Auteur Topic: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen? (opgelost)  (gelezen 6665 keer)

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Dag Allemaal,
het lukt mij niet om het Z21 Maintenance programma te laten werken met een witte z21 Start.
Ik gebruik een Apple MacBook met OSX El Capitan, versie 10.11.6.
Ik heb Wine Stable, een vertaalprogramma voor Window-files naar Mac geïnstalleerd.
Via internet Z21_Maintenance.exe gedownload. Wine Stable geeft aan: Z21 is actief en heeft IP adres 192.168.0.111
Als ik de z21 via een netwerkkabel aan het MacBook koppel, geef ik in Systeemvoorkeuren -> Netwerk het IP adres van Z21 in 192.168.0.111. Het bolletje van de verbinding met de z21 wordt groen. (Het MacBook zie niet verbonden met mijn huis netwerk, ook WIFI staat uit)
Als ik dubbelklik op Z21_Maintenance.exe, dan verschijnt de applicatie.
Klik ik op Connect, dan krijg ik de boodschap dat de z21 niet te bereiken is en de vragen: is het IP adres goed? Elders in de netwerkvoorkeuren komt de boodschap dat het MacBook verbonden is met de z21, die het zelfde IP adres heeft, als het MacBook.
Heeft iemand suggesties wat ik kan doen? Al vast bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2020-03-01, 16:35:31 door Floris »
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020-02-26, 15:28:42 »
Flores,

Eerst maar eens twee korte maar belangrijke vragen.
1e gebruik je de bijgeleverde router die bij de z21 hoort?,  10814 - z21 WLAN Package
2e als dat zo is heb je dan de z21 vrij geschakeld met de vrijschakelcode naar de router, deze kun je los kopen bij roco als je deze niet hebt maar zit normaal bij de 10814.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 2020-02-26, 15:36:45 »
Floris,


Je werkt met [size=0px]OSX El Capitan, versie 10.11.6.[/size]
[/size]Check bij Apple of je note book nog ondersteund wordt. De app zal voor een 64 bit machine geschreven zijn en kan als je notebook niet meer ondersteund wordt niet meer werken. Wordt die wel ondersteund, dan upgraden naar MacOS Catelina versie 10.15.3.[size=0px]

[/size]Gr,[size=0px]

[/size]Dirk[size=0px]
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 2020-02-26, 17:05:46 »
Ik heb een Router 10814 met bijbehorende 10814 code. Die heb ik nog niet gebruikt. Ik heb de z21 nog niet vrijgeschakeld. Moet dat eerst? Dat gaat toch ook met de z21_Maintenance.exe?

De Wine Stable app werkt niet onder OSX Catalina. Daarom op mijn MacBook geïnstalleerd. Die kan niet verder dan El Capitan ge-update worden.
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 2020-02-27, 20:58:55 »
Bedankt Piet!
De oplossing kwam voort uit je vraag of de z21 was vrij geschakeld. ik heb mijn Apple MacBook via een netwerkkabel verbonden met de Roco Router en die met de witte z21 Start. De Roco Router maakt waarschijnlijk het goede IP adres voor de (Ethernet) netwerkkabels. In Apple MacBook Systeemvoorkeuren -> netwerk bleek zowel de z21 als de verbindingskabel en goed aangesloten te zijn. Via mijn gewone computer, een iMac, heb ik bij Roco de vrijgave code op gevraagd. Die ingevuld in de z21-Maintenance.exe (die kan draaien op Apple onder Wine Stable) in het MacBook en de z21 kon ik vrijgeven.
Ook is het mij gelukt de zwarte WLAN Multimaus aan de praat te krijgen. Twee locs kan ik er goed mee besturen, maar de wissels bedienen gaat uitermate traag, duurt 15 tellen voor ik een wissel weer kan omschakelen, te traag voor gewoon gebruik. Met de rode MultMaus gaat het omschakelen bijna onmiddelijk. Is hier iets aan te doen?
« Laatst bewerkt op: 2020-02-27, 21:16:33 door Floris »
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline Floris

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 1
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #5 Gepost op: 2020-02-27, 22:23:30 »
Het traag reageren van de WLA-Multimaus heb ik kunnen oplossen. Reset van de WLAN-Multimaus door gelijktijdig na uitzetten de menu- en de shift toets vast te houden en via OK weer aan te zetten. Reset lukte, daarna lok data ingevoerd en wissels geprobeerd. Schakelen nu snel. Hoera.
Gebruikte vroeger Roco MultiCentralePro, nu z21

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Hoe met Apple MacBook het Z21 Maintenance Tool werkend te krijgen?
« Reactie #6 Gepost op: 2020-02-28, 07:18:53 »
Floris, bedankt voor de tip.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.