Auteur Topic: Multimaus programmeren  (gelezen 6854 keer)

Offline Eunen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Multimaus programmeren
« Gepost op: 2020-07-16, 14:48:52 »
Hallo,
Ik probeer een Lok te programmeren met de Multimaus.
 
Ik druk ca 5 sec. op menuknop en dan verschijnt er een knipperend P in het scherm.
Ik daar nummers in voeren, maar weet niet welke nummers en verder gaat het niet.

Ik heb 1 andere lok op de multimaus rijden en die doet het gewoon.

wie kan mij in simpele woorden vertellen wat ik moet doen ?

bedankt vast.
Daan

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2020-07-16, 15:40:31 »
Beste Daan,


Kijk eens hier:


https://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0


Er staat een handleiding voor een MM tussen: https://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1001.0


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2020-07-16, 17:25:09 »
Of mogelijk kan deze helpen

https://www.dutchroco.nl/index.php?topic=468.0

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Eunen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2020-07-16, 17:29:12 »
Hallo,
Ik heb de handleiding van de Multimaus, maar daarin staat, dat als je 5 sec. op de knop menu drukt
dan kan je de diverse waarden invoeren.
Nu druk ik op deze knop en nu verschijnt er een P en kan ik een waarde invoeren. (welke???)

Voorheen kwam ik inderdaad in een menu en dan kon ik daar een loknaam invoeren, CV waarden e.d.

Nergens kan ik in de handleiding vinden  (Menu -->  P)  ???

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2020-07-16, 17:40:34 »
Daan, 

Controleer eens of je multimaus in de CV mode staat of in de programmeer mode, fabrieksmatig staat de mulimaus op CV programmeer mode. hoe je dit wijzig staat in de handleiding bij programmeren onder punt 2.3

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Eunen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 2020-07-16, 17:51:29 »
Hierbij 2 foto's van het schermpje.
Als ik een nummer bv 1 invoer kan ik er alleen maar weer uit door op de knop "stop" te drukken.

Verder kan ik niets.

Als ik op een pijltje knop druk verschijnt wel het woord NEW  ?

en dan ????

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2020-07-16, 17:59:24 »
Daan,
Dit is her scherm zoals je te zien krijgt als je een lok invoer in de bibliotheek mode.
Dit is geen P maar een vraaggteken en moet je een naam geven, dit gaat zoals beschreven in de beschrijving voor om een lok te programmeren met de multimaus.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Eunen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #7 Gepost op: 2020-07-16, 18:39:26 »
Piet,
bedankt voor je hulp.
Maar ik denk dat de maus vast zat op POM programmeren. (heb ik vast zelf gedaan, allen weet ik nog niet hoe) Maar ik heb een apart programmeer spoortje.
Ik  las in de handleiding dat er een manier was om terug te gaan naar fabrieksinstellngen.
Was ik allen de bibliotheek kwijt.
Toen ik het spul kocht (startpakket) stond er officeel 1 lok in, dat was de lok die er bij zat toen ik hem kocht.

Deze ben ik dus nu ook kwijt, maar daar ik weer het menu ik kan zal ik deze ook weer moeten programmeren. Ik heb de beschrijvingen naast me liggen en ik proberen hem er weer in te krijgen. Niet erg handig van mij, maar misschien leer ik nu wel hoe ik een lok erin moet krijgen.  Zo niet zal ik om hulp moeten vragen. Maar dat zien we nog wel.

Daan

Offline Eunen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #8 Gepost op: 2020-07-16, 19:04:26 »
Piet,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
2 loks volgens je lijstje geprogrammerd zoals je beschreef en.....geen enkel probleem beide deden het in1 keer.

Nu zit er in de Maus nog wel een verkeerde naam (staan er nu 3 in) maar 1 werkt er niet. die moet ik nog zien te verwijderen.
Nogmaals even zoeken, want het zal best wel kunnen 1 naam verwijderen, ook de cv 1 en 3 moet ik weer vrijgeven op de 1 of andere manier.
Die zitten er nog in, daar mee rijden mijn loks niet meer.

Daan
« Laatst bewerkt op: 2020-07-16, 19:22:49 door Eunen »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Multimaus programmeren
« Reactie #9 Gepost op: 2020-07-17, 15:37:17 »
Daan,

Kijk in de handleiding (Nederlands) op blz 18 en 19 daar staat het volgende bij pint 1.2 en 1.3

1.2. ”BEWERKEN”
 De data van een zich in de bibliotheek bevindende loc kunnen via dit menu worden gewijzigd.
 Moet b.v. alleen het locadres worden veranderd en de naam en de snelheidstappen niet dan kunt u
deze onderdelen overslaan door het indrukken van de “Licht/OK”-toets.
 Het eerste scherm laat de laatste in locmode gebruikte loc zien. Via de pijltoetsen wordt de loc gekozen waaraan wat veranderd moet worden.
 – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
 De mogelijkheid bestaat nu om de naam van de loc te veranderen. De cursor knippert op de laatste
plaats. Via de pijltoetsen worden de letters/cijfers gewist en via de functietoetsen kunnen deze opnieuw worden ingevoerd.
 – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
 De correctie van een locadres gaat zoals hiervoor beschreven.
 – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
 De correctie van de snelheidstappen gaat weer via de pijltoetsen.
 – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets. U komt terug op “BEWERKEN”.
De verandering van een locadres in de bibliotheek heeft geen uitwerking op het in de locdecoder
opgeslagen adres. Deze kan alleen via CV1 worden veranderd. Lees hiervoor hoofdstuk “Snel
programmeren” op pagina 13 resp. “AANPASSEN” op pagina 20.


1.3. “WISSEN”
 Met dit menu kunnen locs uit de bibliotheek worden verwijderde.
 Het eerste scherm laat de laatste in locmode gebruikte loc zien. Via de pijltoetsen wordt de te verwijderen loc gekozen.
 – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
 In het volgende scherm verschijnt de lopende tekst “WISSEN?”.
 – Bevestigen met de „Licht/OK”-toets. U komt terug op “WISSEN”.
 De loc is uit de bibliotheek verwijderd en wordt, voorzover hij nog rijdt automatisch gestopt (selectieve noodstop). Totdat de loc opnieuw in de bibliotheek wordt opgenomen is de besturing alleen
nog mogelijk via de locadresmode.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders