Auteur Topic: Traincontroler 9  (gelezen 4602 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Traincontroler 9
« Gepost op: 2020-03-02, 21:18:24 »
al lange tijd ben ik opzoek naar een oplossing voor een probleem in TC 9. Ik heb hier met Freiwald over gemaild en kwam niet tot een oplossing. Ik heb het gelukkige bezit van een paar locomotieven met geluid. Bijvoorbeeld de NS4900. Onder de functie toetsen zitten diverse stoomfluiten. Om deze te activeren had ik in TC gewoon het symbool met het trompetje of hoorn twee keer gebruikt maar dan wel met een andere F toets. Voor het korte signaal F2 de Lange F3 en een andere F12. Na de update van TC naar TC 9 had ik maar 1 signaal. afgelopen weekend heb ik voor alle drie de fluiten een ander symbool gepakt en dan doen ze het wel zo als het hoort. Zijn er nog meer hobbyisten die hier last van hebben? Ik ga dit zeker bij Freiwald melden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Traincontroler 9
« Reactie #1 Gepost op: 2020-03-04, 11:09:50 »
Arie,

Het probleem is te verklaren maar mogelijk een beetje moeilijk om uit te leggen maar ik zal het proberen.
Beslissend is niet de afbeelding van het symbool maar de betekenis van de functie (de naam die er bij hoort).
Als je een symbool invoert bij de lok dan zit daar een naam aan en daaraan een opdracht koppelt (bv F2) bij ingeeft dan zal bij het activeren van het symbool de opdracht via de naam naar F2 gaan.

Als je nu een tweede symbool (copy) invoert (zelfde naam dus) en daaraan de functie F3 ingeeft en vervolgens ook nog een derde symbool (ook een copy) van de eerst ingeeft en daar de functie F12 ingeeft dan kan het volgende ontstaan,
Alle symbolen hebben dezelfde naam en zodra je een van de symbolen activeert dan gaan alle drie de symbolen met dezelfde naam in werking en zullen de functies F2, F3 en F12 worden geactiveerd en gelijktijdig worden uitgevoerd en daardoor hoor je een toon die uit drie tonen bestaat.

In omgekeerde richting gaat het ongeveer hetzelfde, als je dus een van de  F toetsen activeert dan zal het symbool ook worden geactiveerd via de naam en die zijn dan weer gelijk met de ander en dan gaan alle symbolen met de gelijke naam in werking.

Oplossing: wil je om wat voor reden wat niet gebruikelijk is toch hetzelfde symbool gebruiken, maak er dan drie met een verschillende naam, deze zijn dan wel moeilijk uit elkaar te houden, beter is om voor iedere opdracht een eigen symbool te maken.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, ik vindt het moeilijk om zo uit te leggen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Traincontroler 9
« Reactie #2 Gepost op: 2020-03-04, 17:28:00 »
Piet,
Dank voor je uitleg. Het is mij duidelijk. Wellicht omdat ik al zolang aan het zoeken ben naar de oplossing. Uit je antwoord begrijp ik dat je zelf symbolen kan toevoegen. Weer een leuke uitdaging om dat weer uit te vinden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Traincontroler 9
« Reactie #3 Gepost op: 2020-03-05, 09:36:31 »
Arie.

Je kunt in TC makkelijk zelf nieuwe symbolen maken en ook bestaande wijzigen.
Ook is er de mogelijkheid om bestaande symbolen van andere te importeren en te exporteren.
Er zijn wel wat kan en klare symbolen te vinden op internet.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Traincontroler 9
« Reactie #4 Gepost op: 2020-03-05, 19:20:49 »
Oké nog een leuke uitdaging er bij.
Nogmaals hartelijk dank Piet.
Nog een kleine na brander in Traincontroller 8 had ik dit probleem niet. Maar goed we gaan met TC 9 verder.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.