Auteur Topic: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop  (gelezen 7673 keer)

Offline ReneWiersma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Gepost op: 2020-08-02, 16:54:23 »
Beste,

Voor mijn keerdriehoek gebruik ik de Roco 10797 Multi loop en loop daarbij tegen het onderstaande aan dat ik graag even wil voorleggen. Ik heb de multi loop aangesloten met de sensor instelling op de module en heb daarbij twee stukjes spoor helemaal geïsoleerd als sensortrack. Conform beschrijving aangesloten op sensor 1&2 en 3&4 op de module. Klopt het dat het geïsoleerde spoorstuk van de sensor spanningsvrij is? Ik ervaar dat nu, aangezien mijn trein stilvalt zodra het in het geïsoleerde spoorstuk van de sensor komt. De sensor activeert het ompoolen wel, omdat ik het relais in de module hoor schakelen en dat via een led op de module ook zichtbaar is en vervolgens het spoor verbonden met de Out van de module ook omgepooled is. Mijn sensortrack heb ik +/- 20 cm lang. Als het klopt dat de sensortrack spanningsloos is, hoe kan ik dan een trein kruipend door de keerdriehoek laten rijden, zonder daarbij af te stappen van de sensors?

Ter info rijd ik met de Roco Z21 (zwart). Aangehecht vind je een schematische weergave van mijn keerdriehoek. Ik hoop dat het duidelijk is. Omwille van het overzicht heb ik geen detectiesporen en bijbehorende bedrading in het schema opgenomen.

Alvast heel hartelijk dank voor de reacties en advies.
« Laatst bewerkt op: 2020-08-02, 17:33:18 door ReneWiersma »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #1 Gepost op: 2020-08-03, 00:35:05 »
Rene,

Zoals je zelf al hebt waargenomen zijn de geïsoleerde sensor stukjes spanning vrij, als deze stukjes te lang zijn zal de trein stil komen te vallen als de lok daar overheen rijdt.
Je moet deze niet langer maken dan ongeveer 3 cm omdat zodra een trein (kleine lok) op het sensor stukje rijdt met de eerste as dan moet de tweede as (die stroom afnemen) nog op het spoor staan wat wel onder spanning staat en bij het afrijden ook.
Als nu een kleine lok hebt b.v. een sik dan zitten die assen ongeveer 4 cm uit elkaar dus dan mag het stukje sensor rails ook niet groter zijn, maak het de stukjes sensor rails niet groter dan 3cm en dan zal het goed gaan, 20 cm is veel te veel.
Als de rails er al allemaal liggen is het de eenvoudigste manier om scheiding aan die het dichts bij elkaar liggen op te heffen. door b.v. de rails aan elkaar te solderen, aan de buitenkant anders lopen de flenzen van de wielen tegen aan en dan aan de andere scheiding op een afstand van ongeveer 3 cm de rails door te zagen en een isoleerverbinder er tussen te zetten

DE stukjes sensor rails werken als een soort schakelaar tussen de aansluiting 1 en 2 en ook tussen 3 en 4, de beide kanten van de rails worde via de wielen en motor of ander stroomafnemer met elkaar verbonden (geschakeld)

Opmerking, ik zie in de tekening meerdere blauwe streepjes waar de rails zijn onderbroken, behalve de sensor stukjes, het lijkt mij dat die niet allemaal nodig zijn. De draden komen bij P en N toch bij elkaar of zijn deze bedoeld om er blokken van te maken? maar dan moeten ze toch via een detector (terugmelder) lopen

Gr Piet

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-08-03, 15:33:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ReneWiersma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #2 Gepost op: 2020-08-07, 22:27:47 »
Hi Piet,

Hartelijk dank voor je reactie en toelichting. Ik had al een vermoeden dat de sensorrails te lang zouden zijn als de sensorrails spanningsvrij hoort te zijn. Ik zal je advies gaan opvolgen en de sensorrails inkorten en niet langer maken dan 3 cm. Gelukkig ligt alle rails nog los en kan ik het gemakkelijk corrigeren.

De meerdere blauwe isolatiestreepjes die je ziet in mijn model, naast de sensortracks, zijn bedoeld om delen van de baan geheel te isoleren en afzonderlijk van spanning te voorzien. Deze geïsoleerde delen zijn inderdaad ook net zo lang als een blok, waarbij de detectie in het blok via een detectierails en -module wordt afgewikkeld. Ik heb de detectie en bedrading niet in het model getekend, maar is in werkelijkheid wel aanwezig.
De reden dat ik ieder blok geheel isoleer en afzonderlijk van spanning voorzie is vooruitlopend op mogelijke toekomstige problemen met de aansluiting. Indien er ergens een probleem ontstaat, zoals kortsluiting, kan ik door de isolatie per blok makkelijk achterhalen waar het probleem zich ongeveer manifesteert en hoef ik niet de gehele baan na te lopen. Het is wel bewerkelijk om ieder blok geheel te isoleren, maar dat neem ik maar voor lief.

Groeten,
René

Offline ReneWiersma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #3 Gepost op: 2020-08-13, 10:07:31 »
De afgelopen dagen heb ik veel verschillende lengtes van sensortracks geprobeerd, maar bij geen enkele lengte werkt de Roco 10797 multi loop feilloos.

Met een lengte van 3 cm of 5 cm voor de sensortrack schakelt de Roco 10797 prima, zodat de polariteit van de rails aan de OUT terminal verandert ten opzichte van de IN terminal. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, maar door de beperkte lengte van de sensortrack staat het voorste deel van mijn H0 trein op de omgepoolde rails, terwijl het achterste deel nog op de reguliere polariteit staat. Het gevolg is kortsluiting.

Met een lengte van ongeveer 12 cm voor de sensortrack past een H0 loc net geheel in het geïsoleerde stuk rails van de sensortrack. Door de vaart die de trein heeft rolt de loc wel door naar de omgepoolde rails, alleen omdat de sensortrack spanningsvrij is hapert de trein wel. Dit werkt niet echt prettig en eveneens is het hierdoor niet mogelijk om de trein kruipend door de keerdriehoek te rijden. Eveneens bleek dat de lengte van 12 cm wel bruikbaar is voor locs, maar niet voor H0 treinstellen omdat die normaal gesproken meer lengte hebben tussen de draaistellen. Dus een trein over 12 cm sensortrack gaf ook kortsluiting.

Sensortracks langer dan 12 cm werken vervolgens weer niet voor locs, omdat ze simpelweg stil vallen op de spanningsvrije sensortrack.

Samenvattend, geen enkele lengte van de sensortrack bleek werkbaar. Dit probleem zou niet bestaan als de sensortrack gewoon onder spanning zou staan. Ik vind het een grote ontwerpfout van Roco om de sensortracks spanningsvrij te houden.

Omdat de constructie met sensortracks niet werkt heb ik besloten om over te stappen naar kortsluitdetectie. Dit had niet mijn voorkeur, maar goed, soms gaat het niet zoals het moet, dus moet het maar zoals het gaat. De 10797 module in de stand kortsluitdetectie werkt zodra er kortsluiting wordt gedetecteerd. De polariteit op de OUT terminal wordt netjes omgepoold en de locs en treinen rijden probleemloos en ook kruipend door de keerdriehoek. Het enige is dat de Roco 10808 bezetmelders die ik gebruik niet zo gelukkig werden van de kortsluitdetectie. Zodra er namelijk kortsluiting werd gedetecteerd begonnen de Roco 10808 bezetmelders zich te resetten. Dit is natuurlijk een onacceptabele bijwerking en zorgt er eigenlijk voor dat je niet meer met meerdere treinen gelijktijdig kan rijden op de baan.

Tja, en dan zit je met een Roco 10797 Multi loop module die onbruikbaar blijkt te zijn. Zoals eerder gezegd vind ik dat Roco grote ontwerpfouten heeft gemaakt met deze module en onvoldoende zorg heeft gedragen om deze module compatibel te maken met de aan de Z21 gerelateerde modules. Sensortracks spanningsvrij houden en reset van de bezetmelders bij kortsluitdetectie zijn onacceptabele eigenschappen van de 10797 module.

Mocht je dit artikel lezen en overwegen de Roco 10797 module aan te schaffen, bespaar je dan die net geen EUR 100 en koop deze module niet.

Inmiddels heb ik ter vervanging de KeerPlus 3 module van Domburg Train Support aangeschaft. Dit product koop je voor minder dan de helft van de Roco 10797 module en werkt feilloos.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #4 Gepost op: 2020-08-13, 11:18:03 »
René,

Je schrijft dat. terwijl het achterste deel nog op de reguliere polariteit staat. Het gevolg kortsluiting.

Dit heeft te maken met het feit dat de draden verkeerd zijn aangsloten.
Als je vanaf de reguliere spoor via de sensor naar de keerlus gaat dan zal de sensor omschakelen als de stand niet juist staat van uit een eerdere rit.
Als dan de polariteit niet gelijk is dan moet je de draden in de keerlus aan de spoorstafen omwisselen zodat de polariteit gelijk is.
De 10797 is wel een beetje duur maar werkt wel feilloos.

Nadat ik mijn vorige bericht al had verzonden had ik al de gedachte dat ven de polariteit had ik er ook bij moeten zetten maar met dit warme weer ben ik een beetje laks geweest om dit alsnog te doen. Sorry.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ReneWiersma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #5 Gepost op: 2020-08-13, 13:34:10 »
Hoi Piet,

Ik was zo overtuigd van mijn conclusie, maar met jouw nieuwe opmerking geeft het een nieuwe kans voor mijn Roco 10797 module. Hetgeen jij beschrijft heb ik namelijk niet getest, aangezien ik mijzelf had overtuigd dat ik de draden conform de instructie uit de Roco handleiding had aangesloten.

Ik zal het nogmaals gaan proberen aan te sluiten, maar dan wel in de volgende keerlus die ik in mijn baan ga opnemen. De keerdriehoek heb ik nu inmiddels werkend m.b.v. de KeerPlus 3 module van DTS, inclusief bezetmelding in de sensortracks.

De volgende keerlus zal ik waarschijnlijk over enkele weken/maanden gereed hebben voor aansluiting op de module. Er moet hiervoor namelijk eerst flink worden gezaagd en getimmerd :-)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #6 Gepost op: 2020-08-13, 14:00:07 »
René.

Uiteraard werken die andere ook prima van DTS en zijn goedkoper.
Als bij een volgende keerlus de 10797 niet goed zou werken wil ik best wel samen er een keertje naar kijken, ik ben ook nieuwsgierig waarom het niet werkt, Wageningen is niet zo ver weg maar dat is aan jouw of je dat wil.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ReneWiersma

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting en gebruik Roco 10797 Multi loop
« Reactie #7 Gepost op: 2020-08-13, 15:11:55 »
Hi Piet,

Dankjewel voor je aanbod. Het lijkt mij absoluut leuk om samen het probleem dat ik ervaar op te lossen. Zodra de sporen liggen en de module kan worden aangesloten zal ik contact met je opnemen.

Gr. René