Auteur Topic: keerlus systeem  (gelezen 3523 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
keerlus systeem
« Gepost op: 2022-05-21, 19:35:17 »
Beste medespoorders,
Ik ben momenteel bezig met een nieuw ontwerp. Dit plan gaat bestaan uit twee niveaus met in de toekomst mogelijk nog een derde niveau. Het onderste niveau bevat een doorgangsstation met een verdekte keerlus. Het bovenste niveau bevat een kopstation en daarbij ook een keerlus. Nu heb ik voorheen ook banen gehad met een of meerdere(standaard) keerlussen. Gebruikte hiervoor de LK 200 van Lenz. Werkten perfect. Nu heb inmiddels de onderste keerlus voorzien van een standaard keerlus nu met ROCO 10797 en ook deze functioneert perfect. Nu komt dan de vraag op het eerste niveau wil ik ook een keerlus maken. Nu weet ik dat je IN een keerlus zelf geen wissel kan plaatsen want dan gaat het niet werken. In dit geval wil ik een wissel VOOR de keerlus zelf plaatsen. En je voelt hem al aankomen functioneert het keerlus systeem dan wel. Mijn onderbuik gevoel zegt van wel. Maar om het zeker te weten leg ik jullie deze vraag voor. Misschien een beetje dom  ;) maar toch. Voor de duidelijkheid heb alleen een plaatje gemaakt van het eerste niveau waaruit het e.e.a. duidelijk wordt. De nummers 1 en 2 zijn de aansluitrails en de nummers 3 en 4 zijn de stroom onderbrekingen. En deze wordt dan ook verbonden met een ROCO 10797. Zouden jullie je licht eens over deze vraag willen laten schijnen. Ben benieuwd naar het antwoord. Met spoorse groet, Ben




Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: keerlus systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2022-05-21, 19:51:05 »
Hallo Ben,

Ja hoor, dit is eigenlijk ook gewoon een standaard keerlus situatie dus geen enkel probleem. Je kunt er ook voor kiezen om de isolaties in de buitenste rail te leggen want zo te zien is dat deel langer en dat zou gunstig kunnen zijn voor je langste trein die door de keerlus moet kunnen. Principieel is er echter geen verschil welke van de twee sporen je als keerlus inricht. Gewoon alle isolaties op de juiste plaatsen aan het begin en eind van de keerlus sectie plaatsen en op de gebruikelijke manier aansluiten. Ik heb precies dezelfde situatie en bij mij functioneert het al jaren probleemloos. Ik pool weliswaar om via een lichtsluis maar dat is slechts een van de mogelijke middelen en principieel is er geen verschil met andere middelen zoals die van Roco of Lenz.

Groeten,
Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlus systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2022-05-21, 21:50:45 »
Bert,

Even een aanvulling en/of opmerking betreffende waar de keerlus plaatsen.
Uitgaande dat er vanaf 1 via omwegen de rails verbonden zijn met de bovenste 3 sporen zonder dat daarbij nog een keerlus in zit.
volgens mij moet de keerlus in de sporen 2,3,4 zitten, als je de de keerlus in het onderste spoor (buitenste) zet dan blijf je korsluiting houden van spoor 3 met de rails die erboven licht,

Als ik het verkeerd zie of dat het toch anders is dan hoor ik het graag
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-05-21, 21:52:23 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: keerlus systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2022-05-21, 22:13:09 »
Hallo Piet,

Als de bovenste drie sporen inderdaad aan 1 verbonden zijn klopt het wat je zegt. Echter, uit het verhaal van Ben begreep ik dat deze drie sporen een kopstation vormen en dan is de situatie anders.

Groeten,
Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: keerlus systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2022-05-21, 22:25:13 »
Bert,
Zover had ik het nog niet (goed) gelezen,  had het onderweg op mijn telefoon gelezen en thuis niet meer maar als het en kopstation is dan klopt het, sorry de volgende keer zal ik verder kijken dan mijn neus lang is, (gelukkig is die niet overmatig groot) .
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-05-22, 08:55:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: keerlus systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2022-05-22, 10:34:21 »
Hallo Bert en Piet,

Dank voor jullie snelle reactie. Het is dus al wat ik dacht maar zekerheid boven alles......toch Nu kan ik weer verder met uitwerken van mijn plan. Met spoorse groet, Ben

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: keerlus systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2022-05-28, 18:18:51 »
Hoi Bart en Piet,

Nog even ter info, afgelopen donderdag alles aangesloten en beide keerlussen werken perfect (had eigenlijk niet anders verwacht maar toch) Met een goed spoorgevoel weer verder aan het ontwerp. Groet Ben