Auteur Topic: Z21 en DR5000 Digikeijs  (gelezen 4887 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Z21 en DR5000 Digikeijs
« Gepost op: 2020-05-07, 19:34:49 »
Is er iemand die ervaring heeft met het combineren van de Z21 mer de DR5000 centrale van Digikeijs? de Z21 heeft niet altijd de juiste Loconet poort dan die nodig zijn voor Digikeijs producten. Ik overweeg die combi maar moet wel zeker zijn van een goede werking. De handleiding van de DR5000 zegt dat het te koppelen maar...
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #1 Gepost op: 2020-05-08, 07:36:17 »
Beste Arie,

De Z21 (3.6) is te combineren met de DR5000.
Op blz. 47 van de DR5000 handleiding (2019) staat vermeld dat dit door ervarende gebruikers kan gebruiken. Ik ken de Z21 alleen als aparte bus aansluiting en verder niets.
Tevens via LAN verbinding is een koppeling mogelijk.

Mijn vraag is dan ook, wat zie je als voordeel om die twee centrales met elkaar te koppelen. Is dat vanwege de bezetmelder of schakel mogelijkheden of iets anders.?

Opmerking: Onder toelichting op blz. 70 van Digikeijs handleiding, staat de mogelijkheid toe te verbinden, met dien verstande over de F functies, en RailCom.

Iets anders is, je hebt TC Gold programma.
In TC kun je die twee centrales als autonome naast elkaar opnemen en kiest TC op de wens van de gebruiker een actie ondernemen.

M.v.g.
Jan S

P.s: Met Z21 app kun je met DR5000 spelen.
Zie bijgaande YouTube filmpje.

https://youtu.be/5TU4wKBIZz4.
« Laatst bewerkt op: 2020-05-08, 08:28:49 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #2 Gepost op: 2020-05-08, 19:03:14 »
Jan dank voor je reactie.

Het wordt mij te ingewikkeld ik houd het op datgene wat ik heb en ga proberen alles nu eens te activeren.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #3 Gepost op: 2020-05-08, 21:19:10 »
Beste Arie,

Dat lijkt mij een verstandig besluit.!
Wenst je veel succes. ;)

Mvg,
Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #4 Gepost op: 2020-05-09, 10:19:18 »
Jan S, Arie


citaat van jan

Iets anders is, je hebt TC Gold programma.
In TC kun je die twee centrales als autonome naast elkaar opnemen en kiest TC op de wens van de gebruiker een actie ondernemen.


Voor alle duidelijkheid even een aanvulling hierop,

Bij gebruik van meerdere centrales in Tc Gold is er een centrale die de leiding heeft en die regelt dan ook het rijden van de treinen (verbonden met de rails) de andere centrales kunnen worden gebruikt voor het bedienen van overige componenten zoals wissels, terugmelding, schakelfuncties enz.
Bij gebruik van veel centrales (bv meer als 10 wordt het systeem trager), bij Gold max 12 centrales en bij zilver zijn maximaal 3 centrales toegestaan.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-05-09, 11:56:49 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #5 Gepost op: 2020-05-09, 14:32:20 »
Hallo Piet,

Klopt.
Men kan niet twee centrales locomotieven laten rijden. 1 van de twee zal het leidende centrale moet worden gekozen. Het schakelde e.d. kan de tweede centrale worden overgenomen.

Het onderwerp dat TC met meerdere centrale kan ondersteunen, en dat de PC trager en langzamer het proces aangaat is mij bekend. Tot nu toe heb ik een sterke PC waarbij mijn TC Gold met 3 centrales zijn aangesloten geen problemen mee.😉
Met 60 wissels magneet geschakeld, 70 wissels met servo motoren. 70 seinpalen. 6 boosters. 196 bezetmelder. En 43 locomotieven. En dat gaat tot nu toe erg goed.😉

Alvast bedankt voor je informatie.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 en DR5000 Digikeijs
« Reactie #6 Gepost op: 2020-05-10, 11:21:51 »
Ik werd in de war gebracht door de nieuwe handleiding bij de Boosters (Dr5033 van Digikeijs) die ik heb aangeschaft. Bij een eerder aangeschafte Booster ook de DR5033 van Digikeijs stond in de handleiding een schema dat je ook de Loconet aansluiting kan gebruiken. Bij een nog eens goed lezen van de nieuwe Handleiding staat dat de Z21 geen Loconet-B poort heeft. ik ga er vanuit dat ik gewoon zoals in een eerste handleiding staat zowel de B-Bus poort als de Loconet poort kan gebruiken. Dat werkte want ik heb die booster gewoon kunnen programmeren met en een adres gegeven. Als er geen nieuwe dingen te melden zijn mag deze topic worden gesloten. Met dank aan allen die hebben gereageerd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.