Auteur Topic: JMRI software als interface tussen Centrale en loc's  (gelezen 10871 keer)

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
JMRI software als interface tussen Centrale en loc's
« Gepost op: 2020-08-18, 17:24:00 »
Naast een aantal (betaalde) treinaansturingprogramma's zijn er ook enkele die kosteloos vele, zo niet alle treinactiviteiten, kunnen aansturen.
In combinatie met de SPROGII en varianten en DecoderPro, welke als interface tussen de PC en de locomotief zitten, kun je de trein/lok uitlezen en programmeren.
Ten tijde van de versterkers 10761 en 10764 was dit toch wel het summum. De programmatuur was gratis en de SPROGII voor < €60, was dit zeer aantrekkelijk.
Een schakeltableau met wisselstraten was binnen handbereik. Uitlezen, de wens van vele "DIGITAL is Cool" gebruikers kon ook.
Ook ik ben gezwicht voor het product en tevreden.


JMRI is de hoofdpoot en levert, zoals vele open source pakketen, een totaal pakket met een steeds beter wordende ondersteuning.


Wat is er voor nodig:


  • [size=78%]een PC/laptop met Windows, MacOS of Linux. Geheugen en harde schijf niet kritisch.Windows minimaal XP. MacOS 9 en Linux ook een 32 bit versie of een 64-er. Dus een oudje kan.[/size]
  • [/size][size=78%]Java[/size]
[/size]Kijk eens op deze site: [size=78%][/size][size=78%]https://www.jmri.org[/size]
[/size]
[/size][size=78%]De [/size]software[size=78%] werkt ook met de Z(z)21.[/size][size=78%]

[/size][size=78%]Ik werk met een 10761 als versterker en programmeert vanuit [/size]mijn[size=78%] PC via een SPROGII de locomotieven.[/size][size=78%]
[/size][size=78%]Print per lok de instellingen uit en heb zo een goed overzicht.[/size][size=78%]
[/size]M.b.v. m[size=78%][/size]ijn MM rijd ik dan mijn treinen.[size=78%]
[/size]Dus in feite heb ik zo een z21 configuratie gecreëerd.[size=78%]

[/size]Natuurlijk is een DR5000 een prachtige centrale, maar die is alleen voor Windows. Voorlopig nog geen andere OS-en.[size=78%]
[/size]Heb je Linux, dan heb je al Java, dus is de installatie een [size=78%][/size]🍏🍳.
[/size]
[/size]Tot binnenkort.
[/size]
[/size]Dirk


Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: JMRI software als interface tussen Centrale en loc's
« Reactie #1 Gepost op: 2020-08-18, 17:40:15 »
De firma Domburg, https://domburgtrainsupport.nl, is vertegenwoordiger van de SPROGII.


Een handleiding heb ik hier gedownload:


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: JMRI software als interface tussen Centrale en loc's
« Reactie #2 Gepost op: 2020-08-19, 08:48:33 »
Hallo Dirk,

Dit is een fantastische decoder aflees en schrijf programma waar praktisch vlgs de NMRA gerelateerde decoders kunnen worden gebruikt.
Was van plan om de SPROGIII aan te schaffen.
Dit naar aanleiding omdat dit programma volledig de CV waardes in grafieken worden weergegeven, voordat bijv. de H0 snelheidsmeting kan worden gemeten met TC.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: JMRI software als interface tussen Centrale en loc's
« Reactie #3 Gepost op: 2020-08-19, 09:05:58 »
Goedemorgen Jan S,


Al "spelende" met dit programma, kwam ik ook achter dit soort zaken.
I.c.m. de handleiding van Domburg (Versie 2012) begreep ik dat ik "goud" in handen heb.
Omdat het programma OS onafhankelijk is, is het op alles te installeren.
Dat het NMRA decoders kent, maakt het interessant. Ik heb een paar "vage" Triang/Hornby decoders gekocht in Houten.Deze bleken door Hornby "uitgekotst" te zijn, dus vandaar op dekbeurs gedropt tegen braakprijzen  ;) .
M.b.v. het programma kon ik ze, ondanks dat ze niet herkend werden als Hornby decoders, prima programmeren als NMRA-decoder.
Dus een prima en echt goedkoop  ;D  (Hollands) product.


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.