus en/of de Z21 app.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Welkom in Harmunsdijk
« Reactie #1 Gepost op: 2020-02-24, 09:40:55 »
Welkom Harmun,




Wel net als velen van ons een herintreder  ;D
Eigenlijk geef je het al aan, een eigen wereld en met materieel, wat jij leuk vindt. Dus: houwen zo!


Grappig, een Märklinbaan met (Roco/Zimo) bontrolling, de Z21 met Wlan Maus. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze totale combi.




Succes en veel plezier,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline postduif

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: 0
Re: Welkom in Harmunsdijk
« Reactie #2 Gepost op: 2020-03-21, 20:55:23 »
Welkom!

Mooi verhaal dat je verteld.
Zelf ook van origine een Märklin-rijder.
Ik heb ook nog steeds wel het één en ander aan 3-rail.

Succes op dit forum.