Auteur Topic: Programmeren met de Z21?  (gelezen 5758 keer)

Offline Fred59

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Programmeren met de Z21?
« Gepost op: 2020-06-21, 21:01:38 »
Ik heb nu de Z21 (zwart) met een Dual booster werkend, incl. 2x een 10836 Switch decoder voor de wissels en een 10808 terugmelddetector. De wissels werken correct in de seinpost, waar ik mijn baan in heb getekend. Het is me ook gelukt om een baanvak te laten terugmelden dat deze bezet is.
Nu wil ik gaan instellen dat bijvoorbeeld een als een loc een andere loc in een bezet traject nadert, deze dan stopt. Of dat een trein een bepaald traject gaat rijden waarbij de wissels dan correct staan.
Hoe programmeer ik dit soort acties met de Z21?

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Programmeren met de Z21?
« Reactie #1 Gepost op: 2020-06-22, 11:37:42 »
Hallo Fred,

Niet alles is mij duidelijk over hetgeen je gebruikt, ik ga er nu vanuit dat je een Z21 hebt en daarbij een tablet met de app Z21 erop of een smartphone in combinatie met de multimaus
Op beide kun je een baan in de Z21 app in tekenen met wissels en terugmelders.
Nu is het zo dat de tablet of of smartphone niets anders is dan een luxe uitgebreide handregelaar en daar mee kun je geen baan automatisch besturen zoals je dat met een PC met een geschikt programma om de baan te besturen, automatisch of semi automatisch eventueel in combinatie met je handregelaar.
Het zetten van wissels en contoleren of een blok bezet is lukt nog wel met de Z21 app maar om een baan (programmeren) automatisch te laten rijden en de wissel en bezetmelders (en nog meer mogelijkheden) automatisch te laten gaan heb je een besturingsprogramma nodig.

Er zijn diverse programma's te koop, van eenvoudig tot zeer uitgebreid, natuur zit naar gelang je wensen zijn daar ook een prijskaartje aan .

een programma dat ik zelf gebruik is traincontroller, niet de goedkoopste maar wel de beste en met de meest mogelijkheden. Heb geen aandelen hierin.

Dit programma bestaat uit 3 versies Brons, zilver en gold, gold heeft uiteraard de meeste mogelijkheden maar ook de duurste.
Je zou dit programma een op je computer kun instaleren en in de demo versie gratis kunnen uitproberen, het is dan mogelijk om het 30 dagen uit te proberen (werkdagen, dagen dat je het niet gebruik tellen niet mee).

Het is zeker de moeite waard om dit een te doen en te bekijken wat de mogelijkheden zijn en eventueel welke versie dat voor jouw geschikt zou zijn.

Laat eens weten of hiermee je vragen (gedeeltelijk) zijn beantwoordt en ander gewoon verder vragen

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fred59

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Programmeren met de Z21?
« Reactie #2 Gepost op: 2020-06-22, 19:45:03 »
Beste Piet,

Dank voor je snelle reactie!

Ik werk inderdaad met een tablet met de Z21 app er op, ik heb geen multimaus.

Dat ik dus een programma moet gaan aanschaffen begrijp ik nu, ik ben al een beetje aan het experimenteren met Rocrail, maar die is best wel ingewikkeld.
Ik weet niet of jij Rocrail kent, maar ik wil zeker jouw optie van traincontroller wel eens uitproberen. Welke versie beveel jij aan en weet jij wat de kosten zijn, want die kan ik niet zo snel vinden.

Maar betekent wat jij zegt nu ook dat je binnen de Z21 app ook niet kunt instellen dat een loc gaat stoppen als hij een andere loc in een bezetmeldersgebied nadert?

Ik hoor je graag,

Gr.

Fred

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Programmeren met de Z21?
« Reactie #3 Gepost op: 2020-06-24, 14:58:37 »
Hallo Fred,

Rocrail alleen maar oppervlakkig en gebruik deze zelf niet, ook nooit geprobeerd,
Rij als vanaf het begin van het digitale tijdperk met Rocomotion (een eenvoudige versie van Traincontroller) en na een klein jaartje definitief over gegaan op Traincontroller Gold (de meest uitgebreide versie) en in middels al weer bij versie 9.
Er zijn van traincontroller 3 versie, Bronz, Zilver en Gold. Als je een keuze moet maken dan kies je zilver of Gold
Ik heb gezien dat Rocrail gratis is maar verder kan ik het niet beoordelen wal allemaal de mogelijkheden zijn
De prijzen voor traincontroller Zilver zijn €335.00 en voor Gold is dat €509.00 dit is wel een hele hoop geld maar de mogelijkheden zijn onbeperkt, zo kun je alle blokken met 1 bezetmelder aan sturen waar je bij ander programma's er min. 2 nodig hebt en dat scheelt zeker in de prijs bij het gebruik van een aantal melders.

https://www.freiwald.com/seiten/register2.htm

De Z21 kan niet voorkomen dat er een botsing plaatsvind als er een trein en ander blok binnen rijd als er al een trein in dat bezetblok staat, kan overigens geen enkel ander systeem als je geen programma daar voor hebt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fred59

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Programmeren met de Z21?
« Reactie #4 Gepost op: 2020-06-24, 22:23:01 »
Beste Piet,

Dank voor je reactie!

Ik ga de traincontroller zilver maar eens uitproberen, denk ik.

Grt

Fred