Auteur Topic: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop  (gelezen 173 keer)

Offline ReneWiersma

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Gepost op: 2020-08-02, 16:54:23 »
Beste,

Voor mijn keerdriehoek gebruik ik de Roco 10797 Multi loop en loop daarbij tegen het onderstaande aan dat ik graag even wil voorleggen. Ik heb de multi loop aangesloten met de sensor instelling op de module en heb daarbij twee stukjes spoor helemaal geïsoleerd als sensortrack. Conform beschrijving aangesloten op sensor 1&2 en 3&4 op de module. Klopt het dat het geïsoleerde spoorstuk van de sensor spanningsvrij is? Ik ervaar dat nu, aangezien mijn trein stilvalt zodra het in het geïsoleerde spoorstuk van de sensor komt. De sensor activeert het ompoolen wel, omdat ik het relais in de module hoor schakelen en dat via een led op de module ook zichtbaar is en vervolgens het spoor verbonden met de Out van de module ook omgepooled is. Mijn sensortrack heb ik +/- 20 cm lang. Als het klopt dat de sensortrack spanningsloos is, hoe kan ik dan een trein kruipend door de keerdriehoek laten rijden, zonder daarbij af te stappen van de sensors?

Ter info rijd ik met de Roco Z21 (zwart). Aangehecht vind je een schematische weergave van mijn keerdriehoek. Ik hoop dat het duidelijk is. Omwille van het overzicht heb ik geen detectiesporen en bijbehorende bedrading in het schema opgenomen.

Alvast heel hartelijk dank voor de reacties en advies.
« Laatst bewerkt op: 2020-08-02, 17:33:18 door ReneWiersma »

Online P.Heinst

• Administrator
  • Veteraan
  • Waardering: 20
    • home page
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #1 Gepost op: 2020-08-03, 00:35:05 »
Rene,

Zoals je zelf al hebt waargenomen zijn de geïsoleerde sensor stukjes spanning vrij, als deze stukjes te lang zijn zal de trein stil komen te vallen als de lok daar overheen rijdt.
Je moet deze niet langer maken dan ongeveer 3 cm omdat zodra een trein (kleine lok) op het sensor stukje rijdt met de eerste as dan moet de tweede as (die stroom afnemen) nog op het spoor staan wat wel onder spanning staat en bij het afrijden ook.
Als nu een kleine lok hebt b.v. een sik dan zitten die assen ongeveer 4 cm uit elkaar dus dan mag het stukje sensor rails ook niet groter zijn, maak het de stukjes sensor rails niet groter dan 3cm en dan zal het goed gaan, 20 cm is veel te veel.
Als de rails er al allemaal liggen is het de eenvoudigste manier om scheiding aan die het dichts bij elkaar liggen op te heffen. door b.v. de rails aan elkaar te solderen, aan de buitenkant anders lopen de flenzen van de wielen tegen aan en dan aan de andere scheiding op een afstand van ongeveer 3 cm de rails door te zagen en een isoleerverbinder er tussen te zetten

DE stukjes sensor rails werken als een soort schakelaar tussen de aansluiting 1 en 2 en ook tussen 3 en 4, de beide kanten van de rails worde via de wielen en motor of ander stroomafnemer met elkaar verbonden (geschakeld)

Opmerking, ik zie in de tekening meerdere blauwe streepjes waar de rails zijn onderbroken, behalve de sensor stukjes, het lijkt mij dat die niet allemaal nodig zijn. De draden komen bij P en N toch bij elkaar of zijn deze bedoeld om er blokken van te maken? maar dan moeten ze toch via een detector (terugmelder) lopen

Gr Piet

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-08-03, 15:33:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 9.0 A2 als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ReneWiersma

• Nieuw lid
  • *
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #2 Gepost op: 2020-08-07, 22:27:47 »
Hi Piet,

Hartelijk dank voor je reactie en toelichting. Ik had al een vermoeden dat de sensorrails te lang zouden zijn als de sensorrails spanningsvrij hoort te zijn. Ik zal je advies gaan opvolgen en de sensorrails inkorten en niet langer maken dan 3 cm. Gelukkig ligt alle rails nog los en kan ik het gemakkelijk corrigeren.

De meerdere blauwe isolatiestreepjes die je ziet in mijn model, naast de sensortracks, zijn bedoeld om delen van de baan geheel te isoleren en afzonderlijk van spanning te voorzien. Deze geïsoleerde delen zijn inderdaad ook net zo lang als een blok, waarbij de detectie in het blok via een detectierails en -module wordt afgewikkeld. Ik heb de detectie en bedrading niet in het model getekend, maar is in werkelijkheid wel aanwezig.
De reden dat ik ieder blok geheel isoleer en afzonderlijk van spanning voorzie is vooruitlopend op mogelijke toekomstige problemen met de aansluiting. Indien er ergens een probleem ontstaat, zoals kortsluiting, kan ik door de isolatie per blok makkelijk achterhalen waar het probleem zich ongeveer manifesteert en hoef ik niet de gehele baan na te lopen. Het is wel bewerkelijk om ieder blok geheel te isoleren, maar dat neem ik maar voor lief.

Groeten,
René